(fiets)reis in Noord Vietnam

Beste (mede)reizigers,

Al een tijdje ben ik mij aan het oriënteren voor een vakantie in (zuid-oost) Azië zo rond juli-augustus. Mijn eerste plan was om naar China te gaan maar omdat ik geen reisgenoot heb kunnen vinden ga ik maar voor iets gemakkelijker en laagdrempeliger (schroom je niet om mij hier te waarschuwen als dat niet zo is). Omdat ik ook wat actiefs wil doen wil ik kijken of het mogelijk is om o.a. een fietstocht te maken. Heeft iemand hier ervaring mee? (ik heb al gekeken naar awol.nl etc maar wil zonder (reis)gids gaan)
Wat zijn ervaringen met het kopen van een fiets in hanoi? Wat zijn echt plaatsen waar je geweest moet zijn (danwel met fiets of zonder).

Zegge dat ik 4 weken heb en ik wat echte cultuur wil opsnuiven, is het dan het beste om echt noord te blijven of is er sowieso wel genoeg tijd om van noord naar zuid te gaan (zoals bijna standaard lijkt).

Ben zelf al in Laos, Thailand en Nepal geweest. Ben als 22 jarige flexibel wat betreft het reizen zelf.
Hopelijk heeft iemand ervaring!

Mvg,

Maarten

Hallo Maarten,

Jammer dat je geen reisgenoot hebt kunnen vinden voor China, maar misschien leest dit iemand wel en vind je wel iemand voor Viet Nam.

Of Viet Nam laagdrempeliger is dan China, denk het wel.

Fiets kopen in Hanoi zou ik niet doen, want dan zit je met een fiets te kijken en wordt al het vervoer naar een andere bestemming natuurlijk moeilijker natuurlijk ( en duurder wanneer je niet fietst ).
Wanneer je in Hanoi wilt fietsten , gewoon een fiets huren.

Cultuur
Elke regio in Viet Nam heeft zijn eigen cultuur en minderheden.
Klopt wel dat het in het noorden wat er meer aanwezig zijn.

Maar in het zuiden heb je weer de Cham en Khmer en in het midden ook diverse; is net wat je zoekt.

Kom ik weer terug op het fietsen.

Bedenk wel dat je wilt gaan fietsen met een temperatuur van 35 tot 45, dus je geen grote afstanden kunt afleggen, volgens mij.

Je kan in het noorden een leuke route maken.
Denk dat van Mai Chau naar Ninh Binh stad wel iets is voor jouw.
Ook zijn de afstanden te overzien voor 1 dag fietsen van en naar een leuke plek.

In het zuiden natuurlijk de Mekong Delta.
In het midden van alles rond Hue en zo naar Hoi An.

Waar je moet zijn geweest?

Dit even persoonlijk.

Hanoi, Saigon, My Lai, Halong Bay, Sapa of Mai Chau , Hoi An, Mekong Delta ( geen voorkeuren in dit rijtje, maar gewoon wat in mij op kwam )

Misschien vreemde eend in het rijtje is My Lai, maar dat dan combineren met Quang Nhai in een meerdaagse fietstocht.
Kijk maar op internet of dit misschien ook iets is; je hebt dan natuur, cultuur, en oorlogsdrama ineen.

Laat het hier even bij en hoop dat er meer mensen je kunnen adviseren?

Gr.
Ton.

Hartelijk bedankt voor de informatie! Zeker een goed punt dat het erg warm is/kan zijn, dat beperkt het reikgebied natuurlijk al wel behoorlijk. Zijn over het algemeen in de meeste grotere plaatsjes makkelijk fietsen te huren?

Wanneer je bijvoorbeeld echt heel Vietnam wilt zien (in 4 weken), ben je dan toch wel veel aan het reizen lijkt mij zo. Voor een stad als hanoi, hoe lang wordt aangeraden om daar te blijven over het algemeen? Natuurlijk hangt het van persoonlijke voorkeuren af, maar soms lees je wel eens dat hooguit 3 dagen meer dan voldoende is (voor bijvoorbeeld Marrakech, wat ik ook zo heb ondervonden). In zo’n geval wil ik dan natuurlijk niet mijzelf veroordelen tot een week op zo’n plek.

Het is in ieder geval goed om eens wat steden van naam te horen, bedankt!

Mvg,
Maarten

Hallo Maarten,

Fietsen kan je echt overal huren, misschien zelfs in je hotel/hostel, helemaal geen probleem.

Betekend dan wel dat je de fiets moet terug brengen.
Alternatief zal dan zijn om een fiets daar te kopen, maar let dan wel op dat je niet teveel betaald.
Wil je er weer vanaf, dan zal geld moeten laten vallen natuurlijk; potentiële kopers weten ook dat je er vanaf moet.
Misschien doneren aan een arme familie, zodat je er dan een goed gevoel aan over houd?

Echt heel Viet Nam zien in 4 weken is een utopie, en gaat echt niet lukken.
Ik ben al 13 x in Viet Nam geweest ( 4 weken gemiddeld per keer ) en denk dat ik nu op ongeveer 45% zit.
Dus daarom zul je echt keuzes moeten maken.

Steden

Wanneer je echt specifiek kijkt naar de tijd om Hanoi en Saigon te bezichtigen, dan is 1 volle dag haalbaar.
Dan heb je de highlights gezien.

Voor Saigon denk ik dat je nog 1 dag extra moet rekenen wanneer je ook de Cu Chi tunnels wilt bezoeken; start en finish is vanuit Saigon.

Ook kom je weer in Saigon terecht na een trip door de Mekong Delta.
Geld ook voor Hanoi voor een trip naar Sapa en Halong.
Maar met een beetje creativiteit kan je dit ontlopen.

Dus mijn advies is wel echt minimaal 2 nachten per stad, dus 1.5 dag ( rekening houdend met aankomst en vertrek.
En een max. van 3 dagen / 4 overnachtingen ( dus afhankelijk van aankomst en vertrek ) , wat denk ik al teveel is .

Hoop weer een stapje verder Maarten?

gr.
Ton.

Beste,

Om toch nog even terug te komen op de reis (alhoewel ik onbeschoft ben geweest en niet heb gereageerd heb ik wel degelijk rekening gehouden met de tips). Ik heb een klein reisschemaatje gemaakt:

Datum
26 & 27 Juli Dusseldorf – Ho Chi Minh
28 Juli – 1 Augustus (5 dagen) Ho Chi Minh + Chu Chi tunnels + Mekong Delta tour Can Tho (+Cai Be) – Cai Rang floating market.
2 Augustus Ho Chi Minh – Dalat (Vliegen)
2-4 Augustus Dalat
5 Augustus Dalat - Na Thrang – Quang Ngai (My Lai) of Dalat – Qui Nhon
6 augustus My Lai of Qui Nhon
7 Augustus Quang Ngai – Hoi An (3 a 4 uur) of Qui Nhon - Hoi An (bus)
8 – 10 Augustus Hoi An + My Son
10 – 12 Augustus Hoi An – Danang (1 uur)
13 – 15 Augustus Danang – Hue (2 uur)
16 Hue – Hanoi (1) Vliegen Hue-Hanoi: vliegen Vietnam Airlines
16 - 26 Hanoi + 3 dagen Chau Mai. 2 dagen Halong Bay. 2 dagen Ninh Binh.
27 Augustus Hanoi – Ho Chi Minh Vliegen
28 – 29 Augustus Ho Chi Minh - Dusseldorf

Ik sla Nha Trang en Sapa express over. Heb over Nha Trang gehoord dat het niet super is, dus moet maar een keuze maken. Sapa is ver weg en toch ook wel erg druk (van wat ik gelezen heb). Ga dan liever zoals Ton heeft aangeraden naar Mai Chau.

Zit zelf nog te twijfelen of ik Quy Nhon zal aandoen of direct doorga naar Son My (My Lai) zoals Ton heeft aangeraden. Misschien dat ik dit on-the-go wel bepaal. Ik las dat Quy Nhon erg rustig is en dat bevalt mij wel even denk ik zo halverwege mijn trip. Van wat ik begreep van het internet is het mogelijk om daarna een bustocht te maken welke ook stopt bij My Lai en daarna door gaat naar Hoi An.

Ik zit nog een beetje te wikken en wegen in hoeverre ik afhankelijk wil zijn van tours. Aan de ene kant is het wel prettig dat veel geregeld is zodat je niet telkens weer hoeft af te dingen en je keuzes moet maken, maar misschien dat ik de vrijheid wel wat ga missen.

Zijn er must-do’s die ik nog vergeten ben en op de route liggen?

Hartelijk bedankt, ik zal na afloop of tussendoor vertellen hoe het is uitgepakt.

Maarten

PS: van mijn fietstocht ideëen is niet veel meer over. Maar dat geeft niet :slight_smile:

Eind augustus zou best mooi kunnen zijn voor Sa Pa, denk ik. Met groene rijstvelden. Je bent nog voor het oogsten. Mai Chau is eenvoudiger te bereiken, maar wel wat ‘aangeharkt’ (hai Ton) en je hebt er geen Flower Hmong zoals in Bac Hac (bij SaPa) en andere gevarieerde minderheden.

Mekong Delta Tour kun je proberen zelfstandig te doen. Kan je veel geld besparen. Gewoon een bus nemen. In Can Tho kun je ter plekke onderhandelen om 's ochtends (de volgende ochtend) met een klein bootje naar een drijvende markt te gaan. Can Tho schijnt erg veranderd te zijn, ik spreek hier van een ervaring uit 2009.

HCMC naar Dalat is niet zo ver per bus, meen ik me te herinneren. Heb je die vlucht al geboekt?
Qui Nhon heeft weinig te bieden (ben er 1 nacht geweest) tenzij je niet-toeristisch wil.

Alternatief: vliegen van Dalat naar DaNang of per bus via Pleiku (ook een mooie omgeving).
Ik ben voor het laatst in 2009 in Nha Trang geweest. Je leest nu veel over een invasie door Russen. Ik vond het best avontuurlijk, mede omdat ik met locals contact kreeg en op pad ging.

Johan
(Meer op de hoogte van Hoi An en alles ten noorden daarvan.)

Hallo Maarten,

Geen excuses AUB, maar ben wel blij dat je, via onze site, toch informatie hebt kunnen verzamelen.
Ik denk dat je nu echt aan het aftellen bent?

Je schema.

Denk voor Saigon en de Mekong je het aantal dagen goed hebt ingeschat.
Je kan ook on deze dagen wat fietsen op een een eiland in Cai Be en overnachten in een home stay.

Dalat en verder
Dalat is zo’n 300 km van Saigon en met 50 / 60 km/hr gemiddeld + stops ben je wel een uur of 6 a 7 onderweg en ook afhankelijk van het verkeer.

Ik denk zelf dat je met 1.5 dag Dalat wel alles gezien hebt, zeker met de vroege vlucht van 10:40.
Wil je de wat verder gelegen watervallen bekijken, dan wel een dag meer en dus volgens je planning/ schema.

5-8
Van Dalat naar Quang Ngai word moeilijk in 1 dag over de weg, wanneer ik je goed begrijp dat je dit wilt doen?
Dus dan ergens een stop, maar waar?

Over de weg van Dalat naar Quy Nonh is ook een lange reis.
Denk aan 8 uur of meer.

Optie
Aankomst Dalat met vliegtuig- inchecken- stad verkennen- overnachten- crazy table tempel - kabelbaan - trein naar stadje met bierflesjes pagode - overnachten - met de Er naar Nha Trang via de tempel, waterval- overnachten Nha Trang.

Dan keuze maken.

Of
Ochtend strand Nha Trang en in de middag naar Quy Nonh en daar overnachten en dan door via My Lai naar Hoi An , met een tour zoals je vond op internet.

Of
Nog 1 dag Nha Trang erbij voor strand en dan vliegen op Danang en dan naar Hoi An.

Of
Overnachten Nha Trang- dan naar Quang Nhai- overnachten - My Lai - Hoi An
( reis NT naar QN is ook 6 a 7 uur ).

Of
Overnachten NT - QN overnachten - ML en naar Hoi An.

Met de dag minder in Dalat blijf je op schema.

Kan je allemaal zelf regelen en je bent niet afhankelijk van tours.

Het Noorden.

Persoonlijk vind ik dat je van Hanoi naar Mai Chau en zo naar Ninh Binh provincie - Hanoi - Halong een mooie route hebt.
Ook heb je in Mai Chau diverse minderheden, regenwoud , rijstvelden, mooie vergezichten enz.

Natuurlijk is Sapa ook heel mooi, zoals ik al aangaf in mijn vorige post.
Maar kiezen uit 2 beste is en blijft moeilijk, denk aan supporters tussen Ajax en Feijenoord.

Denk dat je dan misschien ook wat meer praktisch moet gaan denken.

Is wel zo, wil je Sapa nu nog wat minder ongerept bezoeken en met wat minder touristen , is dit nu wel ongeveer het laatste jaar.

Binnenkort verrijzen er op de toppen van de mooiste bergen 4 en 5 sterren hotels en komen er kabelbanen ( beide zijn al in aanbouw ) over de valleien, worden de wegen verbreed om het tourisme daar nog meer aan te trekken en om het aantal touristen van nu onderdak te bieden.

Dus laat de keuze graag aan jouw over, heb er geen belang bij.

Tours

Mekong
Kan je handig zelf regelen en ook te plekke

Hoi An en omgeving
Zelf

Mai Chau - Ninh Binh
Zelf, met de ervaring die je hebt, geen probleem.

halong
Tour

Ik hoop Maarten, dat je dit kan helpen en zonder antwoord (-: wens ik je alvast een geweldige vakantie toe en hoop van je te lezen hoe je het gemaakt hebt in Viet Nam.

Ton.

Hartelijk bedankt voor het wederom uitgebreide antwoord. Heb het een en ander aan vliegtickets geboekt nu en ga het verder maar meemaken hoe of wat.
Goede tip wat betreft Sapa, zo jammer dat overal een toeristische hotspot van gemaakt moet worden. Natuurlijk ook erg logisch. Hopelijk plukt de lokale bevolking ook de vruchten hiervan mee.

Ondertussen zal ik nog wel het een en ander schrijven hier denk ik zo. Misschien een kleine bijdrage voor een ‘sticky’. Zal alles zo veel mogelijk onthouden wat betreft tour operators en prijzen.

1 like