Spinnenweb. Waar moet ik zoeken?

Hoihoi!

Ik ga voor sowieso 1 en waarschijnlijk 2 jaar naar Noorwegen om aan het werk te gaan als Au Pair.
Deel 1 is bijna klaar. Nu zit ik nog met een paar vragen, en ik raak een beetje verdwaald in het spinnenweb van wat iedereen adviseert.

1. moet ik me uitschrijven in mijn gemeente? Waar moet ik deze reis nog meer doorgeven?
  2. wat moet ik regelen op het gebied van verzekeringen? Waar kan ik het beste terecht? Heeft iemand ervaring?
  3. Waar moet ik nog meer rekening mee houden?

Groetjes,

Dienepientjuh

1. Jazeker, altijd als je langer dan 8 maanden niet in Nederland bent (ik geloof 8 maanden per 12 maanden) moet je je eigenlijk uitschrijven bij de gemeente. Vaak gebeurd dit niet, maar als ze je betrappen hierop dan ben je wel de pineut.
  2. Aangezien je er als aupair gaat werken zal een gewone reisverzekering voor 1 of 2 jaar waarschijnlijk niet volstaan. Wellicht dat sowieso een reisverzekering wel raadzaam is. Qua werkverzekering kan ik je niet helpen. Misschien dat je contact kan opnemen met iets als http://www.joho.nl/
    Zij zullen er wel redelijk wat ervaring mee hebben gok ik zo.
  3. Je kan met heel veel rekening houden, maar qua praktische zaken zou ik ook nadenken en navragen bij het gezin wat je daar precies moet gaan doen. Ga je ook met ze mee op vakantie en ga je dan bijvoorbeeld skiën? Misschien dat je dan iets van een extra verzekering af moet sluiten zodat je daarvoor ook bent verzekerd? Ik weet niet hoe oud je bent, maar als je staat uitgeschreven verlies je natuurlijk een deel van de opbouw van je pensioen - behalve als je daar voor blijft betalen.
1 like