Salaris in Thailand

Beste mensen.
Op dit moment ben ik (22 jaar) in Nederland werkzaam als Sales Engineer. Hierbij verdien ik zo rond de 1700 euro bruto. Nou ben ik op zoek naar ongeveer hetzelfde werk in Bangkok. Voor welk salaris kan ik daar aan de slag. Heb al wat vacatures gezien en ik schrok van het lage salaris daar. 10000 tot 20000 baht. Nou is de levensstandaard daar natuurlijk ook wat lager. Maar wat denken jullie wat in thailand ongeveer gelijk staat aan wat ik nu verdien? En hoeveel belasting en verzekering betaal je daar?

Als je weet dat de gemiddelde burger in Thailand circa $2200 (circa 92,000 THB) per jaar (in 1998) verdient, dan denk ik dat je wel redelijk goed zou verdienen en ruim boven het gemiddelde maandinkomen zou zitten.

Wat betreft belastingen etc. kan ik je niet verder helpen.

Succes nog verder!

Daarintegen heeft de gemiddelde Thai ook geen luxe leven en moet erg hard werken om rond te komen. Bovendien als ik dan ooit nog eens een vliegticket wil kopen om mijn familie in nederland op te zoeken moet ik 5 jaar sparen!

Dan laat je je familie toch ook gewoon lekker naar Thailand komen !! Kunnen ze er gelijk een vakantie aan vast knopen !
Maar ja, een ticket van BKK naar Amsterdam is natuurlijk ook goedkoper dan als je in NL een ticket van AMS naar BKK koopt.
De belastingen liggen ook een stuk lager als in Nederland.

Het gemiddelde salaris is gebaseerd op het Thaise gemiddelde. Bangkok ligt daar ruim boven. Schoonmakers, tuk tuk drivers en de overvloed aan verkoopsters in shopping malls niet meegerekend. Office workers zitten rond de 20.000 en afhankelijk van je potentie groei je toch snel door en kun je na een aantal jaren werken al op 40.000 zitten. Met name een goede engineer verdient ook goed. Er zijn mensen die 8.000 verdienen maar er zijn ook mensen die 100.000 baht verdienen hier in Bangkok. Zorg dat je in het midden zit, dan leef je best lekker :slight_smile:

En als je wordt aangesteld als expat, heb je een work permit nodig en dan zijn er minimum salaris eisen (50.000 baht) die ze moeten neerleggen voor je. Een investering voor het bedrijf, een hoop papierwerk maar als je het voor elkaar kan krijgen je potentiele werkgever te overtuigen (lastig met nog niet veel ervaring) dan ben je in ieder geval verzekerd van een goed salaris. Vergelijken met NL heeft geen zin. Je bent geen toerist, hebt niet te maken met omrekeningen van Euro’s. Je verdient Thaise baht en je geeft uit aan Thaise baht en dan komt de cost of living zeker om te hoek kijken die lager KAN zijn. Afhankelijk van wat je te besteden hebt en hoe je zelf wilt leven.

Ik ben drie traineeships afgerond tijdens mijn studie, bij TelecomAsia, Swatch en Akzo Nobel (allen in BKK) en ben nu werkzaam als consultant in BKK. Ik ben overigens half Thais dus dat ligt misschien iets anders maar wettelijk ben ik gewoon een buitenlander dus gelden voor mij dezelfde regels. Mocht je vragen hebben, mail me. Iedereen overigens die vragen heeft over werken,stage en ach, het uitgaansleven ook :slight_smile:

Mail wel op mario@magnusasia.com want dat check ik vaker dan deze site
(eigelijk check ik deze site nooit…with all do respect, het is een goede site :slight_smile:

gr,Mario

Een salaris van 10000-20000 is duidelijk een baan bedoeld voor een Thai, niet voor een expat.

Wat betreft salaris eisen voor buitenlanders: 50,000 Baht voor Europeanen (regels zijn anders voor Amerikanen en Aziaten is het bedrag waarover sociale lasten en belasting moet worden betaald, dat is niet per definitie hetzelfde als het bedrag dat je ook verdient. Er zijn hier in Thailand veel manieren om flexibel met wetgeving om te gaan, een ervan is deze: je betaalt socaile lasten over 50,000 baht wat als je aan andere regels ook voldoet voldoende is voor een werkvergunning, maar krijgt bijvoorbeeld slechts 35,000 Baht. Aangezien de sociale lasten laag zijn is dat geen probleem, je hebt dan nog ongeveer 30,000 Baht netto.

Ik woon en werk op Phuket, dus ken de situatie in Bangkok niet, maar 30,000 Baht netto hier op Phuket is ruim voldoende om van te leven, niet om ook nog veel te sparen. Over pensioen en dergelijke hoeven we het denk ik niet te hebben.

1000 euro is 40.000 baht dat is het salaris van een sales engineer met ervaring van zoon 40 jaar.

ik leef als expat met vrouw en 2 dochters met 15000 bahts in de mnd.
bangkok is soms duurder dan amsterdam

Beste Elwin,

Ik denk eerlijk dat je het te rozig voorsteld, teneerste zal het erg moeilijk worden voor je ueberhaupt aangenomen te worden omdat het bedrijf wat je de baan geeft aan bepaalde voorwarden moet voldoen, en meer dan 25000 baht denk ik krijg je echt niet hier.

een goed bedoeld advies is niet zomaar vertrekken vanuit nederland zonder zekerheden te hebben in thailand want dat maken wij vaak mee hier en de terleurstelling kan dan erg groot zijn.
[URL=“http://www.asmase.com”]

Hoi Mario,

Ik wilde eigenlijk onderstaand verhaal mailen naar je maar ik kreeg een foutmelding bij je mailadres. Vandaar maar op deze manier :wink:

Ik zag je mailadres op het forum va wereldwijzer staan met de opmerking dat mensen konden mailen bij vragen over oa wonen en werken. Bij deze dus :slight_smile:

Ik ben al 4 maal in thailand geweest en zit met de gedachte te spelen om volgend jaar daar misschien een paar jaar les te geven. Ik ben momenteel nog student bij de lerarenopleiding geschiedenis. Volgend jaar ben ik afgestudeerd en ben ik bevoegd docent, waarbij ik dan al 2 jaar ervaring heb in lesgeven met de vakken maatschappijleer, geschiedenis, aardrijkskunde, economie en nederlands. Ik ga volgende week beginnen aan de NHA cursus thais voor beginners en wil dan voor volgend jaar ook de TEFL cursus hebben afgesloten. Nou heb ik al redelijk wat informatie gevonden maar kan jij me aangeven of ik met bovenstaande ervaring en diploma’s bovengemiddeld in de markt lig als ik Engels wil geven.

Ik begreep dat er op sommige internationale scholen tussen de 50.000 en 60.000 baht aan salaris wordt gegeven. Dat is in in ieder geval ruim bovengemiddeld maar misschien kan jij me een indicatie geven of dit te realiseren is met bovenstaande info? Ik zou namelijk graag een tijdje op phuket willen vertoeven:)

Hebben jullie gezien dat dit draadje 4 jour oud is?

Is ontstaan ongeveer 1 maand voordat jij hier actief werd. >>>

Aangezien ik niet weet of MarioZweep nog aktief is, zal ik proberen je vraag te beantwoorden:
Wil je in Thailand een ‘carriere’ beginnen als leraar Engels dan zijn daarvoor -officieel- de volgende criteria van toepassing:

  • Engels als moedertong hebben (is wenselijk)
  • een universiteitsgraad hebben (is gemakkelijk)
  • tussen de 21 en 55 jaar oud zijn
  • een TEFL certificaat of dilpoma hebben

Bevoegd leraar zijn in Nederland is een pre, maar telt niet zwaar. Voordeel is, dat je wat gemakkelijker voor de klas staat, maar dat is hier in Thailand geen probleem.
Ik zie ook dat je je terdege voorbereid op je carriere als Engels leraar en voor zover ik weet is Phuket een goede basis. Desnoods zou je zelfs nog als leraar Nederlands aan de slag kunnen als voorbereiding op de inburgering voor Thai in Nederland.

De salarissen liggen voor leraren Engels tussen de THB 25,000 en THB 35,000 en wordt vaak aangevuld met avond-cursussen. Salarissen van tussen de THB 50,000 - THB 60,000 zijn echt top en kunnen eigenlijk eigenlijk alleen in Bangkok of in het uiterste Zuiden van Thailand bereikt worden.
Niet onbelangrijk voor je inburgering in Thailand: Neem voldoende kapitaal mee om in ieder geval een maand of 2 rond te kunnen komen (1 maand acclimatiseren en als je een baan vind in die maand, dan duurt het altijd een maand voordat je je eerste salaris krijgt).

Nog even over je lerarenopleiding in Nederland: Het kan zijn dat je te maken krijgt met het nieuwe fenomeen: de verplichte opleiding Thaise taal en cultuur mbt educatie in Thailand. Dit is een cursus die gebracht wordt door een universiteit in Bangkok in opdracht van een voormalige regering. Nog niet overal wordt deze cursus verplicht gesteld, maar als je er tegenaan loopt, dan heb je kans dat je ontheffingen krijgt op basis van je kwalificatie die je al bij je hebt uit Nederland. Daarvoor is het wel zinvol als je je papieren laat vertalen naar het Thais.

Succes.

Beste,

U kan zomaar niet werken in Thailand als buitenlander heeft men een werkvergunning nodig U werkgever moet de nodige papieren bezorgen aan de thaise Ambassade ga eens naar de Thaise ambassade in Den Haag voor Nerderlanders en voor Belgen in Brussel daar geven ze jou de volledige uitleg.

Thailand houdt alles voor zijn eige volk U mag er wel gaan wonen maar werken niet.

Ik heb veel weet over dit land kom al meer dan 10 jaar in Thailand en ben er ook gehuwd

groeten ,

franky

Bedankt voor de reactie Joseph en Franky.

Ik ben op dit moment 27 en zou afgestudeerd dus 28 zijn. Een universiteitsgraad heb ik dan dus niet maar een HBO diploma. Tevens ben ik geen native engels speaker maar dat zou dan toch door dat tefl certificaat getackeld kunnen worden?

Kwa kapitaal moet het mogelijk zijn om daar wat tijd uit te zingen, ik kan zeker tussen de 3000 en 6000 euro meenemen. Voldoende om daar een paar maanden in eventueel een guesthouse te zitten. Een werkvergunning zou ik dan natuurlijk ook moeten regelen via een eventuele werkgever daar.

Je geeft trouwens aan dat je eventueel leraar Nederlands kan zijn voor het inburgeren van thai. Ik heb daar idd wat over gelezen maar het lijkt mij dat de markt daarvoor niet zo heel groot is?

Naast het feit dat ik me ga bezighouden met een thaise cursus en de tefl zijn er verder nog dingen die je kan aanraden om te doen? Indien ik ga zou dat pas na juni 2010 zijn.

Bedankt voor de info.

Beste Bart ,

ik heb jou mailtje goed gelezen waarvoor hartelijk dank ga gewoon naar de Thaise Ambassade in Den Haag vraag er goede info ze helpen jou daar wel.
kijk uit voor U centjes ginder want een rekening open op U naam vergeet het maar wel indien men een werkvergunning heeft.
Thailand houdt alles voor hun het beroep leraar Engels loopt wel goed maar ga kijk eens op Thailandgids.nl daar vindt U veel info.

groeten ,

Franky

Er is niet zo veel meer wat je zou kunnen doen, behalve dan dat je je zaken in Nederland goed regelt qua belastingen, uitschrijving (of niet), e.d.
De Thaise Ambassade of Consulaat in Nederland zal je een non-immigrant ‘B’ visum - multiple entry - 1 jaar kunnen verstrekken. Hiervoor heb je op termijn wel de nodige papieren van een mogelijke toekomstige werkgever nodig. Niet onbelangrijk: Mocht je van plan zijn om in Juni 2010 deze kant op te komen, zorg er dan ook voor dat je tegen die tijd ook een VOG (of bewijs van goed gedrag hebt). Dit wordt niet altijd gevraagd, maar de ambassade en/of consulaat of anders wel andere in Thailand kunnen er naar vragen.

Een bankrekening openen is hier geen probleem, je moet alleen even rondshoppen. Bangkok Bank en Kasikorn Bank doen het minst moelijk. De ene bank eist een work-permit, de andere neemt genoegen met ee toeristen visum. Heb je een non-‘B’ dan is het in de regel geen probleem.

Je bent weliswaar geen native English speaker, maar nederlanders komen in de regel goed uit de verf. Ze zien er uit als native English en ook hun Engels is in de regel vaak beter dan Schotten of Welshmen, en dit zijn dan weer native English speakers. Het TEFL certificaat tackelt niet het niet-native Engels zijn.

In veel gevallen is een HBO diploma net zo veel waard als ene universiteitsgraad, maar vaak is het afhankelijk van je werkgever in hoeverre hij je steunt in het verkrijgen van een work permit.

Een work permit wordt zoals gezegd vaak geregeld met behulp van of door je werkgever. Hiervoor heb je in eerste aanleg een non-immigrant ‘B’ - visum nodig.

De markt voor Thai die in Nederland willen inburgeren is inderdaad niet heel groot, maar groot genoeg om een leuke cent bij te verdienen.

Het kapitaal wat je meeneemt is voldoende. Reken op een kostenpost van circa THB 30,000 per maand voor 1 persoon en THB 40,000 voor 2 personen (en da’s behoorlijk ruim).

Zorg voor je vertrek ook voor de nodige inentingen. Misschien niet helemaal nodig, maar zaken zoals hep-A+B en tetanus zijn nooit weg. Malaria en gele koorts heb je eigenlijk alleen nodig indien je veelvuldig in bosrijke gebieden vertoeft.

Dus belangrijk:

  • ga naar Thailand met een non-immigrant ‘B’ - m.e. - 1 jaar visum
  • zorg dat je een VOG hebt (niet ouder dan 6 maanden bij binnenkomst)
  • een internationaal rijbewijs (bij ANWB)
  • de inentingen (bij de GG+GD)
  • een doorlopende reisverzekering (dan ben je de eerste tijd verzekerd)
  • laat je HBO diploma en onderwijsgraad vertalen naar het Thais of Engels (dan kan dat in Thailand weer naar het Thais vertaald worden)

Voor wat betreft je TEFL opleiding: Hier in Thailand zijn er diverse opleidingen. Ikzelf ben partner aan een TEFL Instituut in Pattaya en weet er daarom het nodige van. Ik weet niet wat een TEFL cursus kost in Nederland, maar ik weet ‘toevallig’ dat een komplete full-time cursus hier rond Euro 475 kost. Met deze cursus, die uiterst pragmatisch opgebouwd is, kun je na een week aan de slag.

Wil je meer info over e.e.a. of wil je meer info over de TEFL cursus, PM me maar.

Ik ben een tijdje niet online geweest, maar nog bedankt voor alle informatie. Ik heb er veel aan en heb inmiddels ook veel nuttige informatie bijgekregen.

Bedankt.