Beste manier om HCMC en Hanoi te verkennen

Hallo,

Ik vroeg me af wat de beste manier is om HCMC en Hanoi te verkennen en hoeveel dagen je daarvoor uit moet trekken.

We houden erg van wandelen. Heeft er iemand een een stadswandeling of ander goed idee?

Groeten Bael

Om Hanoi te verkennen, ga je best te voet. Het oude stadsdeel (rond Hoan Kiem Lake) is heel mooi. Wandelen door het centrum van Hanoi (of HCM) is wel een hele ervaring! Het is even schrikken als je op het trottoir staat te wachten om over te steken. Eén tip… niet wachten!.. gewoon oversteken. De Vietnamezen zijn handig genoeg om je te ontwijken en als je toch wil wachten aan de kant op een opening in de verkeersstroom, trek daar dan maar heel, heel veel tijd voor uit… :wink:

Ikzelf ben niet zo ‘city-minded’ maar Hanoi behoort nog steeds tot de toppers van bezochte steden (en ik deed in 2009 Rio de Janeiro, dus dit is een statement!). Trek er een tweetal dagen, maximaal 3, voor uit en trek dan de bergen in of naar de kuststreek.

Geniet ervan

J.

Hanoi zeker te voet, allerleukst!! Hcmc in de spits ( daarbuiten eigenlijk net zo bizar) is een ervaring die je niet vlug zult vergeten!! En idd: gewoon gaan, zij ontwijken jou… Let wel op dat je looptempo hetzelfde ritme heeft… Dan raken ze niet in de war hahaha…

Maar ook hcmc ( district 1) is zeker te voet goed te doen in n dag, of twee…

Gr

Hallo Bael,

Nu moet ik zeggen dat ik niet veel wandel in Viet Nam omdat ik het daarvoor te warm vind; 1/2 uur is meer dan genoeg voor mij en dan weer lekker ergens op een terras zitten met een gekoeld drankje.

Maar buiten dat, denk ik dat je per stad toch wel 2 hele dagen voor moet uittrekken,

Voor Saigon wandel je dan rond distict 1 1 dag en dan de andere dag in bijv China town.
ook in Hanoi werkt dit.

Maar heb even gegoogled en wat voorbeelden kunnen vinden.

http://www.noexpectations.com.au/articles/a-walk-around-saigon-district-1
http://www.noexpectations.com.au/articles/a-walking-loop-of-hoan-kiem-lake-in-hanoi

Waarschijnlijk kan je er zo nog honderden vinden.

gr
Ton.

Waarom doe je niet op zijn Hollands ? gewoon met de fiets.
Een fiets huren, lenen bij de hotel. Geef ze een paar euro voo een dag, dan zijn ze blij.
Zoals Ton zei, ik ben ook geen fan van lopen. Bloedheet…

Mvgs

Mensen,

Hulde aan alle reacties! Ik begrijp dat we twee dagen voor elke stad uit moeten trekken als we de highlights van de steden willen bekijken.

Ton,

Bedankt voor de wandelroutes. Ik had ook al een beetje gegoogled maar waarschijnlijk ben ik er een stuk minder bedreven in dan dat jij bent…

Ik print ze uit en neem ze mee. Nog een paar weekjes en dan gaan we ze bewandelen… Heb er super veel zin in!!!

Hallo Bael,

Ik heb eigenlijk gewoon het volgende ingetypt bij google.

walking plan Saigon
en
walking plan hanoi.

Gewoon even proberen, misschien vind je nog veel betere opties?

Ik hoop dat je een mooie tijd heb; kan niet mis gaan eigenlijk ( mooi land ).

gr.
Ton.

Veel plezier en geniet ervan.

Ton.

Nog ff een vraagje… Om mooie foto’s te maken van het verkeer 's avond, zoek ik eigenlijk een hoog gebouw om vanaf te fotograferen. Is er een gebouw waar je een goed uitzicht op de stad hebt?

Hi,

Bitexco Financial centre is de hoogste gebouw nu in Saigon. Ingangprijs is 200000 dong (op 49 verd). Hier kun je de stad goed zien. Helaas, alles is met glas bedekt, weet ik niet of je daarmee een goed foto kan maken.

Een anrader is de restaurant op bovenste verdieping van REX-hotel. Je zit dan middenin district 1. Het uitgaansleven zie je hier het best. Volgens mij alle brommers die in Saigon zijn, hebben hier langs moeten gereden.
Dus als jeier h lang genoeg zit, zie je 7 miljoenen brommers langs jou rijden.

Mvgs

Met 7 miljoen brommers moet het zeker wel lukken!

Ik vind het namelijk altijd leuk om dit soort plaatjes te schieten.
http://universehotel.com.vn/uploads/images/city_tour/night_saigon.jpg

Deze zal wel vanaf het universehotel gemaakt zijn. Maar hoe hoger des te beter!

Bedankt voor de info!

Groeten Bael

Hoi Bael,

Je hebt al vele goede tips gekregen zeg! Ik heb dan ook niets meer toe te voegen. Ik wil je wel alvast heel veel plezier wensen, maar dat gaat, zoals Ton ook al schreef, helemaal goed komen.

Vergeet je statief en lange sluitertijd (hehe) niet mee te nemen voor zo’n kiekje! :wink: Ben heel benieuwd naar je foto’s!

Groetjes, Anne

Hallo Bael,

Ja, je hebt een hoog gebouw in Saigon; Bitexobuilding.

Je kan bijna overal in Saigon zien; ziet er 's-avonds met verlichting uit als een cobra.
Op de verdiepingen 48 en 49 ziiten restaurants en op de 47e kan je van alle kanten de stad zien en dus een mooi uitzicht over de gehele stad.
Entree is wel wat prijzig voor vietnamese begrippen VND 200000 ( €6 / €6.50 ).

Overigens is de foto van jouw link niet genomen van Universal hotel; deze ligt namelijk zeker wel 1 uur wandelen vanaf als het al niet meer is.
Ik denk dat ie genomen is vanaf het winkelcentrum dat ook op die kruising ligt.

Is een foto van zeker 8 maanden oud, want het gebouw aan de rechterkant is verdwenen en is nu een bouwplaats. Afgelopen december zijn gestart met de sloop en op 22 januari was het helemaal verdwenen toen we Saigon weer verlieten. Ook was toen het puin al afgevoerd.

Voor bekenden; van Hotel Rex tot Dong Koistreet staat niets meer en komt een groot modern winkelcentrum en op de verdiepingen komen kantoren.

gr
Ton.

Dongkhoi weg ? wow…Vietnam verandert snel.
Dit frans achtiggebouwen hoort erbij in dit stukje van Saigon.
Jammer, jammer…Een stukje geschiedenis weg…

Hallo traunuoc,

Misschien wat onduidelijk uitgelegt, maar Dong Koi street is niet weg.
Het gebouw vanaf het plein met het standbeeld en dan naar Continental ( de gehele blok ) is weg.
Zeg maar het winkelcentrum met ingang tegenover Continental en de boekenwinkel ed zijn weg.
Dus ook die lunchroom op de hoek al werd die gebouwd in 1880; monumentenzorg bestaat er volgens mij niet?
Dong Koi kan niet want die straat is vtij lang.

Vind het ook jammer, maar wanneer je zelf in Saigon bent over enkele weken zul je nog veel meer plekken missen.
Bijv de hoek bij Nguyen Hue street en de rivier is ook helemaal plat.

Dus niet schrikken.

gr
Ton.

Bedankt voor info Ton.
3 jaar geleden heb ik nog een koffie gedronken bij een bar die van een nederlander was. Hopelijk is hij er nog. Heel sympathieke jonge vent met veel humor.
Hij woont daar met zijn vietnamese vrouw.
Het was er toen een miss universe in Nha Trang plaatsvond met als special vietnamese kleding (ao dai ) wedstrijd , toen won een buitenlandse meisje deze wedstrijd.
Hij vond het maar niets, weet je wat hij zei, Ao Dai hoort bij vietnamese vrouwen, het gaat niet om dat stukje kleiding, het hoort nog meer erbij, over het gedrag, lichamhouding enz. Ik begrijp hem meteen.
Ik denk dat hij niet alleen verliefd wordt op zijn vietnamese vrouw, maar ook
de mensen daar zelf.

Now ben ik te ver in dat sentimentel gedoe. :slight_smile:
Beal, veel plezier met je reis.

Hallo allemaal,

Ik ben hier nu drie dagen en we hebben de wandeltocht in Saigon gedaan. Deze ontzettend leuk en ondanks de zinderende hitte erg goed te doen!
De route voert je langs (bijna) alle highlights van district 1. Als het je even te warm wordt dan zijn er genoeg (koffie) barretjes waar je een heerlijke verkoelende ijskoffie kan drinken. Om district 1 op je gemak te bekijken inclusief de musea’s heb je aan 1 dag meer dan genoeg.

Gisteren zijn we met mekongdeltatours naar de chu chi tunnels geweest en hebben daarbij de boottocht genomen. Dit kan ik iedereen aanraden. Je betaald iets meer, maar je zit geen twee uur in een bus (die ondanks de airco toch nog best warm is). Je kan heerlijk uitwaaien op de boot en genieten van alles wat zich op en rond het water afspeelt. Eigenlijk vonden we de boottocht net zo leuk als de tunnels zelf! Je bent trouwens ook nog sneller terug dan de bus.

Vandaag zijn we een halve dag naar district 5, Cholon of chinatown geweest. Een tip van onze guesthouse hostess. Pak bus 1 vanaf het busstation tegenover de Ben Than markt en stap uit bij het eindstation. Deze zet je af bij de Bihn Taymarkt. Dan bezoek je deze markt. Daarna regel je een riskjafietser om je de tempels in de buurt te laten zien. Ontzettende gave ervaring! Helemaal omdat je nu zelf deel uitmaakt van de gekte van het verkeer. We hebben ons na een uurtje weer af laten zetten bij het busstation en zijn met lijn 1 weer terug gegaan.

De kosten van de riskja zijn 50.000 dong pp per uur. Misschien zijn we na het onderhandelen en weglopen alsnog genaaid, maar ik vind het niet duur. We hadden nog geluk dat 1 van de twee fietsers goed Engels sprak en ons het eea uitlegde onderweg.
De kosten van de bus zijn trouwens 4000 dong pp per rit. Zorg dat je klein geld op zak hebt anders kunnen ze zich nog wel eens vergissen met het wisselen.

Ik hoop dat degene die binnenkort naar Saigon gaan hier wat aan hebben.

Gr, Bael

De tour organisatie was trouwens Delta Adventure Tours. Morgen een 2-daagse naar de Mekong. Ben benieuwd…!

Hallo Bael,

Fijn dat je een leuke wandelroute hebt gevonden.
Heb je mooie foto’s van Bitexo kunnen maken en was het hoog genoeg?

Een tweedaagse trip naar de Delta klinkt dat er Can Tho ook op het programma staat?
Zoja, een tip voor het avondeten.

Vlakbij het beeld van HCM is een winkelcentum; wanneer je deze vanaf de straat inloopt helemaal naar de rivier lopen en daar is een restaurant. Eten is daar perfect.

Of
Bijna tegenover het beeld van HCN ( dus aan de andere kant van de straat zit ook een restaurantje ) . Ga daar naar de 1e verdieping ( je kan van de straat zien of er mensen zitten, dan even in de gaten houden want er staan maar 2 tafels ) en je hebt een leuk uitzicht over de straat en rivier en het eten is geweldig.

Bael,
Nog veel plezier.

gr
Ton.

beal

Geweldig te horen dat je het goed heb in saigon. Die 50.000 dong per/uur is absoluut niet duur for een tourist en zeker de eerste keer in Vn.

Verkeer deelnemen in Vn is een kunst, maar als je goed kan afdingen zonder belediging en ook nog redelijk uitkomt voor jou, dan ben je al een kunstenaar.

Geniet ervan…

Leuk om te horen Bael! En nu naar de Mekong Delta: ik denk dat je er veel aan het zwaaien bent naar de lokale bevolking, hihi :wink: Geniet er zo veel mogelijk van!

Groetjes, Anne