In September ga ik 3 weken naar Thailand.
Na 7 jaar naar Thailand te zijn geweest heb ik de knoop doorgehakt om daar te blijven wonen en werken, Nu weet ik dat het niet eenvoudig zou zijn om een baan te vinden in de Horeca maar ik ben toch benieuwd hoe groot jullie denken dat de kans is dat ik iets zal vinden? Of zijn er nog mensen die iemand kennen in Thailand dsie personeel nodig heeft… Ik heb 10 jaar ervaring waarvan 3, 5 als chef ook zijn mijn salariseisen aangepast op thaise begrippen.
Als buitenlander zul je nooit kunnen concurreren met een Thai. Je schrijft dat je salaris ia aangepast, dat is niet mogelijk, je zult altijd een salaris als een buitenlander mkoeten verdienen. En dat betekent dat je veel extra’s zul moeten bieden in vergelijking met een Thai, anders ben je de extra kosten en moeite niet waard.
De vele extra’s heb ik zeker in bezit ( leidinggevende capaciteiten, cursussen, 3 talig et etc, het is natuurlijk aan human resources om dat uit eindelijk te beslissen of dat ook voldoet.
Denk jezelf dat het mogelijk is voor een expat om een chef baan te vinden? Buiten beschouwing gelaten of de extra’s voldoende zijn.
veel succes met je zoektocht naar werk, maar, de westerse chefs die in thailand aan het werk zijn, zijn op één hand te tellen. Enkele toprestaurants werken met buitenlandse (franse) chefs, dit om hun naam hoog te houden. Sirocco in Bangkok is zo eentje. Begin je zoektocht dan ook in de grotere hotels, en zorg zeker dat ze je de nodige documenten voor de werkvergunning bezorgen. Zij moeten dus voldoen aan de voorwaarden voor deze werkvergunning, dwz, x-aantal thai aangeworven voor 1 buitenlander en het werk wat jij doet kan niet door een thai gedaan worden, de plaats van werk moet dus groot genoeg zijn, voldoende personeel hebben en zij kunnen absoluut geen thaise chef vinden. Denk dat je zoekgebied eerder beperkt gaat zijn, maar toch succes gewenst.