Wij gaan met een aantal vrienden eind maart naar Japan en we hebben reeds een route (ongeveer) vastgelegd. Rond de regio Kyoto-Osaka-Nara zoeken we een goede stad als uitvalsbasis. Welke stad zouden we best nemen: Kyoto of Osaka? Of is er nog een betere optie?
En heeft er nog iemand tips in de zin van must sees die niet toeristisch zijn? Leuke buiten onsens die niet vol westerlingen zitten?
In Kyoto is het meeste te zien, dus zou ik voor Kyoto gaan. Maar Osaka is de derde grootste stad van Japan, heeft bijna alles wat Tokyo ook heeft en ook veel goedkope hotels. Als je ook van plan bent om veel uit te gaan en/of te shoppen is Osaka een betere keuze. Kyoto is een heel stuk minder hectisch dan Osaka. Als het van de prijs afhangt zou ik gaan waar je het voordeligst kunt overnachten.
In Kyoto beleef je meer het ‘traditionele’ Japan met zijn vele tempels en heiligdommen, musea, tuinen en districten. Net buiten Kyoto heb je mooie natuur (Arashiyama-district).
Osaka is meer een ‘grote stad’. Maar ongetwijfeld wel genoeg te beleven.
Zoveel (westerse) toeristen zul je niet tegenkomen hoor. Zelfs bij de belangrijkste tempels zie je vooral Japanners en misschien een enkele westerling. Japan is (nog steeds) niet zo bekend bij de meeste reisorganisaties en volledig verzorgde rondreizen (zoals naar de hype China) zijn er maar enkele van. De meeste toeristen naar Japan gaan ondernemend op eigen gelegenheid. En dat is ook wel zo leuk!
Kyoto is niet zo groot en je kunt er ook prime te voet vanuit je hotel door de staatjes naar de tempels lopen. De meeste bezienswaardigheden liggen aan de rand van het stadje, maar ook al slenterend kom je in het stadje onbekende kleinere en grotere tempels tegen en daar ben je helemaal tussen de Japanners. Maar ook kleine lokale koffietentjes en restaurantjes loop je dan tegen het lijf. Erg gezellig en altijd schoon!
Japan is echt geen land waar je struikelt over de westerse toeristen !
Er komen juist weinig westerse toeristen.
Tijdens mijn reizen naar Japan heb ik de Westerse toeristen op 2 handen kunnen tellen die ik ben tegengekomen. En dat waren degenen die ik savonds in het hostel tegenkwam, overdag zag ik er sporadisch een of twee lopen!
Heeft er ook iemand een tip voor een mooie buitenonsen in de buurt van Takayama die (vrij) makkelijk bereikbaar is (en hoe)? Sorry voor de misschien veeleisende houding van mijn kant…
Reacties op de eerste vraag blijven steeds welkom!
Links? De auto’s misschien wel, bij de fietsen heb ik altijd het idee dat ze net rijden waar er plek is. In Tokyo staat vaak zelfs een lijn op de stoep met duidelijk aangegeven aan welke kant je moet lopen, en aan welke kant je moet fietsen, maar niemand die zich daar aan houdt…
Wat betreft westerlingen, dat verschilt van plaats tot plaats. Hier in Kyoto zie je er bij de toeristische plaatsen toch relatief veel, in Nara en Hiroshima is dat niet heel anders. Niet storend veel, maar als je gaat tellen kom je toch al heel snel vingers tekort. Maar ik ben eergisteren naar Shimonoseki en Mojiko geweest (met de benenwagen overgestoken van Honshu naar Kyushu), die dag ben ik tot aan mijn terugkeer 's avonds in Hiroshima geen enkele westerling tegengekomen. Nul komma nul. De mensen daar reageerden dan ook vaak merkbaar verrast, en regelmatig werd ik gewoon op straat zomaar aangesproken. Ook wel eens een keertje leuk.
Inderdaad, relatief veel. Maar als ik op de toeristische plaatsen mijn tenen erbij nam, had ik altijd meer dan genoeg…
Ik bedoel, er lopen er natuurlijk wel, maar je moet goed opletten en zoveel dat je eraan kunt storen, dat toch niet. Laten we zeggen, altijd wel minder dan 1%.