Stadswandeling Saigon, zonder China Town.

Ik een schema voor stadswandeling gemaakt voor Saigon, die gelijk is aan een halve dag city tour die je kan boeken.
De duur is gelijk en je bespaard dus geld; wel de entree gelden moet je betalen, maar dan ben je geen 5 usd voor 2 personen kwijt voor alles.
Dus voor reunifacation palace, oorlogsmuseum, Notre Dame.

Ook kom je met deze route bijna lang de Bitexco Tower, en die kan je ook in, wordt de wandeling wel wat langer.
Ook de prijs gaat dan omhoog; ben deze vergeten, maar denk dat je op iets was van 10 a 15 usd pp?

Wanneer je van steak houd kan je daar ook heel goed terecht, wel tegen een stevige prijs voor Vietnamese begrippen.
Dit restaurant ligt aan de kant van de haven van de toren.

Nu de wandeling, is misschien een beetje Jip en Janneke uitleg, maar daarom wel makkelijk te volgen ter plekken had ik gedacht.

Ik heb als startpunt de Ben Thanh markt genomen, maar je kan natuurlijk overal instappen.

Vanaf je hotel dus naar de Ben Than Market en deze voorbij lopen ( je hebt hem dan aan je linker zijde en de rotonde aan de rechterzijde ), straat oversteken ( heb je de markt in de rug, schuin linksachter ).
Vervolgens gewoon de weg volgen, kom je onderweg diverse souvenirwinkeltjes tegen. Straat heet Le Loi street.
Na 200 meter zie je winkels met de duurdere merken zoals Rolex ed. ( hierboven is Hotel Rex gevestigd, mooi maar duur dakterras waar wat kan drinken eventueel ) ) en op de hoek kijk je naar links en zie je het Community house ( kan je niet in ) en het standbeeld van HCM.
Altijd mooi voor een foto.

Ga je de straat in naar rechts, Nhuyen Hue Street, in dan ga je riching de rivier en ook naar de Bitexco Tower.

Wil je deze bezoeken, dan vind de ingang aan de rechterzijde van de toren, dus eigenlijk aan de kant richting de Ben Thanh market, steak restaurant aan de rivier kant, dus gewoon even erom lopen dan dan kom je alles wel tegen.

Dan terug en dan weer via de route verder.

Wanneer je nu de straat oversteekt zie je weer een winkelcentrum met dure merken.
Dit gebouw lijkt oud, maar is afgelopen oktober pas open gegaan.

Je loopt deze voorbij ( dus aan de linkerkant dit centreum )naar het Opera house , zie je eigenlijk al veel eerder staan., maar dus naar Opera House en links zie je Hotel Continental ( hier verblijf ik altijd ).

Loop nu naar het hotel ( dus naar het terras ), dus de straat oversteken, en ga naar links ( dus Continental heb je nu aan je rechterzijde ) en je loopt nu in Dong Koi street.
Je kan daar in het hotel, is een kleine binnenruimte met airco, misschien wat drinken als je er behoefte aan hebt en wat af te koelen.

Loop nu, dus hotel aan je rechterzijde en aan die kant en met opera House in de rug , verder.
Bij de eerste kruising zie je twee winkelcentrums. Kan je bezoeken.
Bij de eerste ( dan iet oversteken, kan je op de derde verdieping een normaal broodje hamburger vergelijkbaar als burger king eten voor een dollar of 2 )

Bij de 2e kruising oversteken en zie je na het oversteken een wit gebouw, 1 verdieping hoog.
Dit was vroegen in de oorlog een gevangenis, er is een plaquette geplaats ( wel even goed kijken want is meestal overwoekerd met struiken. ( kan je niet bezichtigen want is nu een kantoorcomplex ).
Waarschijnlijk heb je nu de Notre Dame al gezien.

Maar ga eerst bij die kruising ( dus bij de kerk ) naar rechts en je ziet het postkantoor, deze kan je wel in.

Loop nu terug naar de kerk en deze kan je ook bezichtigen; is niet de gehele dag op, maar komt wat later in mijn verhaal.

Wanneer je nu bij de ingang van de kerk staat, draai je je zo dat het postkantoor in de rug hebt en de ingang aan je rechterzijde.
Steek nu de straat over en dan naar rechts, na 25 meter de hoek om en naar links ( is bij een ziekenhuisje ).
Na 20 meter heb je een terras, kan je goed lunchen en hebben ook westerse kaart.

Wanneer je nu doorloopt, 2 straten nog oversteken ben je bij Reunifacation Palace.
Je moet nu nog wel 1 straat oversteken en deze kan heel heel druk zijn.
Kijk even uit naar mensen in een groen uniform en laat met tekens weten dat je wilt oversteken; zij zetten meteen het verkeer stil en je kan oversteken.
Bij het paleis misschien wel even een gids inhuren, kost je niet veel, en je ziet dan alle kamers en je krijgt ook meteen uitleg, anders verdwaal je misschien en mis je bijv ook de kelder.
Deze kan je inhuren bij de ingang van het paleis, dus niet waar je het kaartje koopt, maar waar deze afgescheurd worden; staat op de tafel een bordje voor deze gids. Is niet duur.

Na de bezichtiging naar links ( paleishek aan de linkerkant ) en bij de kruising de straat oversteken en dan naar ilinks.
Nu moet ik gokken of het de 1e straat of 2e straat is naar rechts.
Maar is geen probleem, want als je de eerste pakt en op de volgende kruising ( na 50 meter ) geen museum ziet ga je dus naar links en dan na 30 meter zit het oorlogsmuseum.
Is het de 2e dan loop je er meteen op.

Na bezichtiging het omkeerde en terug naar het paleis en deze aan de rechterkant houden en voorbij lopen.
De straat oversteken en na ongeveer 150 meter kom je bij Barbecue garden op de de hoek kan niet missen, de aanrader en even daar wat drinken en misschien wat eten.
Dit is mijn favoriete restaurant.

Wanneer je buiten komt; is eigenlijk verkeerd, want BBQ garden is 1 groot terras, op de kruising naar rechts, je bent nu in de ( Tham ) Ton street :-).
Na 75 meter ben je weer bij de Ben Than market.

Even wat opmerkingen

Het paleis en het oorlogsmuseum zijn tijdens de lunchuren gesloten.
De tijden heb ik niet even paraat, maar geloof tussen 12 en 13:30.
Dit geld ook voor de kerk, maar de aangegeven tijden van de kerk kloppen nooit.
Geloof dat er staat , voor de kerk, dat de openingstijden zijn van 9 tot 11:30, en van 14”00 to 17:00 maar zie regelmatig dat ze een half uur tot 1 uur na de aangegeven tijden nog dicht is ( bedoel de kerk en niet het paleis en met museum ).
Postkantoor is altijd open.

Ik hoop dat deze route een aanvulling kan zijn op jullie reis, die en je er een leuke dag bied?

gr.
Ton.

2 likes

Ton, bedankt voor je routebeschrijving.
Ik meen dat er een plekje was waar we wat twijfel over de route hadden, maar ik heb dat niet genoteerd, dus kan dat niet terugmelden.

Wat betreft Reunification Palace: wij konden geen gids inhuren (was er niet, zou volgens het bordje als ik het me goed herinner 200.000 dong kosten voor buitenlanders (en 150.000 of zo voor Vietnamezen), maar er hing wel een uitstekende plattegrond, en de kelder is ook redelijk goed aangegeven.

We hebben ook Bitexco tower gedaan. Was (mei 2015) 200.000 dong (ca eur 8) en 130.000 dong voor 65+.

Barbecue garden was een goede tip.
Aanvullende info: in de tafel zit een bbq en je besteld dus je vlees en dat kun je dan zelf bbq-en.
Het zat vrijwel vol en was duidelijk ook populair bij locals.
Ik heb een kaartje meegenomen en klaarbijkelijk zijn er 2:
De ene is 135A Nam Ky Khoi Nghia en de andere op 134-136 Nam Ky Khoi Nghia
(is ondanks wat de nummers suggerenen niet tegenover elkaar.
Degene die Ton bedoelt en die op de hoek is bij Le Thamh Ton is 135A. De andere is vlak bij Reunification Palace.
Wij hebben de eerste bezocht. Eten was prima in orde en ambiance was ook uitstekend.

Frans

1 like

Hallo frans,

Fijn om weer iets van je te lezen.
Zo te lezen heb je een fijne tijd gehad in het mooie Viet Nam.

Misschien kan je in de toekomst ook andere mensen helpen met hun vragen?

gr.
Ton.

We hebben een geweldige tijd gehad!
En als er vragen zijn ben ik uiteraard bereid om te helpen voorzover mogelijk. Zie ook de followup in mijn reisschema thread.
Heb ook nog 4500 foto’s te selecteren (maar daar zitten veel dubbelen tussen, ik maak vaak via continuous capture 2 of 3 foto’s na elkaar, handig bij bewegende objecten als scootertjes of voor bewegingsonscherpte bij zwaar inzoomen).