Reisverzekering

Hey,

wij gaan voor de eerste maal op reis en heb nog nooit een wereldreis gedaan!

Reis = Laos/Cambodja voor 6 weken in zomer 2013!

Vraag: nemen jullie steeds een reisverzekering extra of pakken jullie die bij de mutualiteiten of bij de bank gewoon? Of gewoonweg geen…?

Bedankt!

Ik moest even opzoeken wat mutualiteiten zijn, nog nooit van gehoord!

Zeker niet, geen reisverzekering nemen! Als er iets gebeurd wil je toch terug en dat kan duur zijn. Ik heb zelf een doorlopende reisverzekering met werelddekking, dat is goedkoper dan iedere reis opnieuw een verzekering afsluiten (nou ja, voor mij iig). Ik heb deze afgesloten bij de tussenpersoon en het zit in een pakket met mijn inboedelverzekering ed.

Ja iets Belgisch e, excuseer :)!

En ja reisbijstand bedoel ik dus he! Dus dat bedoel ik dat je steeds terug kan en je ook medisch en dergelijk altijd verzekerd bent! Dus dat zeker doen is de tip, niet zmar zonder reisbijstand aan zo’n reis beginnen? Klinkt zeer logisch ma wil het toch is horen van mensen die er meer van weten…

Ik zou ook opteren voor reisbijstand meteen van een jaar waar alles onder ligt ook annulatieverzekering, of dat niet per se nemen?

Bedankt!

Annuleringsverzekering ligt eraan hoeveel er vast ligt. Eerst nam ik die meestal niet, maar toen ik op een redelijk dure goepsreis ging heb ik hem wel (en meteen ook doorlopend) genomen omdat ik dat bedrag niet kwijt wilde raken zonder op vakantie geweest te zijn.
Afgelopen jaar naar Kenia geweest zonder dat er iets vaststond (behalve ntl de vliegtickets) en dan zou ik hem niet afgesloten hebben, maar ja, heb hem nu al.

Voor de reisverzekering moet je bedenken dat je in het buitenland vaak in een priveziekenhuis terecht komt en dat dat duurder is dan een ziekenhuis in Nederland. Je (Nederlandse) ziektekosten verzekering vergoed die kosten vaak wel, maar tot het bedrag dat je in Nederland kwijt zou zijn. Als er iets gebeurd waardoor je het nodig hebt is geld het laatste waar je mee bezig wil zijn volgens mij.

Ja begrijp ik maar al te goed! Dus reisbijstand is ne logische om erbij te nemen denk ik dan…Rond annuleringsverzekering: wij gaan enkel de tickets kunnen boeken, want we gaan rondtrekken in Laos enzo! Is dit dan de moeite om annulatieverzekering erbij te nemen of enkel dan houden bij reisbijstand?

Bedankt!

Dat kan fout gelezen worden, ik denk dat je bedoelt: wél een reisverzekering afsluiten.

Om de kosten hoef je het niet te laten, volgens mij betaal ik ongeveer 55 euro per jaar voor een doorlopende verzekering. Toch handig als er onverhoopt iets gestolen wordt of je komt in een ziekenhuis ofzo (vooral dat laatste kan aardig oplopen qua kosten natuurlijk). Let wel op dat extreme sporten (raften, klimmen, soms ook mountainbiking e.d.) vaak niet bij de standaard verzekering horen.

Annuleringsverzekering is een persoonlijke keuze van hoeveel risico je wilt afdekken. Mocht er opeens onverwacht iemand uit je familie overlijden of wat dan ook, vind je het dan erg om je ticket ongebruikt te laten of (als het pas gebeurt als je onderweg bent) een extra snelle terugreis zelf te betalen? Of wil je dat risico afdekken? Met de kans dat er niks gebeurt en je dus het geld voor die verzekering onnodig hebt betaald… ach ja… is een persoonlijke afweging. Het is ook wel redelijk “Nederlands” om zoveel mogelijk risico’s te willen afdekken, geloof ik.
Ik heb een keer onverwacht een huurhuis aangeboden gekregen vlak voor mijn geplande vakantie, en dat bleek een gegronde reden voor annulering te zijn (destijds bij die verzekeraar). Verhuizen én op vakantie vinden zij kennelijk ook wat veel van het goede (en had ik inderdaad nooit kunnen betalen en plannen allemaal tegelijk).
Ik kreeg de volle kosten voor het vliegticket terug (ongeveer 800 euro) en was daar toen heel blij mee!

Je zou nog kunnen checken of een reisverzekering repatriëring - van jullie beiden! - dekt, mocht er iemand uit jullie familie overlijden terwijl je weg bent. Zo ja dan hoef je niet persé een annuleringsverzekering af te sluiten als je het risico wilt aanvaarden om je kosten voor je vliegticket kwijt te zijn (niet gaan als er van tevoren iets geks gebeurt, maar wel al betaald). Maar volgens mij dekt een reisverzekering alleen dingen die jou zelf overkomen.

Mocht er op reis iets gebeuren, vergeet dan niet aangifte te doen bij de politie en daar voldoende stempels enzo op te vragen (verzekeraars kunnen nogal moeilijk doen als het er niet officieel genoeg uitziet), of het betalingsbewijs van een eventueel ziekenhuis mee te vragen.

Bij mij was een keer een snee in mijn backpack gekomen (niks gestolen), dat heb ik laten repareren, best wel duur. Maar helemaal niet bij stilgestaan dat dat onder de verzekering valt. Het bonnetje had ik nog wel maar daarop hadden ze per ongeluk het verkeerde jaartal ingevuld en ik was alweer doorgereisd. Dus pech…

Klopt, ik bedoel de dubbele ontkenning ook echt als een dubbele ontkenning, op reis altijd WEL een reisverzekering!
Annuleringsverzekering vind ik niet perse nodig, maar heb ik dus zelf op het moment wel.
En inderdaad goed opletten of je een extreme sportdekking nodig hebt of niet! Dat zijn nl juist de dure dingen, als er met duiken wat mis gaat en je moet in een decompressieruimte (of met een helikopter naar het dichtstbijzijnde ziekenhuis die zo’n ruimte heeft!) gaan de kosten behoorlijk oplopen.

Ja rond extreme sport, buiten trekking gaan we niets extreems doen! Duiken zijn wel zoiezo niet van plan…
Een reisverzekering gaan we zoiezo dus nemen maar een annuleringsverzekering denk ik echter niet! Inderdaad een persoonlijke keuze :)…