Ramadan in Maleisie in september

Wij vliegen 5 september naar Kuala Lumpur voor een reis van 4 weken. Ons plan was eigenlijk om door Maleisië en Borneo te reizen.

Nu heb ik gelezen dat dit jaar de Ramadan dan juist is (ik dacht tot 16 september). Heeft iemand hier ervaring mee? Is het dan nog wel leuk, zijn alles restaurants, markten etc dan gewoon geopend? (Ik las dat het niet wordt gewaardeerd als je dan in het openbaar eet, dus dan wordt het moeilijk lijkt me, en ook dat 's middags alles dicht is).

Iemand wel es tijdens de Ramadan in Maleisie geweest?

Daarnaast las ik ook dat aan het einde van de Ramadan iedereen twee weken vrij neemt om hun thuisstad te bezoeken en dat het hele land dan vast staat. Is dit echt zo erg? Want dan kunnen we misschien beter naar Vietnam doorvliegen…

De Ramadan zelf valt gelijk met de eerste twee weken van je reis, dus de helft van je vakantie. Het ligt er een beetje aan waar je verblijft. Ik kom zelf regelmatig in Kuala Lumpur en heb daar nog nooit iets gemerkt van de Ramadan. Dat komt omdat je in Maleisie, en specifiek in de omgeving van Kuala Lumpur, drie bevolkingsgroepen hebt. De oorspronkelijke Maleisiers die van huis uit Moslim zijn, de van oorsprong Chinese bevolking en de Indiers. De Ramadan telt alleen voor die eerste groep. Ik kan me niet herinneren dat ik ooit voor een gesloten winkel of restaurant heb gestaan.

Ga je echter naar de omgeving van Kota Baru, dan ben je in een provincie waar voornamelijk Moslims wonen. Daar wordt nog recht gesproken met de Sharia, daar wordt slechts op een enkele plaats alcohol verkocht en daar mogen vrouwen niet topless zonnen. Ik kan me voorstellen dat de Ramadan daar wel veel invloed heeft.

Het verhaal dat het hele land op vakantie gaat na de Ramadan lijkt me lichtjes overdreven. Misschien dat er inderdaad wat meer mensen op vakantie gaan dan normaal, en dat dus ook de binnenlandse tickets wat duurder zijn dan normaal, maar zoals gezegd betreft het dan alleen de Moslim bevolking. De Chinese bevolking (toch 33%) doet dit juist rond de viering van het Chinese Nieuwjaar.

Bedankt voor je antwoord! In KL blijven we zoiezo wel een paar dagen, maar daar verwacht ik ook niet echt ‘last’ ervan.
Ik denk toch dat ik dan die eerste twee weken zorg dat ik weg ben, Vietnam waarschijnlijk, want als ik door het vasteland ga reizen zal het misschien toch een belemmering (als alles dicht is met de lunch bijvoorbeeld). Anders moet je dingen gaan overslaan, of ervaar je het niet zoals het normaal is…
tweede twee weken dan wel gewoon Maleisië.
Weet iemand hoe het met Borneo zit, zijn daar veel moslims?
En weet iemand of het einde van de ramadan (suikerfeest?) de moeite waard is misschien?

Ramadan valt waarschijnlijk van 22 aug tot 20 september (kan 1/2 dagen verschillen). Ik heb alleen ervaring met het suikerfeest aan het einde van de ramadan (veel familiebezoeken idd, maar ook veel stalletjes met koekjes en dat soort dingen, maar ik ben dan zelf moslim en heb daar familie).

Ik denk dat als je in de grotere steden bent dat je er niet gek veel van zal merken, omdat er veel niet-moslims wonen. En tja, die moeten ook gewoon eten en drinken. Hoe het zit met het eten in het openbaar? Geen idee. Zal afhangen van de locatie.

Bedankt voor je reactie. Omdat vier weken toch wel vrij beperkt is om meerdere landen aan te doen, hou ik me toch maar bij Maleisie. Misschien maar een paar dagen strand inplannen rond suikerfeest. Grappig, ik zag al dat veel hotels in KL extra rekenen voor de 19e, 20e en 21e, valt onder feestdagen…
Maar het hoort bij de ervaring, dus we zien wel hoe het loopt :slight_smile:

En als het niet te doen is, dan neem je toch lekker een binnenlandse (goedkope) vlucht naar Thailand voor die 2 weken?! Mogelijkheden genoeg.

Hi!

Ik lees jou vraag van vorig jaar in het forum en ben heel benieuwd hoe jij het hebt gehad in Maleisië tijdens de Ramadan. Ik ga namelijk begin september voor 3,5 week naar Maleisië en dan is het dus ook Ramadan, duurt tot de 10de),
Nu vraag ik mij af wat handig is… Zijn er bepaalde delen in Maleisie die we dan juist wel of niet moeten bezoeken?

Wie o wie weet hier meer over!?

Alvast heel erg bedankt!

Groetjes,

Jennifer

hoi,

wij gaan dezelfde periode naar maleisie! ook vertrek 5 september, alleen we blijven drie weken. Wat is je reisschema?

Hey!

Wij vertrekken op 1 september van Amsterdam naar KL. Verder hebben we nog niet veel gepland. Waren we ook niet van plan maar met het oog op de ramadan toch genoodzaakt om vooraf meer te plannen. Wat zijn jullie plannen tot zover? Hebben jij/ jullie al wat meer info over invloed van Ramadan op reismogelijkheden, eten en accommodaties?

Alvast veel reisplezier toegewenst!

Liefs,

Jennifer

Hi jennifer,

We zijn nog druk bezig met het uitzoeken van de reis. Leuk hoor! Maar wel kort dag haha.
Invloed van ramadan valt wel mee denk ik. Paar jaren geleden waren we ook in Maleisie tijdens ramadan maar ook daar merkten we niets van.

Ow gelukkig dat jullie er toen niet veel gemerkt hebben van de Ramadan!
Ik heb wel gelezen dat het in bepaalde delen van Maleisië meer te merken is dan in andere. Begrijp dat aan de Oostkust overdag niet veel geopend is.
Dat is wel jammer want wij wilde aan die kant beginnen ivm het weer (en de daardoor beperkte toegang tot de eilanden).
Weet jij nog welke delen van Maleisië jij vorige keer geweest bent tijdens ramadan?

Groetjes!

jennifer

Beste Jennifer,

Wij hebben er geen last van gehad, maar het af en toe zeker wel gemerkt. We zijn 1,5 dag in Kota Bahru geweest, en wisten niet hoe snel we daar weg moesten komen!
Werkelijk alles was dicht, zelfs de McDonalds tot een uur of 4. We hebben die ene dag honger geleden :slight_smile: Tot we een Chinese bakker tegenkwamen waar we een donut ofzo konden eten. Ook werden we in deze stad niet zo heel vriendelijk aangekeken. Alle musea waren ook dicht, dus we hadden niet echt veel te doen.
Maar dit was echt de enige stad in Maleisie waar we ‘last’ hadden van de Ramadan.

Wij waren er ook met Hari Raya, het suikerfeest zeg maar, het einde van de Ramadan. En daar moet je wel echt rekening mee houden in je planning. Wij hadden die dagen de Cameron Highlands in de planning staan. Maar alles zat vol daar, omdat heel veel mensen (moslims) uit de stad een paar dagen de koelte opzoeken tijdens de Hari Raya (net als bij ons Pasen zeg maar, een paar vrije dagen en iedereen smeert m).

Wij hebben de planning toen omgegooid en zijn juist de stad ín gegaan. Er stonden hele lange files op de wegen in de tegengestelde richting. We hadden het gevoel dat de hele stad leeg was! Was heerlijk! De enige taxichauffeurs die nog reden waren de Indiërs. We zijn toen voor een leuk prijsje 2 dagen rondgereden (o.a. naar Batu Caves). Een paar dagen later alsnog naar CH gegaan, en toen was de rust teruggekeerd. We hoorden later van anderen dat het echt een gekkenhuis was geweest.

Ondanks dat we er niet echt last van hebben gehad, hebben we in verband met de Ramadan dit jaar bewust voor een niet-islamitisch land gekozen (wilden eigenlijk naar Indonesië maar zijn voor Vietnam gegaan. Waar in Maleisie nog grote groepen Chinezen en Indiërs zijn, is Indonesisch wel heel erg islamitisch).

Ik hoop dat je wat aan m’n antwoord hebt!

@mp83: met name de Indonesische eilanden Java en delen van Sumatra zijn actief islamitisch. Bali is overewegend hinduistisch, en meer naar het oosten neemt het aantal christenen toe. Het hangt dus af van je precieze bestemming (Indonesie is groter dan Europa!) of je hinder van de Ramadan zal ondervinden.

Hoi Mima en Jennifer

Ik lees dat je 5 september naar Maleisië vliegt, grappig ik vertrek ook op deze datum voor 3 weken naar Maleisië. Met wie ga jij op reis? En weet je al waar je heen gaat? Ik kom er nu pas achter dat het dan ramadan, wel goed om te weten. Hoop ook niet dat ik er veel ‘last’ van krijg. groet Michel

voor zover ik heb kunnen vinden is het einde van de ramadan in het weekend van de 10e

overigens komen wij net op die datum aan op KL

Ja dat is wel zo. Maar we hebben 3 a 4 weken de tijd, en zijn er nog nooit geweest. De meesten gaan dan toch voor een combinatie Java/Bali, en dat zou ook onze keus zijn geweest waarschijnlijk. Bali is dan wel niet islamitisch, maar je hebt misschien weer kans op Cameron Highlands taferelen daar: Dat veel islamitische Indonesiers er zelf op uit trekken, en het hele land vast staat en heel Bali vol ligt :slight_smile:
Ook wel vervelende verhalen gehoord (over sigaretten die uit je mond worden getrokken, niet dat ik rook, aar goed :wink: ), en ik snap wel dat dat nogal overtrokken zal zijn, het schept wel een bepaald beeld.

Het is ook bepaald niet vervelend om naar Vietnam te gaan hoor! Indonesië doen we gewoon een volgende keer!