Hallo allemaal, we zijn van plan om eind april tot eind mei een bezoek te brengen aan Maleisië. Kunnen jullie me iets vertellen over ervaringen met het weer rond die tijd?
Ben nl. een beetje bang dat er rond die tijd toch wel heel veel water uit de lucht valt. Ons plan is:
Kuala Lumpur
Cameron Highlands
Taman Negara
(Singapore)
Kuching
Kota Kinabalu (we willen hier ook Mount Kinabalu beklimmen maar zoals gezegd twijfelen we of dit wel kan i.v.m. het weer)
Sandakan
En dan misschien nog ergens bijkomen op een mooi strand
Hoi
Ik ben halverwege april 3,5 week naar Maleisch Borneo geweest.
Hebben niet constant regen gehad. Maar toch elke dag vaak wel een bui. Meestal einde van de dag.
Nu ik er op terug kijk heb ik niet het idee dat wel ontzettend veel regen hebben gehad.
De mount hebben we ook beklommen. De eerste dag toch wel met wat regen. Maar gelukkig was de aankomst bovenaan met zonsopgang heel erg droog en helder, dus dat maakte het ruimschoots goed.
Have fun daar.
April/mei zijn niet uitzonderlijk natte maanden in Maleisie. Sterker nog, het zijn juist de wat drogere maanden. Het regenseizoen aan de westzijde van het schiereiland duurt van juni tot september. De moesson (heftig) aan de oostzijde van oktober (eind +/-) tot maart (begin +/-). Borneo heeft niet een echt regenseizoen, maar heeft wel last van de typhoon staarten; meestal vooral aan het einde van het jaar.
Nu is Maleisie een bijzonder tropisch land. Dit betekent dat je elke dag kans hebt op een flinke bui die meestal van korte duur is. Het is er dan ook niet voor niets zo mooi groen. Je kunt altijd pech hebben, maar zelfs dan hoeft dit niet te betekenen dat je vakantie in duigen valt.
Wij gingen ooit tijdens de moesson naar Perhentian (oostzijde schiereiland) en hadden toen nauwelijks regen. Wij gingen ook ooit eens in september naar Langkawi (westzijde) en toen regende het tijdens ons hele verblijf hard. Zo hard dat wij eigenlijk met natte kleding in de koffers weer terug naar KL vlogen :). Was ook wel eens leuk om mee te maken, maar ik kan me voorstellen dat anderen (vooral wanneer je met vakantie bent) dit minder tof zullen vinden. Er viel zoveel water dat je niet meer kon zien waar het zwembad ophield en waar de regenplassen langs het zwembad begonnen :).