Stage in turkije

Ik studeer momenteel toerisme hbo en komend jaar ga ik 5 maanden op stage naar Turkije. Nu heb ik hier een aantal vragen over en ik hoop dat iemand mij daarmee kan helpen!:hihi:

Zoals ik weet heb ik om te werken in turkije eigenlijk een werkvisum nodig. Nu is mijn werkgever zelf ook een nederlander die een hotel runt in turkije, en hij vertelde mij dat ik dus niet persee een werkvisum nodig heb… Ik hoorde ook dat tegenwoordig veel hosts en hostessen ook zonder werkvisum werken. Nu ga ik niet zulk werk doen, maar werk ik 4 dagen backoffice in een hotel/excursiebureau en 1 dag frontoffice. Op school hoorde ik ook 2 verhalen, de een adviseerde mij om wel een werkvisum te nemen, de ander niet. Nu kost het nogal veel geld (ik las zo’n 450 euro?) om zo’n werkvergunning te nemen, en ik twijfel dus heel erg of dit wel nodig is… Weet iemand hier meer vanaf en kan iemand mij hiermee helpen? Want zonder vergunning loop ik natuurlijk wel een risico…

Mijn andere vraag gaat over de turkse simkaart. Ik las op deze site dat je dus wel een turkse simkaart kunt aanschaffen en gebruiken in je nederlandse telefoon, maar dat deze dan na 4 weken ongeveer wordt geblokkeerd… weet iemand hier ook meer vanaf?

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen! tips en advies ontvang ik graag!
:dag:

Het is hier namelijk zo dat je inderdaad niet mag werken zonder werkvergunning.
Maar als die werkgever jou in dienst wil nemen,waarom betaald hij dan die werkvergunning niet ???De school die je stage laat lopen in Turkije moet dit toch ook weten dat het een risico inhoud.
Of die eigenaar nu een buitenlander is of een turk speelt geen rol. Jij werkt in Turkije.En die nederlandse werkgever neemt ook een risico je in het zwart te laten werken. Praat dit zeker heel goed met hem uit.

Natuurlijk werken er veel mensen in Turkije zonder werkvergunning, maar iedereen weet dat dit op eigen risico is.

En nog iets, je kan binnenkomen in Turkije en dan krijg je een visum voor 3 maanden, denk eraan als je langer dan 3 maanden blijft, je zeker eens het land zal uit moeten reizen om een nieuwe visum te bekomen.Is je werkgever daarmee akkoord ?

Wat je simkaart betreft. Je kan hier een turkse simkaart kopen en in je nederlandse telefoon gebruiken, maar inderdaad…ze werkt max 4 weken.
Het is beter hier een goedkoop turks telefoon te kopen voor de tijd dat je hier komt werken.Dan ben je zeker dat je 5 maanden je turkse simkaart kan gebruiken.

Groetjes uit Kusadasi,
Franka

Ik denk dat ik inderdaad maar een turkse telefoon daar koop, of ik kan er een lenen van een vriend daar!

Dat visum, ik twijfel er inderdaad erg over, maar de eigenaar van het hotel zelf, had dus het idee dat als ik inderdaad 3 maanden in turkije ben, dan een dag de grens oversteek naar Rhodos en dan weer een nieuw visum neem voor 3 maanden… En hij vond dat werkvisum nogal onzin… ik zelf denk er wel anders over, mijn ouders vinden het belachelijk duur en vinden dat ik het maar met een toeristenvisum moet doen… probleem dus… want ik heb geen zin om een risico te lopen… dus ga het idee op school nog eens voorleggen en kijken wat zij me weer aanraden…
dankjewel voor het advies in ieder geval!
:dag:

Goede aanvulling franka,nadere toelichting:Stage lopen is een fake om tour-operators een aanvraag te ontlopen,je ziet het vaak in de reis-industrie als reisleider om maar een voorbeeld aan te halen.

Wij weten beiden hoe het werkt,veel beloven en niet nakomen.

Een werkvergunning is absoluut nodig,maar is onhaalbaar in de praktijk.

hmm oke, dus dat betekend waarschijnlijk dus dat ik illegaal op een toeristenvisum moet gaan?

Je kan voor 20 lira je telefoon om laten zetten zodat je de turkse simkaart langer in je Nederlandse telefoon kan laten zitten. ( dit kan bij de turkcell shops) Zodra je weer terug in Nederland bent is je turkse sim niet meer geldig ( tenminste dat was bij kij het geval)

Ik had hier onlangs klanten uit Nederland die hier zijn komen wonen.
Ze hebben ook hun nederlandse telefoon laten instellen bij turkcell voor 20 lira,maar ze vragen wel de faktuur uit Nederland waar je Uw telefoon heeft aangekocht.(als je die nog heeft meebrengen)
Maar of ze dan het omgekeerde doen als je terug in nederland bent,weet ik niet.

Groetjes uit Kusadasi,
Franka

Even over je telefoon;je kunt hem sim-lock vrij laten maken zodat je zowel een Turcel kaart kunt plaatsen als je Nederlandse,mits je een legitiematie kunt overleggen van een plaatselijk woon-adres in Turkije,zonder deze gegevens kun je het vergeten.

Optie over werken;Franka en ik zijn daar duiderlijk over,zie ook onze topics,geen werkvergunning,geen werk;illegaal dus.

De strafmaatregel is binnen 1 dag uitzetting,je werkgever krijgt een boete van rond om de 2000 euro,jij komt het land niet meer binnen.

De controle dit seizoen waren al scherp,volgend seizoen nog scherper,
Franka kan hierover meepraten.

Heb mijn telefoon 2x laten registreren (gratis) in een Turkcell winkel.
De eerste keer was nl mislukt.

Ze willen aankoopbewijs, paspoort en adres (hotelnaam + adres was goed genoeg)
Er wordt niets in je paspoort vermeld (dat hoor ik wel eens). Niemand kijkt ervan op dat je bv met 2 GSMs het land uit en daar weer inloopt.

Terug in Nederland na +/- 3 mnd opwaarderen (even door iemand laten regelen, dan kan dat hier) na 6 mnd terug in TR, zou je telefoon het niet meer kunnen doen, zegt dan opwaarderen, terwijl je er BTG op hebt staan. Je kan wel gebeld worden. Nieuwe kaart kopen en opwaarderen.
Dan doet ie het wel. Iedereen weer blij :dag:

Hee !
Ik heb zelf afgelopen jaar in Turkije gewerkt, waarvan 2 maanden zonder werkvergunning, ik liep toen met een bandje om, en mocht naar de luchthaven geen werkkleren aan, ook mocht ik niet naar het hotel toe mijn werkkleren aan. Wij hebben toen 2 invallen gehad, waarbij wij meteen werden gebeld, we moesten het werk neerleggen, normale kleren aan en de toerist spelen. Het is inderdaad erg gevaarlijk, een collega van ons is opgepakt, maar die woont er al 5 jaar, en had goede contacten bij de Jandarma, maar in Alanya zijn toen 21 collega´s opgepakt, ook uit andere landen. Dus kijk er alsjeblieft mee uit !!
Mijn werkvergunning koste 476 lira voor 6 maanden, en werd aangevraagd door het agentschap waar wij mee werkten.

Betreft je telefoon, ik zou voor turkcell gaan ! erg goede operator, ik kan mijn kaart inmiddels ook in Nederland gebruiken op een of andere manier heb ik dat weten te activeren.

Succes met je stage, je zult vast een leuke tijd tegemoet gaan !

Bedankt Xromy,

Ik ben blij dat er nu eindelijk eens iemand reageert die het aan de lijve ondervonden heeft wat het is om hier in Turkije te werken zonder werkvergunning.

Ik en Hans proberen dit nu eenmaal iedere keer uit te leggen als mensen hier een vakantiejob zoeken.Dus, aub uitkijken als je hier een vakantiejob zoekt.Ze controleren echt.
Groetjes uit Kusadasi,
Franka

Graag gedaan, ik lees het ook vaak op dit forum inderdaad, maargoed, meisjes en turkse liefde =) , is het niet een beetje laat in Turkije ? haha

Heeft iemand toevallig ervaring met stage lopen in Marmaris? Ik kan nergens een hotel vinden waar ik stage mag lopen…