Sluit je altijd een annuleringsverzekering af?

Bij bijna iedere vakantie die je boekt krijg je aan het einde bij de boeking de mogelijkheid om een annuleringsverzekering af te sluiten. Sluit je deze verzekering altijd af of toch liever niet. Waar kies je voor en waarom?

Stem hierboven in de peiling en licht je mening hieronder toe!

In perioden dat ik wat meer reis, sluit ik eigenlijk standaard een doorlopende reis- en annuleringsverzekering af. Voordeel is dat deze annuleringsverzekering ook geldt voor dagjes uit als bijvoorbeeld een grote musical.
Echter ik heb de verzekering (goddank) nog nooit nodig gehad, maar heb altijd het idee dat als ik hem niet afsluit, ik hem juist nodig heb.

Ik sluit de verzekering dus eigenlijk af om me te verzekeren dat ik hem niet nodig heb (net als de momenten dat je met een paraplu de deur uitgaat, het droog blijft, maar die ene keer dat de plu thuisblijft ga je nat :slight_smile: )

Ik heb wél een doorlopende reisverzekering, maar niet een doorlopende annuleringsverzekering.

Ik heb wel een doorlopende annuleringsverzekering bij m’n reisverzekering, maar dat is slechts voor een beperkt bedrag en tegen een zeer geringe premietoeslag. Eén keer claimen en ik heb een leven lang premie dubbel en dwars terugverdiend. Bewust ook geen hoger bedrag gekozen, want dan loopt de premie akelig snel op.

Een annuleringsverzekering op een reis daarentegen is vele malen duurder, en zou ik daarom nooit nemen. Je moet je in principe alleen verzekeren tegen risico’s die je niet zelf kan dragen, als je een annuleringsverzekering meent nodig te hebben had je dus eigenlijk in beginsel de reis al niet moeten boeken. Uiteraard is het heel vervelend als een reis niet door kan gaan, maar shit happens. Daarbij zijn de voorwaarden waaronder zo’n verzekering uitkeert meestal zo beperkt dat je maar moet afwachten of je überhaupt iets terug krijgt.

Wat overigens wel een belangrijk verschil kan zijn tussen een doorlopende annuleringsverzekering en een kortlopende verzekering op de reis: een doorlopende verzekering geldt voor jou persoonlijk, of eventueel voor je gezin. Een kortlopende verzekering geldt specifiek voor de deelnemers van de reis. Boek je samen met een vriend(in) (niet zijnde een op de polis geregistreerde partner) een reis en hij/zij moet met een geldige reden annuleren terwijl je zelf wel gewoon zou kunnen gaan, dan zal je doorlopende reisverzekering aan jou niet uitkeren (ga maar lekker alleen op vakantie), terwijl een kortlopende reisverzekering in veel gevallen wél aan beiden zal uitkeren. Lees daarom altijd goed de voorwaarden door.

Realiseer je overigens ook dat je in geval van annuleren lang niet altijd je geld zomaar kwijt bent. Bij een pakketreis ligt dat uiteraard wat lastiger, maar als je zelf losse vluchten en hotels boekt kan je vaak toch nog het nodige terugkrijgen. Veel hotels kan je tot een bepaald moment kosteloos annuleren, en ook al krijg je niet je vliegticket vergoed, de luchthavenbelasting kan je wel altijd terugkrijgen. Daarmee zal de schade veelal te beperken zijn tot hooguit een paar honderd euro.

Wel eens gedaan, gelukkig niet nodig gehad. Ik sluit wel altijd een kortlopende reisverzekering af.

Zelden. Heb uiteraard wel reisverzekering. :slight_smile:

Volgens hetzelfde recept als Wizard…

Wat wizard zegt: Neem altijd een vergrootglas mee bij het afsluiten van de annuleringsverzekering, want die lettertjes zijn klein.
Mijn zusje verbrak haar verkering… geen reden tot annulering, ze waren niet getrouwd

Ik heb een doorlopende reis- en annulatieverzekering. Het kost wel wat, maar het gedeelte ‘annulatie’ is vele malen goedkoper dan dat je telkens een annulatieverzekering moet afsluiten. En zonder annulatieverzekering ga ik niet op reis. Ik heb er al verschillende malen beroep op moeten doen. Standaard zijn mijn man en ik gedekt tot 2000 euro per persoon (annulatie) en voor een kleine meerprijs kunnen we dit laten verhogen tot 4000 euro per persoon.

<<als je een annuleringsverzekering meent nodig te hebben had je dus eigenlijk in beginsel de reis al niet moeten boeken>>
Daar ben ik het niet mee eens. Ik heb een keer moeten annuleren omdat ik ernstig ziek geworden ben twee dagen voor we op rondreis door Sri Lanka moesten vertrekken. Dat kon ik niet op voorhand weten, en dan vond ik het toch wel fijn dat we met het verzekeringsgeld de reis alsnog het jaar nadien hebben kunnen doen!

Wij hebben overigens ook beiden een creditcard (gold) waar een annulatieverzekering aan gekoppeld is. In hoeverre dat ook werkt, daar heb ik geen idee van. Ik zou het wel eens willen horen van mensen die hierop een beroep hebben moeten doen.

Inderdaad goed de lettertjes onder de loep nemen, maar wij doen het altijd! Beter hebben en niet nodig hebben dan niet hebben en missen. Rotte dingen gebeuren altijd onverwachts!

Wellicht kwam mijn stelling wat al te bot over. Uiteraard is het heel prettig dat je in zo’n geval iets uitgekeerd krijgt, helemaal waar. Maar stel dat je de verzekering niet had gehad, had je dan diezelfde reis een jaar later dan niet alsnog kunnen doen?

Dat is wat ik er vooral mee bedoelde: veel mensen geven een vermogen uit aan verzekeringen die relatief geringe risico’s dekken. Stel dat je op vakantie ernstig ziek was geworden en je naar een ziekenhuis moest, dan lopen de kosten al snel enorm op, daar moet je je uiteraard tegen verzekeren. Net zoals je je huis moet verzekeren en je ook niet zonder een AVP kan. Dat zijn verzekeringen die risico’s dekken die anders je leven totaal zouden ruïneren. Maar ik zal nooit begrijpen dat mensen veel geld betalen om bijvoorbeeld een telefoon of een camera te verzekeren. Gebeurt er iets mee, vloek dan een keer flink en koop een nieuwe. Een (kortlopende) annuleringsverzekering neigt wat mij betreft toch ook naar die hoek. Een beetje reis kost best een hoop geld, zeker waar, maar het zal in de meeste gevallen toch niet om tig jaar aan zuurverdiend spaargeld gaan.

Uiteraard hangt een en ander ook wel samen met de hoogte van de premie, zoals gezegd heb ik zelf ook wel een beperkte doorlopende annuleringsverzekering, maar desondanks zou ik daarmee met één claim liefst 50 jaar aan premie terugverdienen. Ik hoop de verzekering uiteraard nooit nodig te hebben, maar in 50 jaar kan er een hoop gebeuren, de kosten wegen m.i. dan ruimschoots op tegen het risico. Bij kortlopende reisverzekeringen gaat het echter al snel om 10% of meer (vergeet ook de 21% assurantiebelasting niet!) van de reissom, en dan moet je je (met de meestal erg strikte voorwaarden in je achterhoofd) toch serieus afvragen of dat opweegt tegen het risico. Naar mijn mening is dat hooguit het geval als het echt om een extreem dure “once in a lifetime” reis gaat, waar je echt jaren voor hebt moeten sparen. Anders niet.

Wellicht hadden we dat wel gedaan, maar dan hadden we er andere dingen voor moeten laten. Het was niet zomaar een weekje met de tent naar Frankrijk tenslotte, en in die tijd was ons budget nog vrij beperkt.

Ter info, in België kost een losse annulatieverzekering, zowel bij een reisbureau als bij een verzekeringsmakelaar, 5 à 6% van de reissom.

Bagage zit in onze reisverzekering inbegrepen, ook camera en computermateriaal is meeverzekerd (fotomateriaal voor een waarde van 5000 euro). Als ik een dure camera meeneem, dan wil ik die toch wel graag goed verzekerd hebben. Better safe than sorry!

Uiteraard zal je het best merken, per slot van rekening kan je je geld maar één keer uitgeven.

Maar zelfs uitgaand van 5% (ik weet zo niet of en zo ja, hoeveel assurantiebelasting daar in België nog overheen komt?), dat betekent nog steeds dat je gemiddeld 1 op de 20 van je reizen met een geldige reden zou moeten annuleren, anders heb je jezelf van je 21e reis beroofd. Ik heb in m’n leven nu 26 “echte” reizen geboekt (merendeel zelf samengesteld dus sowieso met relatief laag financieel risico), er daarvan er slechts eentje geannuleerd, dat was echter sowieso niet met een geldige reden (m’n werkgever heeft dat ook heel netjes vergoed). Vooralsnog sta ik dus op ruime winst. En dat hoop ik uiteraard zo te houden :smile:
(en anders heb ik dus sowieso nog die beperkte annuleringsverzekering die als het dan toch mis gaat de schade zal beperken)

Eigenlijk alleen bij erg prijzige en lange vluchten die ik redelijk ver van te voren heb geboekt. Het risico is naar mijn gevoel dan groter.
Bij vluchten op kort termijn en/of die ik vrij voordelig zijn doe ik het eigenlijk nooit. Mocht er onverhoopt dan toch een keer iets mis gaan dan val ik er geen buil aan.

Het voelt eigenlijk altijd een beetje als gokken, en je hebt grote win kans als je het niet doet. Soms wel spannend.

Ik snap niet wat je bedoelt met assurantiebelasting. Volgens mij kennen wij dat hier niet. Die 5 à 6% is gewoon de premie, alles inbegrepen en zonder eigen risico.
Nu ja, ik heb de verzekering en ik hou ze. Onze reizen zijn daar duur genoeg voor.

In Nederland Belastingland betaal je ook nog eens een keer 21% belasting over schadeverzekeringen, waar een annuleringsverzekering ook onder valt. 6% premie betekent dus dat je onder de streep 7,26% betaalt. Weer een paar tientjes extra dus.

Maar begrijp me niet verkeerd: mijn kritiek is vooral gericht op de verhoudingsgewijs erg dure kortlopende reisverzekeringen. Voor een doorlopende reisverzekering ligt dat wat genuanceerder.
(per slot van rekening heb ik die zelf ook)

Ik heb een doorlopende reisverzekering met ook doorlopende annuleringsverzekering. Betaal liever een klein beetje extra voor het annuleringsverzekering gedeelte van de reisverzekering zodat ik weet dat als er iets gebeurt dat (grotendeels) dan m’n reis vergoed wordt, dan dat ik het risico neem en daarmee zo’n relatief klein bedrag per jaar bespaar.

wij sluiten wel annuleringsverzekering af, MAAR…
hadden een paar jaar terug een annulatieverzekering die we automatisch bovenop onze ‘upgrade naar Gold’ VISA…hadden al alles gepland om naar de States in 2012 te gaan, tot plotsklaps van de ene op de andere dag mijn vrouw met moeite kon praten en niet meer op haar eigen benen kon staan…om een lang verhaal kort te maken, vrouw had MS en heeft zo een 3 maand in het hospitaal doorgebracht.
Mijn vrouw kon niet herstellen voor dag van afreis, dus verzekering aangesproken en alles uitgelegd en gedaan…daar de ziekte meer dan 30 dagen voor afreis werd vastgesteld kregen we niks vergoed…gevolg 1400€ kwijt.
De bank had ons dit aangesmeerd en hebben niets van moeite gedaan voor ons (ondanks meer dan 30 jaar klant)…ben ondertussen bij Fortis weg
Sluit nu een verzekering af die niet gebonden is aan banken…

Jammer voor jullie Eric, maar ik ben blij dat ik eindelijk eens een verhaal hoor van iemand die zijn Visa Gold gebruikt heeft om te annuleren. Ik wist gewoon dat er iets niet klopte. Gelukkig heb ik al jaar en dag een degelijke (mag ik hopen) polis reisverzekering en annulatie bij Allianz.

Om niet voor onaangename verrassingen te staan,neem ik altijd een annuleringsverzekering.
Stel je word ziek of er is een sterfgeval in de familie,dan is het wel handig dat je kunt beroepen op een annuleringsverzekering !