Op mijn vlucht naar Australie kan ik kiezen tussen een stopover van een aantal dagen in Tokyo of Osaka.
Welke stad is het leukst om te bezoeken? Ik wil naast het ultra moderne ook iets zien van het oude Japan. Is dit in deze steden te vinden? De leuke oude straatjes? Of eventueel een daytrip inplannen vanuit bijvoorbeeld Osaka naar Kyoto en/of Nara een optie?
Tsja, lastige keuze, beiden hebben ontzettend veel te bieden.
Enerzijds neig ik naar Tokyo, dat is toch de ultieme megalopolis, en als het gaat om het ervaren van hedendaags Japan is er geen betere plek. En je zit van daaruit zo in bijvoorbeeld Kamakura om ook het traditionele Japan mee te pikken. Tokyo kan echter wel erg overweldigend zijn, en daardoor wellicht een verkeerde eerste indruk van het land geven. De stad is gigantisch groot, druk en heeft eigenlijk maar weinig echte bezienswaardigheden, maar desondanks hoef je je er nooit te vervelen. Mocht dit betoog negatief overkomen: ik beschouw Tokyo onbetwist als mijn favoriete stad…
Wat betreft Kansai, dan zou ik toch Kyoto als uitvalsbasis nemen in plaats van Osaka, of als het kan je dagen over beide steden verdelen. Over Osaka kan ik kort zijn: Tokyo in het klein. Kyoto is wellicht een “vriendelijkere” kennismaking met het land, want veel meer een stad met echte bezienswaardigheden (als je van tempels houdt tenminste…). Maak overigens niet de fout te denken dat Kyoto een mooie historische stad is, het is gewoon een grote moderne betonstad met daartussen verstopt een enorme hoeveelheid bezienswaardigheden. Maar ga bijvoorbeeld naar Arashiyama, aan de rand van de stad, dat is die grote stad ineens heel ver weg.
Misschien een gek idee: heen via Tokyo, terug via Kansai? of is dat echt geen optie?
Bedankt voor je tips! We kiezen dan toch voor Tokyo. Het is een stopover op weg naar Australie dus kunnen helaas niet wisselen qua vertrekpunt als we weer door vliegen.
Kansai en Kyoto bewaren we voor een volgende trip als wellicht Japan echt ons hoofddoel wordt van de reis.
Nog tips voor wat we echt niet mogen missen om te zien in Tokyo? We zijn er 3 dagen.
Wat je zou kunnen doen om een mix mee te krijgen is om deSenso-Ji tempel in Asakusa te bezoeken.
De buurt eromheen heeft nog iets van het oude (de shitamachi).
Redelijk in de buurt daarbij, dus zeker in een dagtrip te combineren, is de electronicawijk Akihabara.
Om ‘het’ kruispunt te zien moet je naar Shibuya.
Een heel kleine greep uit wat Tokyo te bieden heeft.
In welk seizoen ga je naar Tokyo?
Hou er dan rekening mee dat het erg warm en vooral benauwd zal zijn, ruim in de dertig graden en een luchtvochtigheid van in de 80 procent.
Mocht je er op een zondag zijn, ga dan zeker naar Harajuku en het nabijgelegen Yoyogi-koen. Ook zijn er in de zomer door heel Japan talloze festivals (voor mij afgelopen jaar reden om heel Noord-Japan door te reizen), zo is er op zaterdag 26 juli het Sumidagawa Hanabi Taikai, een van de grootste vuurwerkfestivals van Japan, vlakbij de door Rebecca genoemde Senso-ji.
Voor meer algemene tips voor Tokyo, zie Japan Guide. Mocht je nog specifieke interesses hebben, laat maar weten.
Nog wel een culinaire tip: een typisch zomergerecht is Hiyashi chuka, oftewel “Chinese noedels”, koud geserveerd met van alles er doorheen. Een van de beste restaurants daarvoor schijnt Sapporo-ya te zijn, aan de achterkant van Tokyo Station (Yaesu-exit). Ik heb het gerecht te weinig gegeten om te kunnen vergelijken, maar eerlijk is eerlijk: hun goma dare (“sesamsaus”) was echt fantastisch. Het is wat zoeken aangezien ze in een kelder zitten zonder een leesbare naam op de gevel, met behulp van Streetview is het mij desondanks wel gelukt, en het was de speurtocht absoluut waard.
Wat een goede tips! Hartstikke fijn! Ik weet inderdaad dat het er dan vochtig warm is. Ik heb drie jaar geleden een rondreis door China gemaakt in dezelfde periode. Maar ik zal me er zeker op voorbereiden! Ik ben er voor drie dagen (stopover) en kom aan op zondag 20 juli a.s. Helaas dus een week te vroeg voor het vuurwerk maar met de overige tips ga ik zeker aan de slag om dit tijdens mijn drie dagen in te plannen!
Van vrienden heb ik de tip gekregen om Nikko te bezoeken als dagtrip vanuit Tokyo, is dat inderdaad goed te doen en mooie aanvulling op kort bezoek Japan?
We wouden ook graag een halve (of hele) dag met een gids door Tokyo (of zelfs in Nikko) willen wandelen, kan ik dit het beste via het hotel regelen, om zeker te zijn van goed Engels sprekende gids, die ons de meest bijzondere plekken in de stad kan laten zien?
Nikko is inderdaad een hele goede dagtrip vanuit Tokyo. Je zou het ook kunnen combineren met een overnachting in een traditioneel Japans Hotel (ryokan).
Er was onlangs een post van iemand die gidsen aanbood in het Japan Reiscafe. Hoewel Tokyo goed te doen is zonder gids, kan een gids natuurlijk toegevoegde waarde hebben en tijd schelen. Zeker als je met een groep bent en de kosten kunt verdelen. Ik denk niet dat je voor Nikko een gids nodig hebt, het is een van de bekendste toeristische attracties. Dus veel informatie in het Engels beschikbaar. Aan de andere kant kun je het zien als een openluchtmuseum en in een museum is een rondleiding ook van toegevoegde waarde.