Hallo! Ik moet voor een schoolopdracht een Japans gerecht maken, wat gezond, makkelijk en lekker goedkoop is.
Ik heb een gerecht gevonden van Spinazie met sesamdressing. Nu is mijn vraag of dit typisch Japans is. En eten ze hier dan ook rijst bij?
Hoi Leonie,welkom op wereldwijzer!
Nou Spinazie met sesamdressing is één van de meest voorkomende Japanse bijgerechten, of we noemen het Osouzai.(rijst eten ze daar niet bij)
Je kan ook altijd deze link raadplegen,Leonie! http://www.24kitchen.nl/shows/verstip/recepten/wilde-spinazie-met-pittige-sesamdressing
Succ6 nog met je schoolopdracht !
groet,georgessiam.
Nou volgens een kookboek zijn Japanse hamburgers gemakkelijk te maken,Leonie!
Zal hieronder het recept plaatsen
Ingrediënten
Porties : 6
400 gram tofu
450 gram rundergehakt
75 gram shiitake paddestoelen, in plakjes gesneden
2 eetlepels misopasta
1 ei, losgeklopt
1 theelepel zout
1 theelepel gemalen zwarte peper
1/4 theelepel gemalen nootmuskaat
60 ml mirin (Japanse zoete wijn)
2 eetlepels sojasaus
1 theelepel knoflookpasta
1/4 theelepel fijngesneden verse gemberwortel
1 eetlepel plantaardige olie. Bereidingswijze
1.Plaats het blok tofu op een bord en leg een ander bord er bovenop. Plaats vervolgens iets zwaars (van ongeveer 2 kilo) op het bovenste bord. Laat 10 tot 15 minuten staan, giet de tofu vervolgens af en gooi de uitgelekte vloeistof weg. Snijd de tofu in kleine blokjes.
2.Meng de tofu, gehakt, shiitake, misopasta, ei, zout, peper en nootmuskaat in een grote kom. Verdeel het mengsel in 6 ballen en vorm tot hamburgers.
3.Meng de mirin, sojasaus, knoflookpasta en gember in een kleine kom. Zet apart.
4.Verhit de plantaardige olie in een grote koekenpan op middelhoog vuur. Bak de burgers aan beide kanten ongeveer 2 minuten per kant tot ze bruin zijn. Zet het vuur lager, dek de pan af en bak nog eens 5 minuten. Laat de hamburgers uitlekken en gooi het overtollige vet weg.
5.Giet het sojasausmengsel in de pan. Beweeg de pan zodat de saus niet aanbrandt, en draai de hamburgers af en toe om zodat beide kanten met de saus worden bedekt. De saus zal dikker worden en een glanzende glazuur op de hamburgers achterlaten. De hamburgers zijn klaar wanneer alle saus is opgebruikt.
Ik zal zoiets als die spinazie dat in Japan best wel eens voorgeschoteld gekregen hebben, maar dan echt als bijgerechtje bij een uitgebreidere maaltijd.
Maar als het een volwaardige maaltijd moet zijn, wellicht is omurice een idee?
<div class=“lazyYT” data-youtube-id=“WTf5EgVY5uU” data-width=“480” data-height=“270” data-parameters=“feature=oembed&wmode=opaque”></div>
(sorry, beetje raar filmpje, maar wel duidelijk…)
Ziet er leuk uit, smaakt prima, en is vooral ook makkelijk te maken zonder bijzondere ingrediënten. Je hoeft het recept ook zeker niet strikt te volgen, de omelet en rijst zijn uiteraard essentieel (zie ook de naam van het gerecht…), maar verder kan je er echt van alles doorheen gooien. En als je het helemaal af wilt maken kan je je nog uitleven met de ketchup, vooral in maid cafe’s zijn ze zeer bedreven in het maken van geinige tekeningetjes:
Hoi Sander,telepathie ! he he he !!
Ik wou juist hieronder nog een berichtje plaatsen,dat Leonie eens contact met jou moest opnemen (pmberichtje) voor meerdere japanse gerechtjes!
Niet meteen te enthousiast worden, ik ben vooral goed in het eten van die gerechten, maar zelf maken is een ander verhaal :biggrin:
Echt traditioneel Japans koken is volgens mij sowieso niet echt makkelijk, de smaken zijn vaak heel subtiel maar daardoor ook erg kritisch, en er worden veel ingrediënten gebruikt die hier minder makkelijk zijn te vinden danwel relatief prijzig zijn. Omurice is dan eerder een vertegenwoordiger van de moderne Japanse keuken, met meer buitenlandse invloeden, en vooral populair onder jongeren.
Wat wellicht ook nog wel een mogelijkheid zou zijn waarmee je zeker de blits maakt is futomaki, een forse sushirol met een gevarieerde vulling. Dat hoeft ook echt niet met rauwe vis (die dan uiteraard ook supervers moet zijn), maar kan juist ook prima met surimi en/of bliktonijn, of met bijvoorbeeld ham. Verder kan je er echt van alles doorheen doen, komkommer, wortel, radijs, omeletreepjes, avocado, beetje mayonaise en wasabi, het kan allemaal. Het rollen is even een handigheidje wat je door moet hebben, en zorg dat je handen goed vochtig zijn als je de rijst over de nori verdeeld, anders blijft het aan je handen plakken.
Nooit geprobeerd, maar lijkt me eerlijk gezegd niet eens zoveel lastiger, de rijst blijft toch wel plakken. Maar met de nori aan de buitenkant kan je de onvolkomenheden uiteraard wel wat makkelijker maskeren.
Kijk eens waar ik mezelf vandaag op heb getrakteerd:
Paar adviezen:
[ul]
[li]let op de hoeveelheid vulling, ik had eerst veel teveel zodat ik de omelet niet dichtgevouwen kreeg. [/li][li]gebruik ook niet teveel eieren voor de omelet. Omdat ik al had ingeschat dat ik wat veel vulling had had ik een eitje extra gedaan, maar daardoor werd het vooral een dikke omelet die te langzaam stolde en aan de onderkant juist te gaar was. [/li][li]gebruik genoeg boter/olie bij het bakken van de omelet, anders blijft ie plakken en scheurt ie… [/li][/ul]
Ondanks de missertjes smaakte het toch prima (je moet goed je best doen om dit echt te verpesten), maar voorlopig zal ik nog niet hoeven solliciteren bij een omurice-restaurant in Japan :biggrin:
Wees gerust, dit mag je met een lepel eten (mes en vork zijn in Japan dan weer wel voorbehouden aan Westerse gerechten), losse rijst met stokjes eten is ook voor Japanners wat teveel gevraagd.