Spaanse les en vrijwilligerswerk in NL of in Z-Amerika regelen??

dag allemaal,

ik wil volgend jaar waarschijnlijk rond november voor een half jaar naar zuid-amerika vertrekken. Naar de landen Ecuador-Peru-Bolivia-Chili-Argentinie.

Nou is mijn belangrijkste vraag of het slim is om in nederland al via een organisatie spaanse les in Quito en vrijwilligerswerk in Peru te regelen of dat je dat het beste daar ter plaatse kan doen??

En verder… Heeft er iemand nog tips voor mijn reis??
Of het inderdaad verstandig is om deze landen in deze volgorde te gaan bezoeken in de tijd van november tot ongveer mei?
Of waar kan ik het beste een vliegticket boeken? Moet het een flexibel vliegticket zijn en kom ik Ecuador wel in als ik nog geen retourticket heb?

Groetjes!
Lotte

Hoi Lotte,

Voor vrijwilligerswerk kijk op deze site:
www.josdennis.nl/bruceperulima
Onze persoonlijke verhalen:www.josdennis.nl

Hier vind je onze persoonlijke verhalen. Wij zijn voor de organisatie Bruce Peru nu 1,5 jaar aan het werk in Lima met straatkinderen (Kinderen die niet op school zitten). Dagelijks onderwijzen we hen (samen met Peruaanse onderwijzers) en proberen hen binnen 6 maanden weer op een staatsschool te krijgen. Geweldig werk dat veel voldoening geeft!

Veel reis- en leesplezier en misschien tot ziens!

Jos.

Hoi,

Ik ben ongeveer hetzelfde van plan, alleen dan van september tot april, dus ben benieuwd naar de reacties. Ik ben me ook al aan het verdiepen in al deze zaken en wat ik gehoord en gelezen heb is het volgende:

• Taalscholen: in Ecuador vind je heel veel taalscholen en veel mensen zeggen dat je het beste ter plekke kan kijken welke school je qua sfeer aanspreekt. Vaak is dat ook goedkoper.

• Vrijwilligerswerk in Peru: er is heel veel werk te vinden, maar lees je goed in, want voor veel projecten moet je je vantevoren aamelden en soms nemen ze alleen voor langere termijn vrijwilligers. Maar als je goed zoekt vind je er zat waar je zo op af kan stappen.
    Kijk vooraf ook even naar de projectkosten: er zijn heel wat (Nederlandse) bemiddelingsbureaus die veel geld vragen om jou uit te zenden. Als je het via de NGO ter plaatse doet, betaal je meestal alleen voor accommodatie en eten (en soms een klein percentage als donatie).

• Je route: op zich is het de meest logische route. Maar qua klimaat moet je wel oppassen. Het hangt er natuurlijk vanaf hoe lang je in ieder land verblijft en welke regio’s je per land bezoekt, want het klimaat kan per regio enorm verschillen.

Uit de Columbus Reisplanner:

• Ecuador binnenland: beste reistijd juni t/m september, maar ik geloof dat het het hele jaar door wel te doen is.

• Peru Andes: beste reistijd augustus en september.

• Peru Lima: beste reistijd december t/m februari.

• Peru kust: april t/m oktober

• Bolivia: beste reistijd mei t/m september. Vanaf november begint het regenseizoen en dan kan het heel nat zijn en wegen kunnen onbegaanbaar zijn. Als je naar de zoutvlakte wilt (Uyuni), heb je kans dat deze onder water staat…

-Argentinië: beste reistijd april, mei, september en oktober. Maar eigenlijk het hele jaar door oké. In januari hebben de Argentijnen vakantie, dus dan is het overal heel druk.
-Argentijns-Patagonië: beste reistijd december t/m februari (maart = ook goed volgens mij…).

• Chili + Patagonië: beste reistijd november t/m maart (jan + feb zijn druk), in het Noorden hele jaar door prima.

Zo wordt het ineens wat gecompliceerder, he? Ik zit er om die reden over te denken een rondje te maken en te beginnen en te eindigen in Ecuador.

Qua tickets kan ik je niet helpen. In april worden de systemen bijgewerkt en dan is het pas mogelijk een ticket te boeken met een terugvlucht in 2009…

Succes met je voorbereiding, heel veel plezier en wie weet komen we elkaar wel tegen!

Groetjes,

Eva

Ik ben het eens met Eba over vrijwilligerswerk hier, het is goedkoper om het plaatselijk te regelen, maar check inderdaad het project goed uit voor je begint want sommige zijn een stuk ¨hulpvoller¨ dan anderen…
Hier geldt trouwens hetzelfde voor de taalschool mocht je dat opeens ook in Peru willen doen, goedkoper vanuit hier, zitten nooit echt vol.

Ik ben het niet eens over de beste reistijd voor de Andes (waar ik dus woon), dat dan alleen in augustus en september zou zijn. De regentijd (en ook laagseizoen vanwege westerse winter) hier is van eind november tot midden maart ongeveer, dus dat is niet een ideale tijd als je niet te veel regen wil, maar het is ook zomer hier, dus stukken warmer dan in juni/juli & augustus, de koudste tijd.

Verder kan je wellicht door mn blog bladeren met algemene gedachten over mn leventje hier in het land van de wonderen, http://www.elisemundo.co.nr

Veel plezier!

Elise

PS: Kom net terug van een bezoekje aan Machu Picchu en heb een leuk hotelletje gevonden in Aguas Calientes, schoon, niet te duur, lieve mevrouw die de baas is, Hotel Pachakuteq geheten !

Hi Elise,

Dank voor de correctie voor wat betreft “beste reistijd”. Het gidsje waar ik het uit heb was ook niet echt specifiek omtrent regen/zicht/kou en dergelijke, dus super dat je het even recht zet! Als je nog meer tips hebt, voor mij, Lotte of iemand anders…? Je mag me uiteraard ook een privébericht sturen omtrent vrijwilligerswerk o.i.d. Ik zoek van alles, van weeshuis, schooltje, straatkinderen, kleine gemeenschap tot natuurbehoud en dierenzorg, als hulp maar echt noodzakelijk is en ik ook met een paar weken al iets zou kunnen betekenen (liefde, aandacht, lesgeven, constructie, I don’t care, als het maar zinvol is), dus echt zelf projecten opzetten zit er niet in, al ben ik wel nieuwsgierig naar de mogelijkheden voor in de toekomst!

Enne, ik ga de naam van het hotel onthouden!

Groetjes,

Eva

P.S. Prachtige foto!!! Waar is die gemaakt?