Aan het einde van dit jaar wil ik twee maanden een rondreis maken door de landen Vietnam, Cambodja en Laos.
Nu vraag ik me af of er in deze landen ook mooie, relaxte strandbestemmingen zijn (de bekende hutjes aan de zee), zoals je die ook in Thailand en Maleisië hebt. Mijn indruk is dat Vietnam, Cambodja en Laos in alle opzichten zeer de moeite waarde zijn, maar dat ze qua stranden niet kunnen tippen aan Thailand/Maleisie (hopelijk vergis ik me).
Onjuist in ieder geval voor Vietnam. Laos wordt sowieso lastig omdat het niet aan zee ligt, en over Cambodja geen oordeel.:wereld:
Vietnam heeft vanaf Qui Non, 100 km ten zuiden van Hoi An, een aantal hele leuke strandzones. Nha Trang hoort daar niet bij, dat is teveel Benidorm-achtig, maar voorbij Nha Trang gaat het weer verder. Wij hebben geluncht in Qui Non en vonden het fabelachtig, helemaal vergelijkbaar met bijvoorbeeld de rustiger Thaise backpacker-stranden.
Als je in Noord Vietnam komt, is het ook leuk om de trip te doen naar Halong Bay, en dat te blijven op Cat Ba Island. Ieder hotel in Vietnam biedt dit pakket aan. Je kunt dan optioneel (voor gemiddeld zo’n $15 per dag) kiezen om wat langer op Cat Ba te blijven. Het eiland is nog volop in ontwikkeling en de stranden waren toen ik er was nagenoeg verlaten (was december). Cat Ba zelf is ook geen onaardige plek, maar ik denk inderdaad dat het lastig is om het te vergelijken met iets wat je in Thailand aan zult treffen.
Onthoud ook dat sommige stranden in de regentijd nauwelijks aan te doen zijn. Zo moest ik Nha Trang overslaan omdat het hele zooitje onder water stond. Meestal is het zo dat als het in het zuiden slecht weer is, het in het noorden juist prima te vertoeven is. Met zo’n lange kustlijn is dat ook niet zo verwonderlijk!
Als je echt een mooi strand en helderblauw water wilt dan kan ik je Phu Quoc in Vietnam aanraden. Het is een eiland waar je vanuit Saigon met een vliegtuig naar toe kan gaan. Of met de bus naar Rach Gia reizen en dan een speedboot naar het eiland toe. Het is echt zeer de moeite waard.
Wij vonden het beide het paradijs van Vietnam ik zou er zeker nog wel een keer naar terug willen.
hoi
ik raad ook phu quoc aan!!!
een snorkel dagtrip is ook zeer mooi daar!
ik heb een scooter gehuurd daar en ben het eiland door gaan crossen. heb echt de meest mooie stranden met wit zand en blauw helder zee water gezien.
verder is het strand bij Hoi An wel de moeite waard voor een middagje.
Cat ba eiland heb ik ook bezocht maar bij mij waren de stranden helemaal bepakt met vietnamezen en was er met zeer veel meoite nog een vrij plekje te vinden. Weet niet of het toeval was of misschien een vakantie periode (kan me verstellen dat vietnamezen daar op vakantei gaan als ze weg kunnen).
cambodja heb ik geen strand ervaring mee en strand zoeken in Laos wordt denk ik inderdaad een hele moeilijke opgave.
groetjes lotte