Speervuur aan vragen mbt 8 dagen Salta en omgeving in januari a.s (of andere tips...)

Ik zal de laatste 2 weken van december met vrienden een klein rondreisje in het noordelijke 7-meren gebied maken. Dan heb ik nog zo’n 8 dagen ‘zonder planning’, voordat ik afsluitend nog 6 dagen in Buenos Aires mag zijn.
Mijn vragen gaan over de 8 dagen ‘zonder planning’ in het midden van mijn reis, 3 t/m 10 januari 2013.
Op 3 januari zal ik in Villa Pehuenia (Noorden van de provincie Neuquén) zijn.
Ik zit er nu aan te denken om vanuit Villa Pehuenia naar Salta te reizen (waarvandaan ik op 10 januari naar Buenos Aires vertrek).
(Ik heb geen eigen vervoer. Dus zal ik alles met openbaar vervoer doen en bezienswaardigheden in de omgeving waarschijnlijk gedeeltelijk met georganiseerde touroperators, denk ik.)

• Is Salta en omgeving überhaupt een goed plan voor die ‘open’ 8 dagen?
  • (Zo ja, wat dan zien in het Noorden, vanuit de uitvalsbasis Salta)
  • Hoe kom ik vanuit Villa Pehuenia het best in Salta? Ik zou wel met een goeie (slaap-)bus willen. Maar is dat aan te bevelen en zijn die er?
  • Is het het best om in Salta of San Lorenzo op een plek voor alle dagen te blijven en dit als uitvalsbasis te gebruiken voor uitstapjes? Of beter ook uitstapjes in de omgeving zo plannen, dat er overnachtingen in andere steden / dorpen beter zijn? Waar dan?
  • Hoe kom ik vanuit Salta (en omgeving) weer naar Buenos Aires?
  • Ikzelf denk nu om zowel die lange afstand van Villa Pehuenia naar Salta, alsook Salta naar Buenos Aires, met de (slaap-)bus te willen doen. Omdat ik hoor dat die heel goed zijn in Argentinië. En gedurende de stukjes die overdag gebeuren zie ik ook nog meer van het land. Bovendien moet ik op de kosten letten.
    Maar zijn bussen ook op deze routes aan te bevelen? Zijn er goeie verbindingen? (en/of zou je bijv. eerder nog een tussenstop aanraden?)…???
  • Last but not least
    Gezien ik in het hoogseizoen in Argentinië blijk te zijn: moet ik bussen / vervoer & verblijf zo ruim mogelijk in te voren reserveren? Of is er altijd nog wel een goeie plek voor een persoon?
    Wat een speervuur aan vragen! Ik hoop dat ik toch helder heb kunnen maken waarover ik advies zoek. En natuurlijk ga ik er niet vanuit dat één van jullie over alle antwoorden beschikt. Maar alle deelantwoorden die ik hopelijk krijg, maken uiteindelijk een geheel. Dank alvast!
    Kijk uit naar reacties!

Korte reactie: gewoon doen! Salta is schitterend en voor een week zeer zeker de moeite waard. Eénmaal in Salta wijst alles zich vanzelf, er is veel keuze qua accommodaties en excursies.

Over de rit naar Salta: via Zapala moet je een bus naar Mendoza kunnen pakken, vandaar de bus naar Salta. Lees overigens ook eens goed dit forum door, er is al zoveel geschreven over de regio Salta.

groet,

Jan

Dankjewel, Jan, voor je geruststellende antwoord!
(Het forum heb ik inderdaad doorgespit. Daarom ook mijn voornemen om naar Salta (en omgeving) te gaan - voorheen had ik een ander plannetje.)
Toch blijf ik onzeker over het tijdstip, januari, qua reserveren vervoer / accommodatie & klimaat…
Vandaar al die vragen, om het specifieker gepland te krijgen.
Goed weekend! Desiree

Hallo, daar ben ik weer :wink: Het voelt een beetje gênant, maar het lukt me echt niet beter om uit te zoeken:
De beste bus (verbindingen / maatschappij) lijkt mij, als NIET-kenner nu: Andesmar Neuquen -> Mendoza / Mendoza -> Salta
Op die manier heb ik 5 dagen in Salta (waarvan ik op de 5e dag in de namiddag vertrek naar Buenos Aires; ook met Andesmar Salta -> Buenos Aires.)
(Naar Neuquen kan ik met iemand meerijden. Vanuit Zapala, zoals Jan voorstelt, lukt het me niet om iets te vinden).

• Zie ik iets over het hoofd qua verbindingen / maatschappijen? Zo niet:
  • Is Andesmar aan te bevelen? (Welke ‘seats / class’ voor zulke lange afstanden?)
  • En gezien ik de aankomst- en vertrekdag dan gewoon Salta op mijn gemak zal verkennen heb ik voor ‘excursies in de omgeving’ 3 volle dagen. Hoe zal ik deze het best besteden? Met welke touroperator?
    Ik hou me aanbevolen en dank jullie voor jullie reacties!
    Groeten, desiree

Neuquén lijkt mij sowieso een zekerdere keuze om verder te komen, een veel grotere stad dan Zapala. Andesmar is prima, koop de duurste stoelen (“ejecutivo / suite”) om zo goed mogelijk te rusten over deze lange afstanden.
Eenmaal in Salta, als je 3 volle dagen hebt, zou ik 1 dag Cafayate doen, 1 dag Cachi en 1 dag Tilcara/Purmamarca.

Suerte, en laat eens op het forum weten hoe het je allemaal vergaan is. Ook benieuwd naar je connectie met Villa Pehuenia, niet echt een standaard bestemming…

groet,
Jan

Volgens mij zijn alle grote busmaatschappijen goed. En zeker op die lange ritten inderdaad ejecutivo of suite.
Wij hebben alleen kortere stukken met de bus gedaan maar langer lijkt me geen probleem.
En Salta is zeker de moeite waard. Wij hebben de omgeving met een huurauto gedaan, geeft je wat meer vrijheid.

Veel plezier
Frits

Dankjewel, Frits!
Een huurauto is helaas geen optie voor mij - ik besef me dat dit veel ‘vrijer’ zou zijn.

Jan, ik zal na afloop zeker wat van me laten ‘horen’.
Hoe ik in Villa Pehuenia terechtkom?!? Ach, lang verhaal. Maar kort: vriendin van mij (in NL) komt uit Zuid-Amerika en met haar zussen is zij daar in verschillende landen opgegroeid. Nu komen er grote verjaardagen aan in die familie en is het in Villa Pehuenia een soort ‘reunie & feest’ samen. Terwijl niemand in Argentinie leeft. Ja ja, … (Dit is de korte versie van het lange verhaal… Zo opgeschreven klinkt het erg decadent - wat het natuurlijk ook is. Maar het hangt nog samen met allerlei omstandigheden, die daarbij vallen, waardoor dit plaatsvindt. Voor mij eigenlijk te hoog gegrepen, maar als ik dan al in Argentinie ben, dan wil ik natuuuuuurlijk ook nog meer van het land zien - terwijl ik hier eigenlijk niet echt goed weg kan op dit moment… Het leven! Never a dull moment).

Hallo!
Ik ben terug van ‘weggeweest’. Ben nog steeds een beetje weg :wink: Met goed 40 graden temperatuur verschil… Geen onopgemerkte overgang.
Ik had beloofd kort te laten weten hoe het me is vergaan, wat ik heb gedaan. Alhier:
Eerst 2 weken met vrienden: Op de hoogte van Neuquen in het lake district (lago Aluminé etc.) geweldig. Op die hoogte ook een ‘rondje Chile’: helemaal te gek! Erg groen en vriendelijk en ruimte! … (Maar wel allemaal een klein beetje bekend, als je de Zwitserse Alpen in en uit kent. Chile heeft me hier nog veel meer geraakt dan het stuk in Argentinië).
Dan 6 dagen Salta (alleen): Toch gevlogen van Neuquen (via BsAs) naar Salta = goed besluit. Zo heb ik wat dagen in het Noorden gewonnen. Salta erg leuk, maar de omliggende natuur echt heeeeeeel erg bijzonder!!! Heel divers! Overweldigend! Verrassend! En oers! Eeeeeeecht een aanrader. Heb uiteindelijk allemaal dagtoeren gedaan vanuit Salta:
(Let wel: de touroperators voor een dag bieden min of meer hetzelfde aan. Alleen: als je als laatste s’ochtends opgehaald wordt krijg je natuurlijk de meest slechte plaats in de bus. En de bussen verschillen nogal in kwaliteit. Ik had dit pech de eerste en langste tocht. Echt een super slechte bus - op die slechte plek was er ook niets van te maken. Daarop volgend heb ik erop gestaan om aan het begin van het rondje opgehaald te worden. Dat had goed resultaat. Ja, iemand moet op die slechte plek zitten. Maar dat had ik immers al zo’n 26uur gedaan tijdens de eerste tour. En nogmaals: de kwaliteit van de bussen verschilt zeer. Ik had ook een keer een bus, waar alle plekken gewoon goed waren…)

1. Quebrada del Toro (de tren a las nubes reed niet, anders had ik die tocht gedaan) -> Salinas Grandes -> naar Purmamarca (de rit van Salinas Grandes naar Purmamarca vond ik nog het meest adembenemend en mijn ziel voedend!)
  2. Quebrada de Humahuaca: dooooooooeeen! Minder nog om reden van Tilcara, dan wel omreden van de Quebrada zelf en het plaatsje Humahuaca.
  3. Cafayate: ook minder omreden van Cafayate - al is het wel leuk; dan meer omreden van de weg ernaar toe en ervandaan. Quebrada de Cafayate & Parque Nacional Los Cardones: echt prachtig en indrukwekkend!
    Cachi heb ik moeten laten schieten - maar was anders mijn 4de tour geworden.

Nachtbus van Salta naar BsAs met Andesmar (Voza) = super! Had stoel nr. 10 = boven eerste rij (boven de bestuurder). Top!

BsAs to go short: groot genot! Een fiets heeft mijn gevoel van vrijheid enorm verhoogt. Het was tropisch heet, maar dat kon de pret niet drukken. Een dag de stad uit gegaan naar Tigre = aanrader, als je 5 of meer dagen hebt voor BsAs. (Uruguay, Colonia, had ik willen doen, maar was me te duur voor een dagtocht).

Nou, Zuid-Amerika zal me hopelijk terugzien! Zowel Argentinië (het Noorden, maar ook de watervallen in 't oosten, en de Pinguïn kolonies, en het Zuiden, Calafate… Maar wie weet ook een keer van Noord naar Zuid door Chile - dat lijkt me te gek. (Met eigen auto? Want anders wel heel omslachtig, volgens mij.)

Hartelijks en veel reis-plezier! eerised

3 likes