sponoren in de family class, inside canada

Hallo mensen ik zit met wat onduidelijkheden zou iemand mij vragen kunnen beantwoorden, die hier ervaring mee heeft of die hier meer van af weet.

Mijn echtgenoot wilt mij gaan sponsoren in de family class, inside canada.
Ik vertrek weer de tweede week van december naar canada en mijn terugvlucht naar nl staat geboekt voor de eerste week van juni.
Als wij de aanvragen insturen mag ik dan gelijk blijven? Of moet je hier toestemming voor vragen of bestaat er dan iets van een verlengd visum wat er aangevraagd moet worden. Als je dan nog geen reactie terug hebt gekregen vanuit CIC moet ik dan in juni weer terug naar NL, of heb ik het recht om te blijven.

Hoe zit het eigenlijk met ziektekosten verzekeringen en reisverzekering. Ik kan mijn reisverzekering verlengen tot 12 maanden en met hoge uitzondering tot 24 maanden maar dit zal aangevraagd en goedgekeurd moeten worden bij de reisverzekering. Zou het mogelijk zijn om via canada een zorgverzekering te krijgen ook al ben ik geen staatsburger?

Heeft iemand ook enig idee hoelang het duurt voordat ik mijn verbijfsdocumenten heb?
Ik hoop snel iets van iemand te horen

Groetjesssssss

Hallo,

Als je in december naar Canada gaat, dan veronderstel ik dat je op een toeristen visum binnen zal komen. Daar moet je niets voor doen, je krijgt een stempel in je paspoort en vanaf die datum mag je 6 maanden verblijven in Canada met een geldig paspoort. Als je langer wil blijven dan zou je na 5 maanden een verlenging van je “toeristen verblijf” kunnen aanvragen. Hier kan je alles vinden erover op de CIC website: http://www.cic.gc.ca/english/visit/extend-stay.asp

Eens als je aanvraag voor verlenging opgestuurd is mag je in Canada blijven totdat je een antwoord van hen hebt gekregen. Meestal sturen ze je een visum op via de post of ze telefoneren je als ze vragen hebben. Normaal gezien hebben ze nooit problemen om je nog 6 maanden te laten verblijven, na een jaar beginnen ze soms wel vragen te stellen. Maar tegen dan ben je toch wel in proces voor je “permanent resident status” en zolang dat in “proces” is mag je in Canada blijven.

Als je de aanvraag wil opsturen voor “Permanent Resident”, zorg dan dat je ook een aanvraag meestuurt voor een werkvisum, op die manier krijg je na een paar maanden van insturen van deze aanvragen een werkvisum opgestuurd en kan je werken terwijl je wacht op je permanent status.

Hopelijk heb je hier wat aan!
Vele groetjes uit Vancouver,
Ann :slight_smile:

Maar hoe zit het dan met een zorgverzekering als je je visum verlengt. Mijn reisverzekering die ook mijn zorg kosten dekt kan ik maximaal verlengen tot 12 maanden.
Kan ik dan ook een verzekering afsluiten in canada.

Gr Marjon

Dat hangt van je provincie af. Zelf heb ik navraag gedaan voor Québec en daar is het niet mogelijk. In BC is het bijvoorbeeld wel mogelijk om tegen betaling je te laten verzekeren (heeft een ander forumlid reeds gebruik van gemaakt). Voor een andere provincie: zelf even navragen. :wink:

Daarnaast zijn er 3 andere reisverzekeringen beschikbaar: Special ISIS, Langopreis Europeesche en Globetrotter Mondial. (Persoonlijke favoriet: de eerste, maar kijk goed naar je situatie.)

Ik heb hier tijdens de eerste 2 jaar dat ik hier woonde geen ziekteverzekering gehad en gelukkig ook nooit nodig gehad. Daarna heb ik er eentje afgesloten voor zo’n 4 maanden en dat was toen zo’n 300 dollar voor die periode. Ik kan me niet meer herinneren met welke verzekering dat was. Ik woon in BC en hier is het mogelijk, je kan gewoon naar een verzekeringsbureau gaan om de mogelijkheden na te vragen.

Veel succes ermee!
Ann :slight_smile: