reis juli 2016

Hallo,

Komende zomer mogen we naar Sri Lanka:cheer2:. We zijn ik en mijn twee zoons. We hebben nog niet veel ervaring met reizen in Azie. Twee jaar terug zijn we naar Thailand geweest. Dat was onze eerst reis in Azie. Sri Lanka wordt onze tweede. Ik heb hier op het forum al heel wat tips kunnen lezen. Wij willen voornamelijk met het openbaar vervoer reizen. We zijn er in juli en het reisplan is nu:

1 - 3 Anuradhapura met Wilpattu op maandag
4 - 5 Habarane
6 - 8 Trinco
9 - 10 Knuckles mountain
11 Nuwara Eliya
12 -13 Kandy
14 Colombo
15 - 16 Galle
17 - 18 Sinharaja of Udawalawa
19 - 20 Negombo

Wat vinden jullie van de haalbaarheid/logica van deze route? tips zijn welkom.

We twijfelen nog of we naar Sinharaja regenwoud of naar Udawalawa NP willen of misschien geen van beiden omdat we ook naar Wilpattu gaan. Dat willen we eigenlijk ter plekke beslissen.

Hebben jullie nog tips over welke maaltijd/snack/toetje en fruit we zeker moeten proeven als we daar zijn?

Alvast bedankt.

groeten,
Janine

Hoi Janine,

Of je nu OV neemt of auto, de route is fundamenteel fout. Na Knuckles komt Kandy, dan Eliya, en dan het zuiden. Prachtige bergpassen vanaf Eliya (via Ella of Haputale) naar zuiden, ook met de bus zie je dat moois en het is een attractie in zichzelf. Met wat geluk kun je juli nog wat Ramboetans of Mangoesteens krijgen, beiden overheerlijk fruit.

Sukses,

<Erik> & [Sandya]

De reis zou ik inderdaad naar het advies van Erik aanpassen. Juli is de intermoesson periode, dus een goede tijd om te reizen.

Met betrekking tot het eten: Probeer de rice & curry’s, dit is echt het nationale eten. Op de weg van Willpattu naar Anuradhapura kom je langs Forest Rock Garden Resort, dit is een zeer duur hotel om te overnachten, maar de rice & curry’s zijn betaalbaar en ontzettend goed, vooral de cashewnoten curry. Meer dan de moeite waard om te stoppen. Maar ook in lokale restaurants kan je vaak de heerlijkste curry’s krijgen.

Sinharaja is echt iets heel anders dan Udawalawe of Wilpattu. In het Sinharaja kan je echt wandelingen maken met een gids. Je ziet hier meer bijzondere vogels, slangen en reptielen i.p.v. grote dieren. Het is echt een mooie ervaring. Udawalawe is echt voor de olifanten, mooie omgeving met veel olifanten. Hier kan je ook het Elephant Transit Home bezoeken waar weesolifantjes worden opgevangen en weer teruggeplaatst worden in de natuur. Wij hebben een paar manden geleden in Udawalawe een luipaard gezien, maar daar schijn je wel heel veel geluk voor te moeten hebben :slight_smile:

Jackfruit curry, ook zo lekker! En in de bus/trein komen ze steeds langs met manden (op hun hoofd) met kleine hapjes. Daarvan vond ik de ‘donuts’ erg lekker, ik weet niet hoe ze heten maar ze zien er uit als kleine donuts. De mensen daar eten ze met een peper ertussen maar voor ons is dat denk ik een beetje [emoji6] te heet.
Ook verkopen ze een ronde snack, zo’n 3/4 cm. in doorsnee, soort kleine ufo. Oranjebruin van kleur, beetje knapperig. Het wordt verpakt in zelfgemaakt zakjes, meestal van oude schriften o.i.d. er staan vaak sommetjes of taallesjes op, heel grappig.

Wat leuk al die reacties, helpt de voorpret verhogen. Dank jullie wel!

Wat betreft de route heb je helemaal gelijk Erik, die passen we aan.
De ramboetan en mangoesteen gaan we zeker eten.

Lankapura, bedankt voor de curry tip. De naam van het resort heb ik opgeschreven. Mochten we er op het juiste moment langskomen gaan we de curry proeven.
Ik wil het liefst naar Sinharaja juist om daar te wandelen met een gids en vogels, slangen enz. te spotten, maar ik ga niet alleen en mijn kinderen voelen op dit moment meer voor Udawalawe. We kijken dus eerst maar eens wat we allemaal al zijn tegenkomen voor we in de buurt zijn van Galle.

KaterK. Jackfruit ken ik nog niet. Gaan we dus zeker proberen.
Met je omschrijving van de ‘donuts’ en ‘kleine ufo’ kijk ik nog meer uit naar de trein en busreizen. Ben benieuwd. Maar ik denk inderdaad dat we de peper overslaan.

groetjes,
Janine