Maleisië half oktober tot half november

Hallo,

Mijn partner en ik willen nog graag een lange reis maken. Precies 2 jaar geleden zijn wij bijna 5 weken naar Thailand geweest en mijn plan is nu dan ook om te vliegen (iemand nog tip’s voor een goede en niet al te dure anti vliegangstcursus?) naar Bangkok en dan vanuit daar met de trein naar beneden te gaan (om op de laatste dagen uit te komen in Singapore). Het “hoofdgedeelte” van de reis zal het deel van Maleisië zijn dat aan Thailand vast zit zeg maar. Het plan is om in oktober te vertrekken (ergens rond de 10e) en dan 4 tot 5 weken te gaan reizen. Nu zag ik op een site die complete reizen aanbiedt dat het dan iedere dag regent terwijl ik ergens anders juist weer zag dat je alleen last hebt van de regen aan de westkant van Maleisië.

Kortom: kan iemand mij vertellen of je in deze periode echt heel de dag regen hebt? Destijds in Thailand vertelde de locale bevolking dat het regenseizoen héél vroeg was begonnen (we waren er vanaf 25 maart tot ongeveer 23 april) en hebben op sommige plaatsen (veelal eilandjes in het zuiden) wel iedere dag een lekkere regenbui gehad maar dat duurde maar een uurtje waarna vervolgens de zon weer ging schijnen…

Regenseizoen in de tropen betekent zelden een volledige dag regen. Reken inderdaad op een flinke bui in de middag en voor de rest gewoon ok weer.

Snap alleen je keuze voor de trein niet zo. Wil je ook nog eilanden in Thailand bezoeken of ben je van plan om na een kort bezoek Bangkok meteen door te reizen naar Maleisië? Bedenk je namelijk ook dat je weer terug naar Bangkok moet om terug te vliegen naar Nederland.

Je houdt dan ook tijd over om bijvoorbeeld Maleisisch Borneo te bezoeken

Ik zat zelf een deel van Oktober in Maleisie en dan wel in Kuala Lumpur en een deel op Koh Tao een eiland in Thailand. Er was toen zeker wel meer regen dan de andere maanden. Zo was het in Kuala Lumpur dat het altijd aan het einde van de dag elke dag ging regenen en dan gewoon de hele avond door. Op Koh Tao eigenlijk het zelfde veel regen ook gehad daar. De maanden oktober en november zijn echt regenmaanden.

Ik wil heel graag nog een keer naar Thailand en dan willen we daar inderdaad ook nog een eilandje bezoeken waar we 2 jaar geleden niet zijn geweest. Je hoeft niet perse weer terug naar Bangkok om vanaf daar terug te vliegen, je kunt ook gewoon terug vanaf KL of Singapore. Ik hoef niet de hele reis per trein af te leggen maar vanaf bangkok naar beneden lijkt me wel leuk. Bovendien sta ik doodsangsten uit als ik moet vliegen dus ik probeer dat zo veel mogelijk te beperken. Ik weet dat je met het vliegtuig veel minder tijd verliest maar reizen met het vliegtuig is voor mij gewoon niet relaxed, dan zie ik er een week van te voren zo tegenop met diarree en buikpijn en rare dromen en dat is het mij niet waard. En met de trein zie je ook veel meer. Misschien dat we dan maar moeten overwegen om een paar maanden eerder of later te gaan want voor regen kunnen we net zo goed thuis blijven …