specifieke vragen aanvraag soc-cult visum indonesie

hi allemaal,
ik heb wat specifieke vragen rondom de aanvraag van een sociaal cultureel visum voor indonesie want ik zie het even niet meer.
ik ben van plan 4 maanden te gaan. een getypte sponsorbrief plus kopie van KTP en een ingevuld afspraakformulier van de ambassade heb ik al in mijn bezit. verder heb ik pasfoto’s en een paspoort met min. 6 mndn geldigheidsduur. de, wat ik dacht, vereisten voor een visum.

nu stuit ik op de volgende informatie van vis4indonesia.nl:
*Procedure
To get the authorization, you need to follow these steps:

Applicant must have a sponsor in Indonesia either a personal, organization or a company
Sponsor must present them self in person at the Immigration Head Office in South Jakarta (Jakarta Selatan).
The sponsor must have: photocopy of applicant’s passport, supporting letter from the sponsor and 3 photographs from the applicant.
The Immigration Head Office will send by fax or email the approval to the Indonesian sponsor and also to the Embassy in The Hague.

Where to submit?
The applicant’s sponsor needs to submit the supporting documents in person to: blabla*
hieruit begrijp ik dat mijn sponsor, die in mijn geval in denpasar woont, zich moet melden in zuid jakarta om het proces van visumaanvraag uberhaupt van start te laten gaan. deze informatie was voor mij nieuw.
ik dacht nl dat ik met bovenstaande documenten mijn visum aan kon vragen.
voor mijn oom die al vaker in indonesie is geweest, was dit ook nieuw, maar misschien is het een nieuwe regel? in elk geval vind ik het iets te veel gevraagd aan mijn sponsor om ook nog naar jakarta voor mij te gaan. dus ik wil eerst zeker weten of dit wel nodig is?
zo ja, valt dit te omzeilen? of wat zijn de andere opties?
is het bijv nog mogelijk om 4 maanden naar indonesie te gaan met een toeristenvisum, dat ik na 2 maanden elke maand ‘even’ over de grens en weer terug? of zijn hier ook nieuwe regels aan verbonden?

en tot slot: stel, ik ga morgen op afspraak naar de ambassade en ik dien mijn aanvraag in, hoe lang duurt het dan voordat ik mijn visum heb? duurt tot 2-3 werkdagen of een maand?

heel erg bedankt alvast