Ja, eens met Sole.
Ik heb met een vriendin door Nicaragua gereisd maar regelmatig deden we een middag ieder wat voor zich. En ik heb veel solo gereisd, bijvoorbeeld in Brazilië, Peru en Colombia dus ik kan denk ik ook wel inschatten hoe het zou zijn om in Nicaragua solo te reizen.
Je moet inderdaad in de steden wel taxi’s nemen na een uur of 21u, of als je intuïtie dat aangeeft, al eerder.
Let ook op dat je alleen echte taxi’s gebruikt, die moeten een nummerbord met rode rand hebben.
Wij werden ook wel eens benaderd door zogenaamde taxi’s zonder die rode rand, die moet je echt vermijden. En een keer zelfs een auto überhaupt zonder nummerbord of wat dan ook, nou als je daar in stapt vraag je natuurlijk om problemen.
Mij viel het op hoe ontzettend veel toeristen met hun waardevolle spullen lopen te showen in het openbaar, bijvoorbeeld buiten op een terras met een ipad of smartphone spelen, terwijl de zwervers daarvoor op de stoep lagen en het konden zien. Ook dat is vragen om negatieve aandacht en problemen. Het is een land met veel armoede en een verleden met veel geweld.
Overdag zijn steden zoals León, Granada en Estelí gemoedelijk en gezellig. Maar ook dan natuurlijk wel opletten voor dieven en zakkenrollers. En het stuk lopen van het centrum van Granada naar de boten om de Isletas te bezoeken, voelde wel een beetje onguur.
In bussen was het soms propvol en moesten we staan, hutjemutje in het gangpad. Een paradijs voor zakkenrollers, dus zorg dat je je paspoort e.d. echt goed onder je kleding draagt als je van A naar B reist. Op andere routes konden we wel rustig zitten.
Over het algemeen zijn de mensen aardig, rustig en behulpzaam en heel beleefd. Bijvoorbeeld op straat gebeurde het vaak dat mannen speciaal stil gingen staan of opzij stapten om ons te laten passeren op de smalle stoepen. En niet op een macho, flirterige manier maar gewoon beleefd.
De hotels hebben vaak privékamers én slaapzalen, en een soort café of gezamenlijke hang-ruimte, dus ook al slaap je in een eigen kamer, kun je makkelijk andere reizigers ontmoeten.
De Nicaraguaanse vrouwen kleden zich in (veel te) strakke broekjes en topjes, vaak in zoete kleurtjes en glimmende stoffen met glittertjes of een werkje. De rollen en decollete’s puilen er aan alle kanten uit. Je hoeft zelf dus niet bang te zijn dat jij je ten opzichte van de lokale vrouwen ‘te sexy’ kleedt. Wel valt lang blond haar natuurlijk wel op.
Misschien heb je ook wat aan mijn blog: http://www.travelpod.com/travel-blog/cecilia74/7/tpod.html
Heel veel plezier!
Via Wereldwijzer app