Sorong

Ik zit in mei in thailand. En zou graag indonesie bezoeken. Ik heb mijn ogen gevestigd op Raja Ampat vliegen op Sorong.

En ik heb al enkele vluchten bekeken van Bali naar Sorong, of van Jakarta naar Sorong of van Singa Pore naar Sorong. Maar ik vind dus nergens goedkope tickets daarheen. Zijn allemaal 500+€ retour

Dat lijkt me toch wel vrij veel. Is het niet mogelijk om van ergens een vlucht naar daar te vliegen voor 250€ retour of minder?

Zoniet enige andere suggesties voor tropische paradijsen in Indonesie?

Alvast bedankt,

Volgens mij is het niet mogelijk om veel goedkoper te vliegen. Je kan ter indicatie kijken op ticketindonesia. Maar al heb je een vlucht, het verblijf in west Papua is ook heel duur. Er gaat geen directe vlucht vanuit Bali naar Sorong, maar je moet sowieso overstappen in Makassar.

Tropische paradijsjes heb je zat in Indonesie voor minder geld. Wil je met name palmbomen en strand of wil je bijvoorbeeld ook duiken?

Mijn favorieten zijn in ieder geval Bali en Alor, al heb je in Bali niet veel witte stranden omdat een deel van het eiland vulkanisch is (= donker/zwart zand). Er zijn ook mensen weg van de Kei-eilanden, maar daar heb ik zelf geen ervaring mee.

500 euro???
Welke vlucht is dat dan?

Een retour Jakarta - Sorong kost bij Merpati zo’n 250 euro. Check de Merpati website maar eens. Er zijn meer maatschappijen die op Sorong vliegen maar Merpati is waarschijnlijk wel de goedkoopste.

Sorong is tropisch maar zeker geen paradijsje. Raja Ampat is een enorme tropische wildernis en absoluut geen budget bestemming. Alleen zuid Waigeo, Gam, Mansuar en Kri zijn “redelijk makkelijk” te bezoeken.

De Molukken lijken erg op Raja Ampat maar zijn al stuk makkelijker en goedkoper om te bezoeken. De Kei eilanden zijn heel relax maar ook eilanden dichter bij Ambon zoals Saparua zijn tropische paradijsjes.

De Togian eilanden in Sulawesi zijn ook wel een aanrader en veel makkelijker te bereiken dan Raja Ampat. Uiteindelijk is alles in Indonesië veel gemakkelijker en goedkoper dan Raja Ampat.

Vanuit Bali ben je helaas meer kwijt. Er gaan geen directe vluchten, dus je moet via Makassar.

• retour Denpasar - Makassar (via Bima) kost ongeveer 2.200.000 rp
  • retour Maklassar - Sorong kost ongeveer 1.600.000 rp

Als je keus hebt, zou ik dus niet via Bali vliegen vanuit Thailand, tenzij je Bali echt wilt zien.

(Zelf heb ik al tickets vanuit NL naar Bali geboekt. Mocht ik deze zomer daadwerkelijk naar Raja Ampat willen, dan ontkom ik er niet aan om duurdere tickets met meer overstappen te kopen.)

Jenny 3.800.000 rp is geen 500 euro maar zit ergens rond 235!
Of ben ik nog niet helemaal wakker?

Ik ben zelf nog niet helemaal wakker. Ik zit teveel met m’n eigen planning in m’n kop, welke in juli is. Dus duurdere prijzen ivm hoogseizoen/ramadan.

Heb tickets gezien met Sriwijaya in juni van Jakarta naar Sorong (overstap Makassar inderdaad) voor ca. EUR 100-150, retourtjes van circa EUR 200. Garuda vliegt ook van Denpasar op Sorong.

Heb begrepen dat je wel degelijk low budget op Raja Ampat kan verblijven, hangt er maar net vanaf waar je heen wilt en wat je leefstandaard is. Ik wil er wellicht heen dit jaar in juni, dan van Jakarta naar Sorong, dan Raja Ampat, dan daarna van Sorong naar Denpasar en van daaruit naar Lombok en de Gili/s, daarna weer terug naar Bali en vanuit Denpasar een vlucht naar Yogyakarta om de vakantie af te sluiten.

Sorong wil ik voor mijn verdriet niet nog eens naar toe. Ik zat daar in 1962 voor de marine en dat was geen pretje. Is er daar nu wel wat te beleven of te zien?

Sorong boeit mij niet zo, het is alleen een onvermijdelijke tussenstop locatie om op Raja Ampat te komen.

Ik weet niet of je op Raja Ampat bent geweest maar je moet gewoon de weg weten. Het is gelukkig in positieve zin een tropische wildernis en van de mooiste natuur gebieden in de wereld die zijn gelijke niet kent. Maar zoals overall als je de weg niet kent dan is gemakkelijk om er een verkeerde indruk van te krijgen. Zie www.rajaampatmicrotourism.besaba.com.

Ik woon alweer na mijn pensioen 18 maanden in Sorong en heb het prima naar mijn zin.
Het is een business stad van alle gemakken voorzien en het ligt toch in de bush. En nogmaals je moet de weg weten. Als je ergens vreemd voor een korte tijd wordt losgelaten kan het best allemaal wel tegen vallen.
Ik zou zeggen als je in de buurt van Sorong bent kom mij opzoeken en ik zal je de mooie dingen van Sorong laten zien.

Ik heb redelijk definitief besloten dat ik deze zomer tóch naar Raja Ampat ga. Aangezien de public ferrie begin van de middag gaat (en ik waarschijnlijk geen boot ga charteren :wink: heb ik dus een middag/avond te besteden in Sorong. Heb je misschien leuke tips voor accommodatie, of iets wat we kunnen zien en doen?

En weet je trouwens of het over het algemeen haalbaar is om de boot van 14.00 uur te halen van Sorong naar Raja Ampat wanneer je vlucht om 12.30 aan zou moeten komen?

Hoi jenny,
Het is goed om een avond in Sorong by night door te brengen. Het is wat je zelf wilt. Tembok berlin is in de avond leuk om even te bezoeken of om wat rond te kijken. belangrijk is dat je mij even een seintje geeft wanneer je aankomt. Ik woon 10 min bij het vliegveld vandaan. Mijn ervaring met mensen voor raja ampat dat ze best wel vermoeid aankomen en meestal willen ze wel even de stad in voor een hapje en een drankje. Daarnaast heeft Sorong 10 grote supermarkten en een aantal souvenir winkels waar gauw nog even het eea wordt ingekocht. Als je om 12.30 aankomt is het wel haalbaar om de boot te halen maar dan moet je geen vertraging hebben. Vanaf het vliegveld is het een klein half uurtje met de taxi naar de ferry. De tickets voor de Ferry worden op de boot gekocht. Dus als je rond 13.00 uur je koffer hebt dan kan je om 13.30 bij de Ferry zijn. maar nogmaals je vliegtuig moet geen vertraging hebben. je kan gewoon bij aankomst vliegveld Sorong zien wat je doet. je hoeft niets te reserveren. Mocht je toch te laat zijn dan ga je gewoon het hotel in en wacht tot de volgende dag. groetjes, Guus

Top, bedankt voor je antwoord!

Ik kom vanuit Bali, dus last van een jetlag zal ik niet meer hebben. Ik moet mijn tickets nog boeken voor de binnenlandse vlucht, maar ik zal je laten weten wat er uit komt rollen. T.z.t. zal ik mijn Indonesische nummer hier posten, mijn oude SIM is niet meer geldig.

Welke provider heeft het beste bereik in de regio? Telkomsel?

Ik heb telkomsel. Mijn indo nr is 085244760146. Als je vanuit Bali naar Sorong vertrekt dan vlieg je via Makassar.
Wel een omweg maar het is niet anders. Je hebt soms een lange wacht tijd in Makassar.
Gewoon een goede ticket boeken. Sriwijaja, etc.
Succes

Yen als je direct naar Wasai gaat vergeet dan niet je Raja Ampat Fee.
Deze pin is alleen in Sorong verkrijgbaar.

Ik ben uiteindelijk maar een paar uur in Sorong geweest. Misschien kom ik een volgende keer wel terug om de stad te verkennen.

De pin is ook in Wasai te krijgen (in de haven).

Augustus 2014 is er onduidelijkheid over de prijs van de pin: in Sorong kost deze 1.000.000 rp, terwijl de prijs in Wasai 500.000 rp is. De pin is een jaar geldig.

1 like

Ook in Sorong kost de pin slechts 500.000 rp.

Vandaag pin aangeschaft in Sorong 1.000.000 rp.