Veiligheid Nicaragua

Hallo,

Komende zomer wil ik misschien met mijn vriendin 5,5 week naar Nicaragua en Costa Rica. Ik lees echter op internet dat er een toenemende mate van geweld is, bijvoorbeeld gemaskerde mannen die in de bossen liggen en je (gewapend) overvallen. Nu vind ik dat natuurlijk geen prettig idee, en ik vraag me af in hoeverre deze verhalen overdreven zijn, of werkelijkheid? Ik lees ook altijd; gebruik je gezonde verstand, dat doe ik altijd wel. Maar toch is het fijn van ervaren reizigers te horen hoe de situatie echt is.

Alvast bedankt!

Hola,

Nicaragua is relatief gezien het veiligste land van heel Midden-Amerika, echt heel veilig, kijk ook maar naar het reisadvies van Minbuza. Zij geven duidelijk aan dat Nicaragua veilig is, maar dat je wel waakzaam moet zijn met name in bepaalde gebieden/plekken, dus gewoon je gezonde verstand gebruiken. Ik heb er jaren gewoond en door het hele land gereisd, er is mij nog nooit wat gebeurd. Daarnaast ken ik heel veel toeristen en buitenlanders, ook nooit wat mee gebeurd, behalve een enkeling waarvan een keer een camera of portemonnee is gestolen in een bar of bus ofzo. Ja, kan altijd gebeuren, goed opletten, niet met je spullen te koop lopen, niet 's avonds reizen en taxi nemen als het donker is, vertrouw je de plek niet, neem een taxi, vraag aan locals wat veilig is, etc.

Alsof er dagelijks “gemaskerde mannen in bosjes liggen” om toeristen lastig te vallen? Er is een hoop onzin op het internet. Niet geloven, want het slaat nergens op.

Saludos,
Sole

Helemaal mee eens. Ik kom net terug van 2 weken Nicaragua, mijn vriendin woont daar (en zal er dus wel vaker komen). In de binnenstad van Amsterdam/Rotterdam moet je ook op je hoede zijn, in Nicaragua is het beslist niet onveiliger. Zeker niet als je met zijn tweetjes reist en je gezonde verstand gebruikt. Taxi’s zijn niet altijd te vertrouwen, als ik me niet vergis kun je aan de afwijkende kentekenplaat zien of het een officiele taxi is of niet. Is het geen officiele taxi en een eigen rijder, dan kan het goedkoper zijn, maar ook “avontuurlijker” (wij hadden een taxi waar zo’n beetje alles kapot aan was wat er kapot kan zijn in een auto, inclusief de snelheidsmeter) en je nooit zeker weet of zo’n chauffeur verkeerde bedoelingen heeft (zo is het +/- door mijn vriendin verteld…).

Gewoon gaan dus, er is veel te doen en veel te zien. Lekker genieten :slight_smile: