35 dagen zomer 2016 australie

Hallo,
Met mijn gezin met twee kinderen van 13 en 17 ga ik komende zomer 35 dagen naar Australie. Zie schema. Vluchten zijn geboekt en nu ben ik bezig met de invulling. We gaan met de auto reizen en drie binnenlandse vluchten (sydney-MLB, MLB-Alice Spr, Ayers Rock -Cairns).
Voor met name de Whitsundays en Fraser island ben ik nog op zoek naar tips. Weet iemand een leuke organisatie voor een zeilcruise plus snorkelen bij Whitsundays met 1 overnachting; dus organisatie ook leuk voor gezinnen?
Voor Fraser island vroeg ik mij af is het leuk om daar een nacht te verblijven of is een dagtrip ook voldoende?
Bij port douglas en bij cape tribulation/daintree willen we gaan snorkelen; tips voor goede organisaties?
Overige suggesties voor leuke activiteiten voor wat oudere kinderen ook zeer welkom.
Alvast bedankt voor evt reacties!

23-jul za vertrek duss
24 zo hongkong
25 ma hongkong
26 di Hongkong sydney
27 wo SYDNEY
28 do SYDNEY
29 vrij SYDNEY
30 za Sydney-blue mountains-LEURA
31 zo Leura Sydney -melbourne-apollo bay
1 ma apollo bay- warnambool
2 di warnambool-melbourne
3 wo Melbourne
4 do melbourne
5 vrij Melbourne -alice springs
6 za Ayers rock
7 zo AR-cairns-port douglas
8 ma Port douglas
9 di Port douglas- Cape Tribulation
10 woe Cape tribulation
11 do Cape tribulation
12 vrij Cape tribulation-yungaburra
13 za yungaburra-mission beach
14 zo mission beach
15 ma mission beach -townsville
16 di townsville-arlie beach
17 wo arlie whitsundays
18 do airlie beach
19 vrij arlie beach
20 za airlie beach - rockhampton
21 zo rockhampton-hervey bay
22 ma hervey bay
23 di hervey bay
24 wo hervey bay- noosa heads
25 do noosa-brisbane
26 vrij brisbane - dusseldorf
27 za aankomst dusseldorf.

Hallo Sophie,

even een eerste korte reactie. Dat je vooral ook warme kleding moet meenemen heb je je al gerealiseerd hoop ik want Van Sydney, Blue Mountains, Melbourne, Apollo Bay zullen knap koud zijn. Als het weer stabiel is, zou je, via de Snowy Mountains kunnen rijden. Maar alleen als het weer stabiel is, want je wilt geen sneeuwkettingen willen huren. Dus als de wegen schoon zijn en er wordt geen sneeuw verwacht is het te doen en heel apart natuurlijk. Maar anders gewoon de kust volgen.
Wat betreft de organisaties voor snorkelen en Whitsundays zou ik de hulp van Tripadvisor inschakelen. De trip intikken in Google, eventueel samen met het woord Tripadvisor dan heb je van vrijwel alle aanbieders een groot aantal reviews.
Ik ben niet thuis vanwege de kerst en stuur later nog wat routes met bijzonderheden. Maar google alvast eens op Triplett Falls, Bruno’s Art en Paronella Park voor een paar ‘anders dan anders’ dingen.
Later meer, als anderen de vragen niet al hebben beantwoord
Groet,
Willem

PS. Mooie gevarieerde reis hebben jullie gepland. Boek de binnenlandse vluchten wel vroeg in verband met enorme vroegboek kortingen

2 likes

Dank je wel Willem voor je reactie.
Ik ga je tips googelen.
Alle vluchten zijn geboekt en voor het traject Sydney-Melbourne gaan we vliegen.We wilden nl wat meer tijd voor de Great Ocean road. We realiseren ons dat we het begin van onze reis warme kleding nodig hebben. De laatste twee weken hopen we op een warme afsluiter aan de oostkust.
Tripadvisor ga ik zeker nog verder raadplegen voor tours Whitsunday. Bij veel die tours krijg ik de indruk dat het een soort partyboten zijn met veel 20-jarige backpackers. Niets mis mee, maar wij zoeken een beetje gemengd gezelschap en dat is wat lastiger te achterhalen.
Fijne feestdagen en alle tips zijn welkom!

groet Sophie

Hallo Sophie,

ik had wat te vluchtig naar je schema gekeken, vandaar de opmerkingen over Sydney - Melbourne. Hoe ga je Ayers Rock doen, geen retourtrip vanuit Alice Springs kennelijk. En heb je de Olga’s wel ingepland? Heel erg mooi!
Je hebt er wel een paar ‘krappe dagen’ in zitten waarbij je moet hopen dat er geen vluchtvertragingen in zitten. Ik ben wel benieuwd hoe je vluchtschema voor Ayers Rock - Cairns er uitziet. Op het traject Cap Tribulation - Yungaburra heb je neem ik aan de Atherton Tablelands Waterfall Way er in gepland.
Verder is een leuk stuk weg om eens van de vermaledijde Hiighway 1 af te komen de Sarina - Marlborough Road. Niet te lang (250 kilometer) en toch wat meer het outback gevoel. En niet meer zo gevaarlijk als vroeger: https://www.questia.com/newspaper/1G1-213499753/murder-highway-memories-stay-fresh
Dit beschrijft de weg ook goed:
The Horror Stretch… – Tandem Down Under of in Engels: The Horror Stretch… – Tandem Down Under
Over Fraser Island hoor je verschillende verhalen. Wij deden een dagtrip met rondvlucht vanaf het strand en vonden dat voldoende, anderen zweren bij een overnachting op het eiland. Maar die trip kun je vrij laat boeken, als je er inmiddels achter bent hoe ruim je nog in je tijd zit.
Heb je een speciale reden om Noosa Heads in te plannen? Het alternatief Gympie, Amamoor, Kenilworth, Maleny, (Australia Zoo voor de dieren die je nog niet hebt gezien) Beerwah, Glasshouse Mountains, Brisbane is anders ook heel attractief.
Zijn jullie al eerder in Australië geweest? Zo ja, dan weet je dat de meeste Highways er daar net zo uitzien als onze 2-baans provinciale wegen. En dan heb je nog de mazzel dat je geen éénbaans of onverharde highways tegenkomt op jullie route.

Tot zo ver voor nu,

Groet,
Willem

2 likes

Dag Willem,

Weer dank voor je tips. Ayers Rock gaan we doen via Alice Springs. Vanuit Alice Springs, waar we om 12.00 uur aankomen per vliegtuig met de auto naar AR. Dan 1, 5 dag AR en met middagvlucht vanuit Ayers Rock rechtstreeks naar Cairns. Hoop idd niet op vluchtvertragingen hier. The Olga’s heb ik genoteerd. We hebben een auto dus dat is qua afstand goed te doen vanuit Ayers Rock; kan die weg wel gereden worden met 2wd bedenk ik mij nu ?
Noosa is ingepland omdat het midden tussen Hervey en Brisbane ligt… We streven naar korte dagafstanden als het even kan zodat we onderweg dingen kunnen doen en zien. Ik ga eens kijken naar je suggesties. Brisbane trekt mij in eerste instantie niet zo, zeker niet aan het einde van 5 weken reizen; meestal is dan de drive om veel te gaan zien bij onze kinderen niet meer zo aanwezig.
We zijn nog nooit eerder in Australie geweest en willen deze trip dus veel highlights zien, maar ook een beetje relaxed reizen, want het is immers vakantie. Dat van die wegen wist ik niet, maar door de korte reisafstanden hebben we geen haast. Er zijn maar drie dagen met langere afstanden (450 km).
Hervey ga ik nog eens goed bekijken. Het valt mij wel op dat er nu al veel accommodatie voor onze data vol zit. Ik was toch in de veronderstelling dat het in Australie geen schoolvakantie is. Vandaar dat ik al veel aan het boeken ben; annuleren kan altijd nog.
Vanuit Cape Trib gaan we idd door de Tablelands.
Ik ga binnenkort een gids met wegenkaarten aanschaffen om te kijken naar de routes en vind idd een mooie outback route wel leuk om te doen. Zit ook nog te denken aan een overnachting op een Cattle station. Lijkt mij ook wel een bijzondere ervaring.
Nogmaals dank voor je tips; ik kan weer verder met de verder invulling van de reis.
groet Sophie

Hallo Sophie,

Van Uluru naar de Olga’s is een verharde weg, niets mis mee, dezelfde weg nr. 4 vanaf Erldunda. Wel is het naar Uluru dik 6 uur rijden vanuit Alice Springs dus het laatste deel zul je wellicht in het donker rijden, iets wat je verder zo veel mogelijk moet vermijden in verband met overstekend wild. Niet te hard rijden, goed uitkijken dus. Brisbane is voor ons ook de minst aantrekkelijke grote stad. Met de City Cat of City Ferry vanaf het water 's avonds de stad zien is wel leuk.
Cape Tribulation kun je leuk doen via Kuranda (daar even rondkijken,http://rainforest.com.au/ of de markets ) en Mareeba (koffie proeven bij een van de branderijen, Coffee Works bijvoorbeeld).
Afijn, het is zoals ze in Australië zeggen, ‘So much to do, so much to see, so little time’. Sterkte met plannen.

1 like