Voor m’n dslr (Pentax K5) zoek ik een statief waar ik met name nachtopnames mee kan maken met langere sluitertijden. De camera weegt inclusief objectief rond de 1 kg. Aangezien het statief mee op reis gaat, moet hij zo licht mogelijk zijn (zonder aan stabiliteit te verliezen, hoewel ik tijdens orkanen geen foto’s maak…). Heeft iemand ervaring met compacte statieven? Waar moet ik op letten? Bedankt alvast!
Wat voor budget heb je in gedachten?
Dat is een goeie Pieter. Zo’n €50 (met €100 als max) voor een tripod zou fijn zijn (?) Verder is het belangrijk dat hij een beetje de hoogte ingaat. Ben zelf 1,85 m. Heb al een beetje zitten zoeken op internet maar er zo’n ontzettend veel statieven te koop dat ik door de statieven het bos niet meer zie…
In die prijsklasse kan je niet al te veel wensen hebben ben ik bang. In het algemeen is het handig als de driepoot met de middenkolom naar beneden al hoog genoeg is voor je. Met de middenkolom uitgeschoven wordt het toch weer wat wiebeliger. Dat betekent wel weer langere poten en dus minder compact. Met poten die 4 of 5 delig zijn kan je de boel weer compacter opvouwen maar wordt het wiebeliger omdat je poten minder dik zijn.
Daarnaast is het prettig als de statiefkop niet van dun plastic is (bij voorkeur alu).
Het beste wat je kunt doen is je camera een keer meenemen naar een winkel waar ze veel statieven hebben staan en dan eens te proberen hoe stabiel ze zijn met jouw camera er op, hoe compact ze opvouwen en wat het gewicht is. Ik geloof dat het merk Redged in de budget klasse wel leuke statieven heeft.
Toen ik mijn lijstje met wensen compleet had heb ik uiteindelijk een Manfrotto 190 cx 4 pro gekocht. Dit leek mij de beste compromis tussen compactheid, stabiliteit, hoogte en gewicht. Hier zit wel een ander prijskaartje aan.
Dank je wel, hier heb ik wat aan! Van Manfrotto vallen de Compact en 390 Series nog binnen m’n eisen. Ik ga ze in de winkel eens uitproberen.
Cheers!