Sri Lankaans kookboek in de aanbieding bij Bol

Omdat we tijdens onze reis niet genoeg konden krijgen van de rice-and-curries, hebben we bij Bol (geen aandelen!) gezocht naar een Sri Lankaans kookbook.
Het bleek dat het Serendip-kookboek (dik en ingebonden) met lekkere recepten, schitterende foto’s en mooie verhalen nu maar 9,90 is!
We hebben hem meteen besteld en gaan vanmiddag een poging wagen om te proberen of onze versie van rice-and-curry een béétje in de buurt komt van wat we hebben gegeten :wink:
Het kookboek is in ieder geval met plezier doorgelezen.

*Beschrijving:

Serendip is een magische reis door Sri Lanka. De Australische chef-kok Peter Kuruvita verdiepte zich in de rijke culinaire geschiedenis van zijn familie en reisde over het hele eiland om authentieke recepten te vinden van de bekendste en favoriete gerechten.

De recepten in Serendip, waaronder pittige curry’s met vis, schaal- en schelpdieren, kip en groenten, kokossambals, chutneys, pickles en de traditionele Sri Lankaanse zoete gerechten, weerspiegelen de rijke, diverse culinaire geschiedenis van het eiland. Peters beeldende en soms ook hilarische anekdotes maken dit boek een feest voor hart en ziel en natuurlijk voor het lichaam. Zijn passie voor de keuken van Sri Lanka wordt duidelijk uit de bijzondere verzameling traditionele recepten van zijn familie, maar ook uit zijn reizen naar de verschillende streken van het eiland. Peter Kuruvita, geboren uit een Australische moeder en een Sri Lankaanse vader, kookte als chef-kok over de hele wereld voordat hij in Sydney in het indrukwekkende Flying Fish restaurant ging werken. Serendip is een oude, Arabische naam voor Sri Lanka. Letterlijk betekent het ‘eiland van goud’ of ‘eiland van edelstenen’. De naam komt voor in het Perzische sprookje ‘De drie prinsen van Serendip’, over drie prinsen die door hun vader op een zoektocht worden gestuurd en onderweg allerlei interessante ontdekkingen doen. Het bijzondere woord ‘serendipiteit’ is ervan afgeleid, wat zoveel betekent als het vinden van iets onverwachts en bruikbaars, terwijl je op zoek bent naar iets anders.
Recensie(s)

Sri Lanka, het vroegere Ceylon, heeft een bewogen geschiedenis, en is bekend van de handel in thee en specerijen. De vader van de auteur trok naar Londen om een bedrijf te beginnen, maar keerde in 1998 met zijn gezin terug naar Sri Lanka waar zijn kinderen opgroeiden in een hecht familieverband voordat ze opnieuw vertrokken, nu naar Australie. In dit boek wordt een boeiend beeld geschetst van de Sri Lankaanse keuken aan de hand van familie- en jeugdherinneringen met basisrecepten voor currypoeders, chutneys, sambals, pickles en het koken van rijst. Tevens wordt de rol van de grootmoeder geschetst met een groot aantal recepten voor diverse curryschotels (ook vegetarische) en zijn er recepten voor meeneemlunches en snacks. Met aandacht voor regionale schotels en gerechten van Tamils, Singalezen en moslims. Ook aan zoete gerechten en recepten voor brood is gedacht; het boek wordt afgesloten met curryrecepten van de vader. Prachtig uitgegeven op dik gemarmerd papier, met sfeervolle gerechtfoto’s en familiefoto’s. Verklarende begrippenlijst, receptenregister.

Toos Verhoeven-van Raamsdonk

Een zeer goed kookboek, met echt originele recepten. Voor de ingrediënten moet je wel naar de Toko, of (waar ze alles hebben) de Zwarte markt van Beverwijk. Bedankt voor de tip!

Laat ik nou vlak bij de Zwarte Markt wonen… :wink:

Ideaal zijn ook de grote Oriental Supermarkten die op verschillende plekken in Nederland zitten, daar kun je ook heel veel spullen (en handig op 1 plek) kopen.

Ik kan bijna alles wel vinden in de toko. Alleen Maledive fish chips kan ik toch echt nergens vinden. En dat terwijl ik in Sri Lanka ermee in mijn handen heb gestaan, maar ik dacht ach wanneer gebruik ik dat nu. Blijkt het in heel veel gerechten gebruikt te worden.
Dit is omg. Arnhem, wellicht als ik eens in A’dam ben dat ik het daar vind.