:chin:Beste vrienden,Vandaag las ik dat een sneltrein van het zuidelijke provincie Trang,verbinding naar Bangkok is ontspoord in de buurt van het stadje Hua Hin.Resultaat:7 doden en 45gewonden.Hoe veilig vinden jullie het spoornet in Thailand?Hebben jullie al nare situaties meegemaakt?Graag jullie ervaringen op het forum.gegroet:georgessiam.(bron:belga)
Hier vind je een nieuwsartikel over het treinongeluk in Thailand:
er gebeuren overal ongelukken.
is het dan meteen niet meer veilig ?!
Karin;Ik zelf werk bij de spoorwegen en heb al menige reizen gedaan met de trein in Thailand,en nee Karin het spoorweg net in Thailand is niet veilig,neemt het van mij aan!! bedankt voor je reactie!! gegroet:georgessiam.Als je van treinstation Bangkok vertrekt naar Dong Muang airport,heb je al zware grondverzakkingen(bang Sue)om een voorbeeld te geven!!
of het wel of niet veilig is weet ik niet.
maar in nld gebeuren ook ongelukken.
de bus is ook niet veilig in thailand. maar ja je moet je toch vervoeren en dat doe ik toch gewoon met trein en bus.
Dat er ongevallen gebeuren in nl of be,is gewoonlijk de oorzaak van: het falen van het negeren van seinen(menselijke fouten) Dat heb je overal,maar in Thailand worden de sporen Heeeel slecht onderhouden.Maar het is zoals je zegt;om ons te verplaatsen hebben we de trein of bus nodig in Thailand.gegroet:georgessiam.
Ook nog even meegeven dat verleden week(donderdag)ook nog een trein is ontspoord ten noorden van Bangkok!!Oorzaak was:hevige regenval,het zand onder de spoorbedding was weg gevloeid.Het moest er is van komen,ik had het al voorspeld,tot mijn spijt!!g.s
Ach, de normen zijn hier anders op alle gebieden. Dat is een van de dingen die het leven hier veel aangenamer maakt dan in het erg geregelde Nederland/Belgie.
Ik ben geen expert, maar denk niet dat het treinbverkeer hier onveilig is ivm het wegverkeer of vliegverkeer. Zou er dus zonder problemen gebruik van maken, maar we hebben geen spoor op Phuket.
In Nederland was kort geleden toch ook weer een incident met treinen ?! Gelukkig geen doden gevallen, maar ook in Nederland gebeurt er wel eens wat op het spoor.
Ik stap zonder zorgen weer in de trein in Thailand…
Een normale mens heeft er geen weet van,In mijn geval(beroepsmisvorming??)weet ik dat wanneer een spoor er goed of slecht bijligt.(aan de bewegingen en het geluid van een trein)Natuurlijk kunnen we Thailand niet vergelijken met Ned of Be,hier is het spoorwegnet beter onderhouden,althans voor Belgie!!Maar ik ga mijne slaap niet voorlaten,een treinrit in Thailand is wel heel rustgevend en je ziet prachtige landschappen onderweg!!Thats true Steven en Dave.greetings georgessiam.
Perfect beantwoordt.
Het spoor is dan misschien slecht onderhouden, de snelheden liggen ook veel lager, deze worden aangepast aan de staat van het spoor.
Er liggen vrijwel altijd twee sporen naast elkaar, waardoor je nooit een
“wisselongeluk” hebt, dit komt in Europa veel voor, vanwege de ingewikkeldheid van het spoor.
Volgens het nieuwsbericht in de Bangkok Post reed de trein toch met een aardige snelheid:
The northbound train was travelling at 105km/h
Ik heb eigenlijk geen flauw idee hoe hard de treinen in NL rijden, maar 105 km per uur is toch best behoorlijk…
Misschien had de machinist een M150 gedronken :evil:
ff zeggen dat de machinist in slaap was gevallen,volgens de eerste rapporten!!Ook nog vermelden dat verleden week (donderdag)in het noorden van Bangkok,een trein is ontspoord:oorzaak:zand dat is weggelopen onder de spoorbedding!!Om met een possitieve noot af te sluiten:met de trein is het altijd een beetje reizen!!georgessiam.
Karin; Mijn echtgenote en ikzelf gaan reeds 30 jaar naar Thailand. Telkens, nemen wij naar een of andere bestemming de trein. Dat er nu een ongeval is gebeurd wil zeker niet zeggen dat het nu onveilig zou zijn. Ook in Europa gebeuren er ongevallen. Ik heb trouwens mijn vriend in Thailand hierover gecontacteerd en het zou gaan om een menselijke fout (wissel niet goed geplaatst). Als ik in uw plaats was zou ik me daar zeker geen zorgen over maken.
Groeten
Shada
Ik ga al 31jaar naar Thailand,ik ken misschien niets over het land,maar ik ken wel iets over sporen** het is mijn dagelijkse werk!En tot mijn spijt moet ik alweer zeggen "het spoornet in Thailand is niet veilig"maar ik zal het niet nalaten om de trein niet te nemen,tenslotte is Thailand een groot land om je te verplaatsen,niet te vergelijken met Nederland of Belgie.Ik heb dit topic gemaakt uit mijn standpunt,zoals je al gezegd daarboven in je quote:maak je maar geen zorgen.gegroet:georgessiam.
**Hoi, **
Ik ken helemaal niets van treinen en het is zeker niet mijn werk. Wat ik wel weet is dat reizen met de trein niet meer of minder gevaarlijk is dan in Europa. Hieronder een kleine opsomming van treinongevallen in Belgie en Nederland. Laat je dus zeker niet afschrikken door fabeltjes dat het treinverkeer in Thailand plots na een ongeval onveilig zou zijn…
Nederland
**1962 **
Harmelen
Twee reizigerstreinen botsen met hoge snelheid in dichte mist op elkaar bij Harmelen (Utrecht). Het zal de grootste treinramp in Nederland zijn.
**1964 **
Westervoort
Bij Westervoort (Gelderland) botsen twee treinen op elkaar waarbij 5 doden en 52 gewonden vallen. De oorzaak was het negeren van een rood sein.
1971
Duivendrecht
Er komen 5 mensen om en raken 34 personen gewond bij een ongeluk. Een trein reed door een rood sein en botste op een stilstaande trein.
1976
Schiedam
Een treinbotsing tussen een stoptrein en een internationale treinkost 24 mensen het leven. Er raken 11 mensen gewond.
Goes
Bij een botsing in Goes vallen 7 doden en 7 gewonden.
**1978 **
Westervoort
Op een enkelsporige brug komt een stoptrein en een internationale trein met elkaar in botsing. Er valt 1 dode en 25 gewonden
1979
Wijchen
Door een technische storing komt een trein op verkeerd spoor terecht en botst frontaal op een reizigerstrein Er komen 8 mensen om en raken 30 reizigers gewond.
**1980 **
Winsum
Bij een treinbotsing tussen twee reizigerstreinen vallen 9 doden en 21 gewonden.
Warmond
Nadat een werktrein op een andere werktrein was gebotst reden hier ook een stoptrein en een intercity tegen de wrakstukken. In totaal vallen er 2 dodelijke slachtoffers en 3 gewonden.
1982
Rotterdam
Nadat een machinist onwel werd botste een stoptrein op een internationale trein. Er vallen 3 doden en 20 gewonden.
1988
Rilland-Bath
Als een reizigerstrein achterop een grindtrein rijd vallen er 3 doden en 28 gewonden.
1992
Hoofddorp
Een intercity ontspoort op een plaats waar enige dagen daarvoor ook een trein was ontspoort. Er vallen 3 doden en 33 gewonden.
2003
Roermond
Er valt 1 dode en 38 mensen raken gewond bij een frontale botsing tussen een goederen- en een reizigerstrein. De oorzaak is een hartinfarct van de machinist van de passagierstrein.
2009
Barendrecht
Bij botsing twee goederentreinen komt een machinist om het leven en de andere raakt zwaar gewond. Een internationale trein raakt de brokstukken en er vallen enkele gewonden in deze trein.
Belgie
3 juli 2008: Een aanrijding tussen een goederentrein en een passagierstrein in Hermalle-sous-Huy (provincie Luik) zorgt voor 30 gewonden.
- April 2007: In het station van Izegem botst een lege trein met een volle passagierstrein. De treinbegeleider raakt zwaargewond en 51 passagiers raken lichtgewond. Een menselijke fout ligt aan de oorzaak.
- September 2006: In Brugge komen twee passagierstreinen in botsing. Een van de twee bestuurders negeerde een rood licht. Vier mensen raken gewond.
- September 2005: Een goederentrein, geladen met gevaarlijke producten, botst met een lege passagierstrein in Heverlee. Niemand raakt gewond.
- Februari 2005: In Zaventem komen twee passagierstreinen in botsing. Beide treinen samen hebben duizend passagiers aan boord, maar door de lage snelheid vallen er geen gewonden.
- April 2004: In het station van Monceau-sur-Sambre botsen twee goederentreinen. Niemand raakt gewond.
- Maart 2002: Een treinbestuurder raakt gewond bij de aanrijding tussen twee goederentreinen op de lijn Aarlen-Libramont ter hoogte van Marbehan. Een van beide treinen zou een stoplicht hebben genegeerd.
- Januari 2002: Bij de aanrijding tussen een passagierstrein en een goederentrein in Cheratte raken achttien mensen lichtgewond.
- Maart 2001: Bij de aanrijding tussen twee treinen op de lijn Leuven-Waver ter hoogte van Pécrot vallen acht doden en twaalf gewonden.
- Januari 2001: Op een HST-werf in Borgworm komen twee treinen in botsing. Er valt één dode en twee gewonden.
- Augustus 2000: Twee passagierstreinen botsen nabij het station van Luik-Guillemins. De oorzaak is een menselijke fout. Negentien mensen raken gewond.
- April 2000: Nabij Aiseau-Presles ontspoort een trein omdat kinderen een betonnen tegel op de sporen hebben gelegd. Het treinstel komt daarop in botsing met een andere trein. Er vallen meerdere gewonden en een van de machinisten overlijdt.
- Januari 2000: In Herentals komen twee treinen in botsing nadat een van de machinisten een rood licht negeert. Er vallen 71 gewonden
door een rood sein rijden gebeurd dikwijls,dat is niet nieuws,dat heeft niets te maken met het onderhoud van sporen!!Ik heb het specifiek over spoortrajecten in Thailand,en die zijn euch…heel slecht.Maar laat je niet ontmoedigen,ikzelf neem ook nog de trein in Thailand.gegroet:georgessiam.
Thailand is Thailand…Vrachtwagens vol met allerlei gekleurde lampen zodat je in de avond soms niet eens ziet wat de voor of achterkant is, sommige auto’s/motocy zonder enig of zwak werkende verlichting, wegafzettingen die bijna uit het niets opdoemen een redelijke alarmeringsafstand hebben ze nog niet van gehoord of over nagedacht, verkeersdeelnemers met pech die boomtakken neerleggen op de weg om aan te geven smkiek dat ze pech hebben, en ik kan zo nog wel uren doorgaan.
Het is weer eens wat anders dan bij ons waar “bijna” alles “perfect” lijkt te gaan :hihi:.