Ola Marije!
Ik hoop niet dat ik te laat ben!
Het is een erg goed idee om ook een nachtje buiten Lissabon te verblijven!
ik heb vorig jaar 2 maanden in Lissabon gewoont en ik ging elk weekend naar Sintra, ik had van iedereen al gehoord wat een magische plek dat was. Maar pas toen ik er zelf was geloofde ik het, het is een plek vol met paleisje en kastelen, fantastische stranden en koele parkjes. Ik kan je zeker adviseren om 1 nachtje daar te blijven slapen. Het is leuk om in het historische centrum van Sintra te verblijven, bijvoorbeeld in het Laurence hotel of Chalet Saudade, Sintra is relatief duur maar voor een nachtje is het zeker de moeite waard! Vanaf het centrum kan je met een super leuk trammetje naar een paar stranden gaan, ik kan je zeker Praia das Maças adviseren. ( het strand van de appelen) super mooi strand, wat kleiner minder toeristen en meer locals, makkelijk om de zee in te gaan wanneer het eb is. In Sintra zelf, adviseer ik je om een van deze 3 monumenten te bekijken : Quinta da Reboleira ( is een van de plekken waar de Portugese vrijmetselaars nog steeds bijeenkomsten hebben, een misterieuse plek met groten en geheime plekjes in de wonderlijke tuin en een paleis waar je u tegen zegt. Castelo dos Mouros ( kasteel van moren) vanuit de tijd dat Alles onder Douro rivier van de Moren was, erg mooi en je hebt een indrukwekkend uitzicht. Palacio da Pena, erg mooi paleis van de Portugese koningen geweest, dit paleis torend boven alles uit dus je kunt het niet missen. Zo zijn er nog veel meer paleisjes en kastelen die je daar kan bezoeken maar daar heb je veel meer tijd voor nodig.
Verder, Cabo da Roca dit is het meest westerste puntje van Europa! Ik heb een foto bij mijn 10 vragen item van deze plek staan, het is de foto met de rosten en de zee. Wat een plek zeg, echt adembenemend! ik was hier afgelopen augustus en heb er erg van genoten. Voorzichtig! Het gebeurd vrij vaak dat mensen te ver over de reling kijken en dan naar beneden vallen, dus wees gewaarschuwd! Cascais is ook een mooie plaats, ik vergelijk het altijd met het Gooi in Nederland, dit is waar de rijken van Portugal wonen, dus mooie stranden, winkels, restaurants en prachtige villa´s. Het stadspark is een mooie wandeling waard, behoorde vroeger bij een paleis dat nu nog steeds bewoont is maar het park hebben ze ´gegeven´ aan de stad.
Een dagje naar Sesimbra, is ook zeker de moeite waard! Sintra en Sesimbra zijn mijn lievelings plekken rondom Lissabon. Sintra is naar het noorden en Sesimbra is naar het zuiden, dus misschien moeten jullie een keuze maken. Sesimbra ken ik iets minder goed, maar ik kan je o Portinha da Arrabida zeker adviseren, het ligt in de Serra d´Arrabida onder Sesimbra en ooh wat een mooie plek!Echt wonderschoon, het Portinha da Arrabida is gewoon een klein strandje verstopt tussen de grote stranden, je kunt kiezen tussen zand en steen stand, steen is natuurlijk minder fijn dan zand maar je hebt er wel veel meer privacy en je duikt zo de zee in. Troia is ook zeker de moeite waard als je daar tijd voor hebt, een paar keer per jaar kan je daar zelf walvissen in de zee bekijken! Maar ik weet niet in welke periode…
Ik kan nog een heel boek schrijven vol met tips en plekken waar je heen moet maar dat wordt wellicht iets te veel!
Laat het me weten indien je nog vragen hebt, en om het af te sluiten wil ik je nog het noorden van Portugal adviseren! Zeker de stad Porto ( waar ik nu woon) in een must go, de Douro vallei waar de Port wijn vandaan komt en het groene noorden de Minho. Misschien leuk voor de volgende keer?
Heel veel plezer en até breve!
Sofia