Wij hebben de Mombasa rendez vous geboekt.
Een 4-daagse safari.
We bezoeken Tsavo oost,Tsavo west, Amboseli en Taita hills.
We willen ook graag een stam bezoeken (bv. samburu) maar daar staat niets in beschreven bij de safari van ons.
Ik zou graag willen weten of het ook mogelijk is om in mombasa-diana beach een excursie te boeken waar men een stam bezoekt.
En kan dat in 1 dag?
Ik zie wel 1 dag excursie naar bevolking maar dat zijn toch niet de stammen die ik graag zou willen zien.
Alvast bedank voor de reacties:)
Als je naar Amboseli gaat kun je een Masai dorp bekijken.
Samburus leven iets noordelijker, ver boven de evenaar.
Vaag gewoon waar je je safari geboekt hebt of ze de mogelijkheid hebben om een Masai dorp te bekijken en wat dat kost.
Tien Euro per persoon is een richtlijn…
Dank je wel voor je reactie.
Bij het reisbureau kunnen ze mij daar verder niet mee helpen.
Maar zou het dan misschien mogelijk zijn dat je tijdens de safari dit vraagt?
Of word er tijdens de vrije uren van de safari die mogelijkheid nog aangeboden?
Met de Mombasa rendez-vouz bezoek je inderdaad een “Maasai-dorp”; het is wel optioneel, je moet €10 pp betalen en het is een “'aangekleed” dorp voor het tourisme.
Als je de rondleiding hebt gehad word je naar een markt geleid waar ze allerlei handgemaakte soufenirs verkopen. Wij vonden hier dus niks aan en de echte locals noemen deze mensen “plastic maasai”
Het klopt wel wat Marike zegt, dat het erg commercieel is geworden.
Aan de andere kant, hoewel Masai tegenwoordig een horloge, een mobiel en schoenen dragen die van oude autobanden zijn gemaakt zijn de “manjattas” echt de hutjes waar ze in leven en koeiehuiden waar ze op slapen.
Ze springen echt heel hoog en houden hun tradities in ere, ondanks de “vooruitgang”.
Voor een keer is het best interesant om te zien.
Jammer dat ze je geen bevestiging kunt krijgen op het reisbureau, dat horen ze te weten.
Je kunt gewoon aldaar aan je gids vragen of het mogelijk is.
Ik denk niet dat je gids zal weigeren als je er vriendelijk om vraagt.
Als je geen zin hebt in de markt na de rondleiding, zeg dat dan van te voren.
Toen ik (maar dat is alweer jaren geleden) voor het laatst in Kenya was, hoorde ik dat de Maasai die in toeristenhotels komen en rondleidingen verzorgen aan de kust, geen Maasai zijn, maar verklede Kikuyu of een andere stam, is dat nog steeds zo?
Je kunt echte Masai mannen herkennen aan een rond brandmerk op hun wang.
Ze hebben van die lange oorlellen met sierraden (of zonder)
Bij de vrouwen zijn een aantal voortanden getrokken.
Masai zijn niet altijd populair bij andere stammen die hun levenswijze niet altijd begrijpen.
Het klopt wel dat er ook Samburu en andere nomadische stammen meedansen in de hotels aan de kust, om geld te verdienen natuurlijk, en dus eigenlijk geen Masai zijn.
Ook leven ze aan de kust in een “normaal huis” en worden daarom plastic masai genoemd.
Hun ouders wonen vaak nog wel in het binnenland.
Het is vaak een kleurrijk gezicht om traditioneel geklede Masai (of Samburu / Turkana) in het straatbeeld van Mombasa te zien.
Bij ons in het reisgroepje was een man die ook niet mee wilde en hij werd bij een luxe lodge afgezet en ging daar van een koud biertje genieten. Na het Maasai bezoek ga je naar Mzima Springs en dat is prachtig, je gaat dan met een ranger een uurtje wandelen. Je kunt daar in een onderwaterobservatorium nijlpaarden, krokodillen en diverse vissen bekijken.
En wat Kenya zegt: horloges, brommers gsm’s, ze hadden van alles. De hutten leken mij wel echt en er woonden zeker mensen in. Je mag ook volop fotograferen en ik heb me laten vertellen dat de echte maasai dat niet willen (hun ziel zou dan verloren gaan).
Klopt, een Masai die tegenwoordig niet op de foto wil voor geld is zeltzaam.
Ze moeten ook wel, niet iedereen kan meer als nomaden leven omdat de bevolking groeit en ze moeten toch ergens van leven.
Toerisme is een belangrijke bron van inkomsten.
Ik ken een Samburu “krijger” (die meedanst met Masai) en prachtig lange vlechten had.
Op een dag kom ik hem tegen met een kaal hoofd, zonde dacht ik.
Bij navraag had hij dat gedaan uit respect voor een overleden broer.
Heel bijzonder, maar schijnbaar is dat hun kultuur.
De Mzima Springs is inderdaad ook een leuke afwisseling tijdens een safari.
KLopt
Echte masai zijn te trots om zich te verkopen aan gapende toeristen.
Eén van mijn allerbeste Kenyaanse vrienden is een Masai, en ze schamen zich de ogen uit het hoofd…
Maar goed, tis leuk voor de toeristen.
Je kan ook ‘‘een stam’’ bezoeken door gewoon vanuit Mombasa 10 km landinwaarts te gaan naar een school, waar ze met 240 Giriama in 1 klas zitten.
:zon02:
Is wel veel echter natuurlijk als je ziet hoe de gewone Jan met de Pet woont/werkt/school gaat.
De klas van Karissa wordt nu opgesplitst, de ene groep avn 120 leerlingen heeft smorgens les, de tweede groep van 120 smiddags. En dat in de vijfde klas…
Ik denk zelf dat zulk contact (het achterland in een paar kilometer en een dorp bezoeken) veel waardevoller is, ook als je toerist bent. Een Maasaidorp bezoeken dat speciaal voor toeristen is, leert je niet zoveel over Kenya zelf en de mensen die er wonen. 't Is leuk om te zien, zo’n dorp, dat wél.
Wanneer gaan jullie met de mombasa rendez vous?
Ik en mijn moeder zijn aan het twijfelen of deze safari met een paar dagen strand, of the best of kenya (9 dagen) en rechtstreeks naar huis.
twijfel, twijfel, twijfel…omdat we niet weten wat nu het meest waarvol zou zijn voor die dagen.
Of nog wat extra safari of wat extra stand.
Wat staat op jullie planning in mombasa?
Behalve (misschien) die stam bezoeken?
Ik weet nog niet precies wat we verder gaan doen.
We willen in ieder geval een dag gaan zeevissen.
Verder willen we een dag op eigen houtje naat Mombasa.
Er moet ook in de buurt iets met slangen zijn waar ook heen willen gaan.
En verder zien we het daar wel.
We willen in ieder geval ook nog wat luieren zodat we de indrukken die allemaal op ons af komen goed kunnen verwerken voordat we weer naar huis gaan.