hoi
mijn naam is joline en ik ben nederlandse, mijn man is Canadees.
wij zijn getrouwd in canada in 2009 terwijl ik woonde op een werkvergunning.
door de ecomische toestanden van toen werd mijn vergunning niet verlengd en zijn we samen teruggekeerd naar nederland waar wij sindien gewoond hebben.
maar nu willen we weer naar huis …
maar hoe???
ja mijn man kan zonder problemen terug maar ikke???
iemand een gemakkelijke idee dan niet jaren duurt?
Je hebt afhankelijk van jullie exacte situatie verschillende opties.
Aangezien jullie getrouwd zijn is een Family Class permanente verblijfsvergunning (PR) vaak het snelste. Er zijn twee routes, waarvan de kortste 10-12 maanden duurt momenteel en de langste ongeveer 14-16 maanden, maar waarbij je halverwege een open werkvergunning kunt krijgen.
Hoe het precies werkt wanneer jullie allebei in Nederland verblijven weet ik niet helemaal, maar ik meen gelezen te hebben dat jullie moeten kunnen aantonen dat jullie je weer in Canada gaan vestigen zodra jij je PR hebt. Andere mogelijkheid: als je nog goede contacten hebt met je oude werkgever en het lukt hem een tijdelijke werkvergunning voor je te krijgen, dan kun je die gebruiken om in Canada te zijn terwijl jullie de Family Class PR aanvragen. Een tip omdat het vaak niet duidelijk is: “Outland processing” voor de Family Class PR mag je ondanks de naam ook IN Canada uitzitten.
Afhankelijk van hoe lang je in Canada gewerkt hebt en op welk niveau, zou je ook het Canada Experience Class (13 maanden) of een specifiek Provincial Nominee Program (11 maanden) kunnen proberen, al weet ik de exacte regels daar niet van.
op internet staat dat je partner een minimum inkomen moet hebben zodat hij jou kan sponseren.
de enigste uitzondering is spouse.
dus jou hubby hoeft geen inkomen te hebben om jou te kunnen sponseren.
ik zou kiezen voor family class sponsorship.
je hoeft dan ook geen LMO.
helaas zijn er zeer weinig snelle mogelijkheden.
ik heb al een tijd lang niet gekeken wat de wachttijden in buffalo zijn, maar ik heb gehoord dat sommige mensen in canada wonen, en hun papieren naar buffalo toe sturen omdat de wachttijd daar op dat moment rond de 6 maand zat.
mischien waard om daar even naar te kijken
Wellicht dat het veranderd is, maar in mijn tijd (2010) moest de sponsor wel degelijk kunnen aantonen dat hij financieel in staat was om de gesponsorde persoon te kunnen onderhouden. Québec provincie was de enige uitzondering.
Voor alle andere sponsorships moet de sponsor inderdaad aan kunnen tonen dat hij/zij genoeg verdiend om de gesponsorde te kunnen onderhouden.
Als je getrouwd bent dan is het niet noodzakelijk.
wel werd er bij gezegd dat het beter over komt als de sponsor wel inkomen heeft