Smog februari/maart (platbranden rijstvelden)

In mijn vorige topic werd verteld dat er veel smog is in Noord Thailand (Chiang Mai) tijdens de maanden februari en maart vanwege het plat branden van de rijstvelden.

Ik ben benieuwd of hier meerdere mensen slechte ervaringen mee hebben gehad in deze periode van het jaar?

Is die smog echt zo heftig dat je haast niks kan zien van de omgeving? En heeft het ook echt invloed op je fysieke gesteldheid? Ben er toch wel een beetje ‘bang’ van geworden aangezien ik in die periode richting Thailand ga.

Echt niemand die hier ervaring mee heeft of er iets meer over kan vertellen?

Ik ben slechts een keer in (eind) maart naar Thailand geweest, en ik kan me niks herinneren van smog. Zeker geen last van gehad dus.

Wel is het in die tijd van het jaar erg warm.

Nu zelf ben ik ook al dikwijls in februari en maart naar het noorden geweest,nooit geen smog gezien buiten Chiangmai!
Zoals Jenny het al heeft gezegd tervoren,het kan verdomd erg warm zijn die periode,ook in Bangkok.
Toen ik aan de stoplichten in Bkk(Laksi)aan het wachten was om over te steken,stonden mijn tenen bijna in brand van de warmte(had sandalen aan).
Nu als je in de bergen vertoefd kan het s’morgens wel mistig zijn(Doi Inthanon)
Als je eventueel Wat Doi Suthep wil bezoeken doe dat liever in de namiddag,want als je op het panoramadek staat zie je praktisch niets van in het beneden gelegen stad Chiangmai.

Hee Binkie,

Ik was degene die je waarschuwde, ik heb echter niet beweerd dat het invloed heeft op je fysieke gesteldheid. Dat had het bij mij niet, alleen als je in een bergachtig gebied was, kon je het mooie uitzicht wel vergeten, en dat was zonde. Ik zou me kunnen voorstellen dat het voor kortademige mensen niet was uit te houden. Een smogalarm geeft men niet zomaar.

Hans.

Ik heb het in Chiang Mai en omgeving zelf nooit meegemaakt, maar daar ben ik ook niet geweest in periode maart-mei. Maar men past hier de zgn. slash and burn-methode toe waarbij men de beplanting tot aan de grond toe afbrandt, waardoor er dikke rookwolken kunnen ontstaan.
Heb hetzelfde tijdens m’n laatste bezoek aan Luang Prabang, Laos, meegemaakt. Normaal heb je bij de landing een geweldig uitzicht, maar deze keer viel het uitzicht zwaar tegen vanwege de rood/bruinkleurige rookwolken.
Ik zou me hierdoor echter niet laten weerhouden en Chiang Mai zeker bezoeken.

De smog die de afgelopen jaren het Noorden van Thailand heeft geteisterd, vormde vorig jaar een hoogtepunt. Met name het hoge aantal overlijdens als gevolg van de slechte lucht kwaliteit heeft de overheid doen besluiten om paal en perk te stellen aan het afbranden van velden en verbranden van tuin- en ander afval.
Of men zich daar aan houdt is de vraag, maar men doet in ieder geval pogingen.