Spaans Leren In Guatemala

Wie heeft er ervaring met een Taalcursus in Antiqua te Guatemala.

Ik ben van plan om 4 weken Spaans te gaan leren en misschien daarna nog 4 weken vrijwilligers werk te gaan doen. Maar dat kan ook nog wijzigen in terug reizen naar Mexico (puerto vallerta ) en daar vakantie houden.

Ik heb al vele brochures in huis en veel op internet kunnen vinden, maar persoonlijke ervaringen zijn meestal toch wat duidelijker en eerlijker.

Wie kan mij advies geven ?
Anitha.

Hoi Anitha,
Guatemala is erg leuk, ik heb er ook een talencursus gedaan in Antigua en in Xela/Quetzaltenango (weliswaar geen Spaans, maar K’iche’ en Q’eqchi’, twee Mayatalen).
Antigua is niet de enige (en zeker niet de goedkoopste) optie. Antigua is wel erg leuk. Erg toeristisch, maar ik vond het desondanks erg prettig om in Antigua te zitten. Xela is wat meer Guatemalteeks. Misschien is de “cultuurschok” ietsje groter, ik weet niet of je daar last van hebt? Wat ik ook erg leuk vond, en het mooiste deel van Guatemala, was Cobán (Alta Verapaz), dat is helemaal niet toeristisch, het is niet zo groot, en je kunt er fantastische uitstapjes maken. Zoals de grotten van Lanquín, watervalletjes, meertjes en uitstapjes naar het hooggelegen ‘cloud forest’ en talloze Mayadorpjes, waar je ook kunt verblijf kunt regelen via ecotoerisme.
Todos Santos de Cuchumatán (bij de Mam-Mayas) in de buurt van Huehuetenango is een hooglanddorpje, waar ook een school is die cursussen Spaans aanbiedt, met verblijf bij een familie (maar er zijn daar ook hotelletjes waar je kunt verblijven). Maar toch vond ik Alta Verapaz het (aller-)mooiste deel van Guatemala.

Een keuze tussen vakantie houden in Guatemala en in Mexico lijkt me moeilijk! Waarvandaan gaat je terugvlucht? Mexico City? Het is leuk om bijvoorbeeld Chiapas te zien (San Cristobal de las Casas), maar ik kan me ook voorstellen dat je na een paar weken in het hoogland van Guatemala wel genoeg hebt en ook wat laagland of strand wilt zien (San Cristobal is ook hoogland). Je zou ook langs de kust van Oaxaca kunnen gaan, Puerto Escondido en Huatulco zijn plekken waar je wel goedkoop strandvakanties kunt houden.
Wat ook leuk is, als je vier hele weken de tijd hebt voor een vakantie, en wat van Guatemala wilt zien, is een uitstapje van Honduras via de kust bij Puerto Barrios aan de Caribische kust (en uitstapje Lívingston, een Garifuna-dorp, zwarte sprekers van een Arawaakse Indianentaal), en daarvandaan met de bus naar de Hondureense grens. Als je niet tegen reizen in gammele bussen opziet kun je dan een uitstapje maken naar de Islas de la Bahía, drie eilanden in de Caribische zee, vlak voor de kust van Honduras bij La Ceiba (een kort boottochtje van een uur ofzo). Ik vond het eiland Roatán erg leuk, heb daar geslapen voor vijf dollar per persoon in de hoofdstraat van het dorpje West End (West End Village, Roatan, Honduras Photos), en niet alleen ligt het dorpje pal aan het strand, er zijn ook schitterende zwemstranden met het stereotype Caribische witte zand en turquoise water vlakbij. De stranden zijn in ieder geval veel mooier dan in Puerto Vallarta! In de Lonely Planet van Guatemala (of beter nog, Midden-Amerika), staat uitvoerig beschreven hoe je er kunt komen.
Een leuk gebied om te zien in Guatemala, vooral als je naar de Alta Verapaces gaat, is de noordelijke jungle (Flores, Tikal) Er is een erg snelle verbinding van Cobán naar Flores (ik ben ooit vanuit Cobán vertrokken om 13:00 en aangekomen voor het donker, veel korter dan de reisgidsen aangeven dus). Eerst met een minibusje naar Sayaxche, dan de rivier oversteken met een pontje en dan een bus naar Flores.
Vanuit Flores Belize bezoeken is ook heel leuk, maar dan hoor je weer vooral Engels.
Zelf zou ik voor vakantie Roatán erg leuk vinden, maar ik zou in ieder geval Cobán en omgeving bezoeken. Tip: Reisbureau EcoQuetzal, twee straten van de McDonalds, aan de rand van de stad (2a Calle 14-36, Zona 1, Cobán, http://www.ecoquetzal.org/)) Organiseert reizen naar de Q’eqchi’-dorpjes San Lucas Carchá en Chicacnab, echt de meest onvergetelijke ervaring die ik in Guatemala had, een verblijf van een paar dagen bij een Indiaans gezin in huis. Je eet dan samen met hen en kunt van alles in huis doen (bijvoorbeeld leren tortilla’s maken), ze laten je van alles zien en ze nemen je mee op een lange wandeltocht naar een hooggelegen dennebos, waar je apen en de zeldzame quetzal-vogels ziet. Zeker een aanrader. Als je erg op luxe gesteld bent zou ik het echter niet doen. Btw je kunt ook vrijwilligerswerkdoen bij Ecoquetzal, zie http://www.ecoquetzal.org/volunteer.asp.

Ik hoop dat je er wat nuttigs uit kunt halen. Als je vragen hebt kun je me ook mailen, msalm@jippii.fi

Prettige reis.
Mikko

Ik had een vraagje over ISIC pas, heb je die ook gekocht en had je daar daadwerkelijk ook iets aan? Ik ga waarschijnlijk ook naar Antigua trouwens (in juli 2008) heb er nu al zin in!!