Beste allemaal,
Komende zomer willen wij naar Maleisie voor een strand- en jungle vakantie. Helaas meldt de Trouw 5 aug 09 het volgende:
Maleisië heeft ook deze zomer weer te kampen met zware luchtvervuiling. De smog wordt veroorzaakt door branden in Indonesië. Deze branden woeden iedere zomer in Indonesië. Ze zijn veelal aangestoken door boeren die op deze illegale wijze bos platbranden om land vrij te maken voor akkerbouw.
In de hoofdstad Kuala Lumpur en de deelstaat Sarawak is de luchtvervuiling het ernstigst, maar ook de rest van Maleisië heeft last van de branden in het buurland. Ieder jaar leidt de smog tot gezondheidsklachten bij de bevolking. Het zicht is op sommige plaatsen nog maar achthonderd meter, meldde de meteorologische dienst. Onder normale omstandigheden is dat ruim vier kilometer en bij zeer helder weer zelfs meer dan tien kilometer. Het smog-probleem vormt niet alleen een serieuze bedreiging voor de volksgezondheid en het milieu, maar ook voor het toerisme en de economie.
Zijn er mensen die ondanks dit bericht ons toch aanmoedigen heen te gaan? Ik hoor het graag, want ik wil het heel erg graag, maar dan moet het wel leuk blijven.
Groetjes Jessica
Ik moedig je nog steeds aan want het is en blijft een geweldig land om naar toe te gaan.
En er zijn veel plekken in Maleisie waar je minder last van smog hebt, indien de smog ook aanwezig is op dat moment, niet denken dat het hele land bezaaid is met smog.
Wij zijn afgelopen zomer in Maleisie geweest en hebben op sommige plekken wel gemerkt dat er veel smog was. Vooral in Kuching (Borneo) bijv. maar eigenlijk helemaal niet zo in Kuala Lumpur en de andere plekken in West Maleisie (Cameron Highlands, Tioman, Mersing). Je merkt het dat het er is, het idee dat het er is is minder fijn natuurlijk maar het is absoluut niet zo dat je nou hoestend over de vloer rolt. Wij hebben er niet veel last van gehad, het is alleen iets bedompter. Maar dat komt voor mij persoonlijk ook door het idee dat er smok hangt. Niet af laten schrikken dus. Je kunt beter nu gaan dan over een paar jaar als er ook in Maleisie veel natuur plat gebrand is voor olieplantages. Want de smog komt echt niet alleen van de branden in Indonesie. Het is een geweldig land, met mooie natuur en cultuur! Ook heel goed te doen om zelf rond te reizen!!! Heel veel plezier!