Sparen voor Down under

Hallo allemaal,

Ik heb besloten toch maar even een apart onderwerp aan te maken.
Zelf wil ik in september voor 1 jaar down under. Echter merk ik dat het flink financieel aanpoten is om uberhaupt straks met 4000 a 5000 euro weg te gaan. Ik werk me kapot maar merk toch dat ik veel vaste lasten heb en dingen hier die ik niet kan verwaarlozen.

Mijn vraag is dan ook…
Hoe doen jullie dat allemaal? Hoorde laatste dat iemand zijn studiefinanciering opzij zetten.
Ja dat heb ik dus niet!! En heb ook geen rijke suikeroom.
Iemand nog tips of trucs??

Thankss

Als je echt op reis wilt en dus gaat sparen, dan kan het helpen om je af te vragen wat je écht nodig hebt. Je hebt een doel voor ogen, dat maakt het makkelijker.

• koop zo weinig mogelijk nieuwe kleding. Als het echt niet anders kan, kies dan voor de uitverkoop of marktplaats
  • spullen die je niet gebruikt kun je natuurlijk ook verkopen
  • koop geen boeken, ga naar de bieb
  • koop eten en kook voor meerdere dagen. Dat scheelt in de kosten!
  • ga niet uit eten, maar nodig mensen bij je thuis uit of ga picknicken
  • geen drankje in de kroeg, maar bij iemand thuis
  • abonnementen op tijdschriften, kranten en de sportschool kun je mss al opzeggen
  • heb je een auto? Is de fiets en het OV niet goedkoper?
  • kun je evt tijdelijk bij je ouders wonen om geld te sparen?

oehhhh hele goede punten, maar wel moeilijke punten!!
Ga er zeker mee aan de slag!! dank je Jenny
Nog meer mensen met ideeën??

1 keer per week boodschappen doen (zo kom je maar 1 keer in de verleiding iets extra’s te kopen, ipv elke dag zoals sommige van mijn vrienden doen) of je moet je strikt aan je lijstje houden :slight_smile:

Zodra je daar bent gelijk een boerderijtje of country pub uitzoeken, ergens waar je niet veel geld uitgeeft en daar gaan sparen. Je verdient heel geod in Australie, leert locals kennen en doet zo een hele nieuwe ervaring op.

Ga naar www.backpackgek.nl en zoek hun spaartips.

En straks op koninginnedag natuurlijk spullen verkopen of muziek maken voor geld! :slight_smile:

Goh dit lijkt (is??) letterlijk een copy-paste van wat ik altijd als tips gaf. Zelfs het taalgebruik lijkt van mij. Ooit gekopieerd en op je site geplakt Jenny? :wink:

Goh dit lijkt (is??) letterlijk een copy-paste van wat ik altijd als tips gaf. Zelfs het taalgebruik lijkt van mij. Ooit gekopieerd en op je site geplakt Jenny? :wink:

@brunetes1je: spaar je voor een jaar lang vakantievieren of een jaar lang working holiday in Australië?

Ik heb al mijn vaste lasten stuk voor stuk in een Excelsheet staan, opgesplitst naar maandgemiddelde en jaartotaal.
Ik markeer elke kostenpost met kleurtjes: aan welke kan/wil ik echt niks doen (bv. ziektekostenverzekering, alhoewel je daar ook kunt kiezen voor hoger risico… maar dat wil ik dus niet), welke kan ik wel aanpassen? Bijvoorbeeld voor veel verzekeringen kun je eens via independer.nl uitzoeken of er geen goedkopere aanbieder is. Qua wonen kun jij kiezen om een huisgenoot te nemen of bij je ouders te gaan wonen. Tijdschriften kun je opzeggen, je auto kun je wegdoen. Internet kan misschien via een goedkopere provider. Je mobiele telefoonabonnement ook, of hou je oude toestel en ga over op sim-only.
Welke goede doelen steun je en vind je het echt nog waard? Je kunt beslissen dat op te zeggen en na je reis weer te gaan steunen.

Heel grote besparingen kun je inderdaad halen uit minder naar de kroeg (maar thuis drinken met vrienden), minder uit eten (dat is zo duur! beter thuis eten met vrienden of picknicken… of desnoods eet je een keer bij een goedkope Surinaamse toko), minder naar de film (films opnemen van tv), minder onnodige kleren kopen.

Je sociale leven hoeft er niet onder te lijden als je gewoon met mensen thuis afspreekt, of leuke dingen gaat doen zoals door de stad of natuur wandelen, fietsen, naar goedkope musea, naar gratis festivalletjes, naar galeries. Waar mogelijk neem je gewoon je eigen brood en drinken mee van thuis, en dan mag je best jezelf verwennen met een luxe broodje met roomkaas en rucola ofzo en wat snoepjes meenemen. :slight_smile: Altijd nog veel goedkoper dan een broodje ergens bestellen.

Mocht je het zat worden en liever goedkoper willen reizen (voor minder geld langer weg kunnen), overweeg dan eens een jaar Zuidoost Azië. Of een half jaar Australië en een half jaar Zuidoost Azië.