Sociaal Visum vraagje

Ik vertrek voor enkele maanden naar Indonesie. Er werd voorgesteld om een sociaal visum aan te vragen via een visa-kantoor in Bali…
Maar ik begrijp de aanvraag niet goed. Moet het visa-kantoor het visum hier regelen (in BXL) of moeten ze dat met de ambassade in Jakarta regelen als je aankomt… Je moet dan sowieso al je VOA betalen dus heb je al een visum…

Indonesische visa zijn echt niet simpel om te begrijpen als je langer gaat dan 60 dagen…

Ik ken alleen de procedure voor Nederlanders…

Als ik een sosbud aanvraag, dan regel ik het in Nederland. Ik heb een paspoort wat nog minimaal 6 maanden geldig is, een uitnodigingsbrief van m’n sponsor, een kopie van zijn identiteitsbewijs en een verklaring van mezelf. Natuurlijk heb ik ook m’n tickets al. Als je dat allemaal hebt, krijg je zonder problemen een visum. Je betaalt er ongeveer 45 euro voor. Je hebt geen visum on arrival meer nodig.

Je kan ook naar Indonesië vliegen, voor US$ 25 een VOA kopen, en deze na 30 dagen verlengen. Afhankelijk van welk bureau je verlenging regelt, kunnen de kosten per verlenging oplopen tot meer dan 50 euro per verlenging. Dingen zelf regelen is goedkoper, maar het kost meer tijd.

Eem social visum regelen kost het minste tijd in Singaporeof KL. Maar dan moet je wel de juiste papieren bij je hebben. Een uitnodigings brief van je sponsor, een pasport die min 6 maanden geldig is, en kopie KTP, en tickets. Soms vragen ze niet om tickets maar dat kan je beter niet riskeren.

Dan heb je binnen 1 dag je sociaal visum.

Na 6 mnd moet je het land weer verlaten en een nieuwe SOSBUD aanvragen, en binnen 3 dagen naar imigrasie en je bij Polres melden.
Met een SOSBUD moet je wel iedere maand of nu 2 mnd? naar imigrasie.

De eerste periode van je SOSBUD is 60 dagen geldig, daarna kun je hen 4x 30 dagen verlengen. In totaal kun je dus 6 maanden blijven.

Het zal waarschijnlijk via Singapore moeten. De Indonesische ambassade in België geeft waarschijnlijk alleen VOA’s, denk ik. Ik zal hen eens een mail sturen.
Sowieso moet alles geregeld worden via het Visakantoor in Bali maar die mevrouw haar engels is niet zo super, dus vraag ik liever eerst hier eens na :slight_smile:

Het probleem is wel dat ik niet weet wanneer ik precies weer vertrek, dus ik ga waarschijnlijk geen uit-ticket hebben. Ik ga sowieso een visarun moeten maken, want ik blijf langer dan 6 maand.

Het hebben van een uitticket is een eis voor het krijgen van een visum! Misschien zijn ze in Singapore iets soepeler, maar in Nederland, Thailand en Maleisië heb ik het moeten overleggen.

Een VOA in België kan natuurlijk niet: VOA is visum on ARRIVAL, bij aankomst in Indonesië dus. Ik zou zeker voor vertrek al een visum voor 60 dagen aanvragen, als een sosbud niet lukt kun je een toeristenvisum proberen.

Ik bedoelde een gewoon toeristenvisum :slight_smile: Ik heb contact opgenomen met Bali Ide, het visumkantoor in Bali en nu zal ik wel zien wat ze antwoorden. Misschien dat het toch gaat om een sosbud hier aan te vragen.

Tja, dan koop ik maar een uitticket naar Kuala Lumpur of zo. Ik zal toch zeker 1 visa-run moeten maken… Ik heb de Petronastorens nog niet gezien