Ik zou graag in nova scotia gaan studeren, het laatste jaar van mijn bachelor en daarna mijn masters verder daar doen en daar blijven wonen/studeren/werken.
Emigreren dus.
De reden hiervoor is dat ik al zo’n 4 jaar een relatie heb met een canadees
(in nederland geboren, zelf 8 jaar geleden geemigreerd) en dat ik heb besloten dat we nu onderhand van de lange afstand relatie af moeten.
Heeft Iemand enig idee hoe dit werkt?
Ik wil liever gelijk emigreren en geen studentenvisum aanvragen want dan zijn kosten stukken hoger voor de universiteiten daar, is dit uberhaubt mogelijk?
En maakt trouwen emigratie een stuk makkelijker en te overwegen?
Het zijn eigenlijk allemaal aparte visum, zo heb je er een om te studeren (maar daarmee mag je niet of beperkt werken), je hebt visums om te werken (voor een jaar of voor onbepaalde tijd), en je hebt verblijfsvergunningen waarmee je ook mag werken.
Ik zou eens kijken op de website van de canadese ambassade in berlijn http://www.canadainternational.gc.ca/germany-allemagne/index.aspx?lang=eng en uitzoeken wat je wel en niet mag met een studentenvisum. Want die moet je wel hebben als je wil studeren. Trouwen maakt het makkelijker om een permanent residentship (PR) aan te vragen (daarmee mag je alles behalve stemmen bij verkiezingen). De aanvraag duurt echter we langer maar vlgens mij mag je (als je die aanvragen ook direct meestuurt) studeren en werken na de eerste fase van die aanvraag voordat je je echte PR hebt. Maar dat kan nog een paar maanden duren. Je moet alleen wel oppassen dat ze geen argwaan krijgen dat je trouwt alleen maar om een PR te krijgen. Je moet aantonen dat je relatie serieus is. Kijk op diezelfde website ook even naar de aanvraagformulieren voor ‘spouse-sponsoring’ in de family class. Dan heb je een idee welke vragen ze stellen en wat je moet aantonen bij je aanvraag. Zo willen ze weten of jouw familie bij het huwelijk aanwezig was en dat onderbouwen met foto’s of een heel goed verhaal hebben waarom ze er niet waren etc.
Je kan ook kijken naar common-law sponsoring, voor als je niet getrouwd bent maar wel meer dan een jaar samenwoont. Wat je zou kunnen doen is voor een studentenvisum gaan, en zodra je een jaar samenwoont dat proces in gang zetten om je PR te krijgen. Maar als jullie zeker van je zaak zijn is trouwen makkelijker en heeft het meer kans op succes.
Met een studyvisa is het veel duurder dan dat ik PR heb, dus dat zou gedeeltelijk mijn reden zijn, ook omdat ik dan natuurlijk echt een leven met hem kan beginnen.
Met de spouse sponsorship via inland kun je inderdaad een werkvergunning krijgen nadat je sponsor is goedgekeurd (first stage approval). Met die werkvergunning mag je echter niet studeren (tenminste niet voltijd aan een educatieve instelling, particuliere cursussen mogen dus wel).
Momenteel duurt inland 9-10 maanden als je first en second stage tegelijk krijgt goedgekeurd. Daarna alleen nog wachten op je landing, maar dat zou niet langer dan 2 maanden mogen duren en bovendien kun je met na second stage approval meestal al zorgverzekering e.d. aanvragen.
Als je een WHP zou kunnen aanvragen, heb je een goede start om in ieder geval in Canada te kunnen verblijven en werken gedurende de aanvraag.
Ik zit nu te bedenken om het via canadian experience te doen omdat ik dan daar gestudeerd zou hebben voor een tijd. Maar dat gaat me veel geld kosten geloof ik om als buitenlandse student daar te studeren.
Een goed begin is om je te informeren bij de opleiding die je voor ogen hebt. Kijk of het inderdaad een groot verschil in studiegeld is of je PR bent of buitenlandse student. In het ergste geval: ga dan eerst een jaar werken, terwijl je de PR aanvraagt. Tegen de tijd dat je dan kan studeren ben je 1) goedkopen uit, 2) je staat financieel wat steviger in de schoenen en 3) je profiteert al van belastingvoordelen als getrouwd stel.