Ik ben zelf van plan om 4 maanden vrijwiliggerswerk te doen in nicaragua (granada). en daarna nog 2 maanden door costa rica en panama te reizen. Nou heb ik al veel horror verhalen gehoort over nicaragua, dus dat schrikt me wel een beetje af. Ik zelf ben 19 (dan 20) ik heb al wel wat reis ervaring, en ik ben ook alleen op reis geweest. Dus ik ben zeker niet naief en heb een gezond verstand!
Dus mijn vraag of iemand uit ervaring kan vertellen of het aan te raden is alleen als meisje daar op reis te gaan?
Granada is echt een plaats waar je heel veilig bent. Managua kun je beter mijden aangezien daar de sfeer niet al te prettig is. Voel je gelijk. Granada is een leuke plaats aan het meer van Nicaragua met een super leuk marktplein… Vond het echt een prachtige stad met lieve mensen.
Zeker in vergelijking met Guatemala en Honduras staat Nicaragua bekend als een relatief veilig land.
Toch moet men zich, mede vanwege de grote armoede, terdege bewust zijn, dat het ook hier soms onveilig kan zijn.
In de grote steden, vooral in de steden Managua, Granada en Leon, alsook in de toeristische trekpleisters aan het strand (San Juan del Sur), komt criminaliteit voor.
U wordt geadviseerd waakzaamheid te betrachten bij busterminals. Bij de busstations Ticabus en omgeving kunnen bendes opereren die op gewelddadige wijze toeristen beroven van hun bezittingen. Het wordt dan ook ten zeerste ontraden om hier te wandelen en/of te overnachten.
Ook bij de grensovergang van en naar Costa Rica komen diefstallen voor. Houdt uw bagage altijd goed in het oog.
Ook de grote markten zijn een geliefde plek waar criminelen zich kunnen ophouden: met name de zeer beruchte mercado Oriental.
Wilt u markten bezoeken, neem dan geen waardevolle voorwerpen mee en vermijdt het dragen van sieraden.
Over het algemeen is Nicaragua een veilig land. Een tip vraag bij de lokale bevolking over de veiligheid.
Een zeer goed boek over Nicaragua is van Jolanda Breurs
4 weken getroken en geen enkel probleem