Snorkelen Bij Great Barrier Reef

In augustus ga ik naar Australië en ik hoor dat het nogal uitmaakt op welke plek je gaat snorkelen bij het Great Barrier Reef. Wie heeft er tips? En is het aan te raden om een paar dagen te boeken of is 1 dag voldoende?
Ook tips voor de beste manier om Fraser Island te ‘doen’, zijn van harte welkom.
Alvast bedankt,
groeten,
Wilma

Hallo !

Beste plek om te gaan snorkelen ? nou zo ie zo de outer reef (dus niet bij de eilanden in de buurt…ze noemen dat wringe reef…en dat is merendeel “verpest” door de touristen)…en dat is minimaal 1 uur van het “mainland” af…een heel mooi plekje is de stepping stones…de beste en goedkoopste mogelijkheid om daar te komen is vanuit Airlie Beach, the whitsundays…1 dag is opzich al voldoende om te boeken…afstand met de boot is namelijk 1,5 uur en dan heb je met de meeste boten ruim 4 uur de tijd om te gaan snorkelen of te duiken.
Top dagboten vanuit airlie beach zijn Reefjet en Seasation.
Anders kan je ook nog een 3 daagse zeiltripje boeken waarbij snorkelen is inbegrepen (alle boten van prosail zijn perfect).

Hallo Wilma,

Zelf ben ik op het Thedford en Moore reef geweest zo’n 50km
buiten de kust van Cairns. Het rif is hier in de buurt vrij grauw en grijs.
De duik instructeurs vertelden dat dit kwam door de verhoogde temperatuur ven het water de laatste jaren. De vissen zijn in tegenstelling tot het koraal wel erg kleurrijk. Ook kom je hier schildpadden en (ongevaarlijke) rifhaaien tegen.
Ik ben er 3 dagen geweest en had na de derde dag engenlijk nog geen zin
weer terug naar Cairns te gaan. (ondanks dat het koraal tegen viel)
50km met de boot waren we ongeveer 3 a 4 uur onderweg dus dan is 1 dag wel erg kort. Ik zou toch minimaal 2 dagen gaan anders is het de moeite niet.

Fraser Island kun je b.v. doen met de Fraser Island Company. www.fraserislandco.com.au
Zij bieden 1, 2 en 3 daagse tours aan.
Je rijd dan met een 4WD bus over de hobbelige zandwegen van dit eiland.
Er zijn geen verharde wegen op dit eiland dus je moet wel een beetje reis-/zee ziekte bestendig zijn.
Je zou ook een self-drive kunnen doen hier maar dan moet je wel een beetje 4WD ervaring hebben omdat de wegen hier moeilijk begaanbaar zijn.

whitsunday island heel erg mooi met whitehaven beach
geloof me het is echt de moeite waard.
gr. mitchell

Ik heb niet alles gezien van de reef want het is nou eenmaal te groot, maar was goed verpest een beschadigd. Wel is het zeker de moeite waard om naar de WhitSundays te gaan. Daarvan moet ik toch eerlijk zeggen dat het 1 vd mooiste plekjes is die ik gezien heb.

Een aanrader is een live-aboard trip van drie dagen, te regelen vanuit Cairns. Geweldige duikplekken, allemaal bij outer-reef.