Slechts 2 weken Australie, wat te doen?

In maart ga ik mijn dochter opzoeken in Sydney, ze studeert daar voor 9 maanden. Behalve Sydney wil ik graag ook een ander deel van Australie zien, mogelijk met haar (hangt van haar ruimte/tijd af, anders ga ik alleen.)
Welk deel is het interessantst om te gaan zien, the blue mountains, rijden naar het noorden of het zuiden? Evt is een korte binnenlandse vlucht ook nog een mogelijkheid.
Alle ideeen zijn welkom, voor mij is alles nieuw.
Bedankt alvast
Jeanne

Wat wil je graag doen? ga je voor zon, zee en strand of meer voor natuur?

Twee weken incl. Sydney is wel kort. The Bleu mounains kun je in 1 dag doen met een tour, dan zie je de belangrijkste punten in een korte tijd. Als je ook nog een paar dagen in Sydney wil blijven hou je net een week over voor een ander deel van Australie.

Je kan een binnenlandse vlucht nemen naar Alice Springs en dan een outback tour van 3 of 4 dagen doen en weer terug vliegen. Het zelfde zou je kunnen doen met een tour vanaf Melbourne naar Adelaide via Great ocean road en the grampians.

kijk eens op een site als http://www.peterpans.com.au en meer van dat soort site’s. Daar hebben ze verschillende tours van een paar dagen tot een week.

Als je alleen rond gaat kijken is dat misschien een goede optie om je bij z’n tour aan te sluiten. Ga je met je dochter dan kun je natuurlijk ook een auto huren er zelf op uit te trekken en zelf z’n tour doen.

succes

Zou zeker naar Ayers Rock gaan. Vanaf Sydney kun je daar ook rechtstreeks heen vliegen. Maar een hele rondtoer vanuit Alice Springs duurt geloof ik 4 dagen ,dat is wel veel mooier.
Ayers Rock (uluru) is echt wel een must in Australie, toch?

Blue mountains heb ik niet bezocht,lijken me ook heel mooi.Blijkbaar in 1 dag te zien vanuit Sydney.

2 weken is niet lang.
Veel plezier in ieder geval.

Bedankt allebei,
ik denk dat ik eerder kies voor de zuidelijke variant dan Ayers Rock.(alles is nieuw voor mij)
Volgens mij is dat een kortere afstand dan naar Alice Springs en veel variatie, klopt dat? Ook heb ik veel goedkopere binnenlandse vluchten gevonden naar het zuiden en ik moet toch een beetje de kosten in de gaten houden.
Mijn voorkeur gaat dan uit naar vliegen naar Melbourne en dan naar Adelaide. Is dit goed te doen in een week? Waarschijnlijk reis ik alleen, maar volgens mij is Australie veilig genoeg daarvoor. Zo niet dan hoor ik dat graag.

Verder studeert mijn dochter aan de University of New South Wales. Kunnen jullie een hotel, niet te duur, aanbevelen in die omgeving? De eerste en laatste dagen wil ik dan in Sydney zijn.
Onderweg zal verblijf waarschijnlijk goedkoper zijn en hoef ik denk ik niet te reserveren.
Hoor graag reacties
Groet
Jeanne

1 like

Melbourne-Adelaide is goed te doen in één week. Als je een binnenlandse vlucht neemt kijk dan wel even goed uit waar je in Melbourne land. Er zijn daar twee vliegvelden waarvan er één vrij ver van de stad ligt.

Vanuit Melbourne kun je de Great ocean road nemen, dan The grampians National Park. Dan door naar Adelaide. Adelaide zelf vond ik niet zo heel boeiend.

en als je echt nog tijd hebt kun je naar Kangaroo island. maar trek daar wel 3 dagen voor uit, incl. de boot .

Waar ga je voor? wat wil je zien of doen? ga je voor steden, natuur of beide?

Hoe reis je? huur je een auto of ga met het openbaar vervoer?

Ik ben een natuurliefhebber-wandelen, wil wel enkele dagen een stad zien (kort Melbourne en verder alleen Sydney?).
Ik huur een auto, het vliegveld zal dan niet zoveel uitmaken denk ik?

Melbourne zou je heel kort kunnen doen. Er rijd een tram rond waarmee je makkelijk door de stad komt.

Dan The great Ocean Road en the twelve apostles. De Grampians National Park is zeker een aanrader. Op die route kom je nog een paar parken tegen, maar daar weet ik niets van.

Als je nog iets wilt weten vraag je maar.

succes.

Jammer dat je maar zo kort hebt. Ik zou vanuit Sydney inderdaad een dagje naar de Blue Mountains gaan. Je kunt er veel langer doorbrengen (vooral als je van wandelen houdt), maar ja, tijd…
Als je meer van wandelen dan van autorijden en steden houdt, dan zou ik kort in Melbourne blijven (of het zelfs overslaan), de GOR rijden, maar niet al te veel stops maken en dan de tijd nemen voor een paar mooie wandelingen in The Grampians. Dat gebied is erg toegankelijk met een aantal leuke wandeling die redelijk aangegeven zijn. De andere natuurgebieden onderweg zijn minder toegankelijk.
In Adelaide zou ik niet al te veel tijd besteden. Het heeft wel een mooie botanische tuin (net als Melbourne en Sydney overigens).

Onbekend maakt onbemind. De Sapphire Coast en de Great Alpine highway behoren tot het mooist dat Australia te bieden heeft en maart is de beste maand voor een bezoek. De Sapphire coast is ten zuiden van Sydney. Je kan hier gemakkelijk een loop van 2 weken maken (Sydney-Melbourne-Canberra-Sydney) en ook Blue Mountains erbij opnemen. GOR is natuurlijk ook mooi maar ook een behoorlijke hype. Wij vonden de kusten ten zuiden van Sydney naar Eden tenminste zo aantrekkelijk met de rainforests meer landinwaards en de mooiste stranden die je je maar kan voorstellen en je blijft nog dichterbij Sydney ook.
Yeehaw

Klinkt ook goed, ik heb over de kustweg al een kort artikel over gelezen in het blad Reizen.
Is de route/ natuur via Canberra ook boeiend? Canberra zelf schijnt minder te zijn.
Ik zal deze 2 opties eens goed uit gaan zoeken.

Canberra is een beetje een kunstmatige stad (en je rijdt in cirkeltjes rond) maar de dagen dat we er zaten hebben we ons prima vermaakt met de houses of parliament, het National Museum en bv het Questacon.
Je zou helemaal langst de kust naar Melbourne kunnen rijden en daarna de Hume freeway naar Wangaratta (saai) en dan via Beechworth (zeer aantrekkelijk), Corryong en door Mount Kosciuszko NP naar Thretbo, Jyndabine naar Cooma en naar Canberra. Dat is, behalve Hume, een fraaie route. Je kan ook van Melbourne naar Echuca en dan min of meer langs Murray River naar Rutherglen en daarna de route volgen die ik vermeld heb. Dat neemt meer tijd maar de rit langs de Murray is veel aantrekkelijker dan Hume.
Yeehaw