Dit bericht is voor mensen die overwegen met Kumuka naar Zuid-Amerika (Patagonia) te gaan.
Kumuka is een Brits/Australische organisatie die zich sinds enige tijd ook op de ‘Nederlandse reismarkt’ begeeft. Ik had afgelopen jaar voor deze organisatie gekozen omdat het me leuk leek in een internationaal gezelschap te reizen. Achteraf heb ik er heel erg veel spijt van dat ik voor deze organisatie heb gekozen. Daarom wil ik mensen waarschuwen.
Ik had de reis naar Patagonië geboekt. Een vakantie die voornamelijk bestond uit kamperen en veel wandelen. Driekwart van de 28-daagse reis zou er gekampeerd worden. Hierdoor kom je op de meest mooie plaatsen en zit je niet in de drukte van een stad. Uiteindelijk zijn dit maar 2 nachten geweest. Van het hoofdkantoor werd die klacht afgedaan met de mededeling dat er over het algemeen toch werd geklaagd over het kamperen en dat je daarom maar blij moet zijn dat je niet ging kamperen. Terwijl 90% van mijn groep de reis mede voor het kamperen geboekt had. Ervaringen van anderen zien niet op mijn reis; dat staat hier los van. Je gaat er vanuit dat als mensen een kampeervakantie boeken, mensen dat ook verwachten.
Daarnaast moesten we de hele reis met het openbaar vervoer afleggen. Daar heb ik over het algemeen geen bezwaar tegen, want in andere landen heb ik dat wel gedaan, maar dan was het bewust mijn keuze. Nu had ik bewust gekozen voor een ‘eigen’ truck, dit ivm de mogelijkheid om onderweg te kunnen stoppen en niet alleen op de hoofdwegen te rijden en daarnaast alle andere voordelen van een eigen truck, zoals veiligheid van spullen etc.
Voorts heeft de **Kumuka meerdere malen te kennen gegeven dat we geen reden tot klagen mogen hebben omdat in de voorwaarden vermeld staat dat je flexibel moet zijn en we de hoogtepunten van de reis gezien hebben. **Ik heb nog nooit van mijn leven gehoord dat als je een georganiseerde reis boekt dat je dat maar genoegen moet nemen met het zien van de hoogte punten, wat is dan nog de meerwaarde van een georganiseerde reis?!?
Mijn vakantiedagen zijn maar beperkt daarom wil je dat als je georganiseerd gaat iemand anders alles goed regelt. Het gaat om het totaalplaatje van een organisatie, daar betaal je de extra’s voor.
Het was echt geen goedkope vakantie. Ik heb vanwege de vroegboeking (nl 10 mnd van te voren) korting gekregen, maar betaalde alsnog **1150 euro **(zonder ticket want dat kwam er ook nog bij) en een **lokale betaling van 520 euro **(zonder excursies alleen parkgeld). Dit was voor twee mijn voor mijn vertrek nog verhoogd met $50.
Er wasvoor sommige trajecten wel vervangend prive vervoer geregeld, maar dat waren **busjes **die net iets te klein waren voor de groep. Dit was totdat het ging regenen geen probleem. Er was geen dakzeil dus alle bagage moest ook de bus in. Dit is niet op een traject gebeurd maar vaker. Soms moesten de backpacks op schoot worden gehouden. Je zou denken voor een ritje maakt dat niet uit, maar het is voorgekomen dat we 16 uur in de bus zaten! Dit kwam ook omdat de ‘chauffeur’ van de Kumuka in Santiago is achtergebleven en de vervangende lokale chauffeur meerdere malen verkeerd zijn gereden en de bus ook meerdere malen stuk is gegaan. Door oplettendheid van een medereiziger die een ruk aan het stuur heeft gegeven zijn we niet van de weg geraakt, omdat de chauffeur in slaap was gevallen. De ‘chauffeur’ van Kumuka hebben we de rest van de tour ook niet meer gezien.
Ik zou hier heel wat meer over kunnen schrijven wat er allemaal niet mis is gegaan, maar ik wil me beperken tot de grootste ergenissen.![]()
Toen het einde van de reis in zicht was, was het nog steeds niet duidelijk hoe we vanuit Ushuaia naar Buenos Aires moesten komen. De gids kon daar geen duidelijkheid over geven en het hoofdkantoor moest eerst toestemming geven omdat de budgetten al ver overschreden waren. Per bus kost het je een paar dagen. Een aantal moesten op tijd in BA terugzijn ivm aansluitende vluchten. Kumuka gaf wel aan dat de garanderen, maar ondertussen werd er niets geregeld en de gids ondernam geen enkele actie. Daarom hebben een aantal zelf gezocht naar goedkope vluchten en die vervolgens maar geboekt, waar we veel tijd mee kwijt waren.
(De reservering gold maar voor een paar dagen en je kon de vluchten niet over de telefoon of via internet met je creditcard betalen, dat moest bij een kantoor in Argentinië zelf.)
Uiteindelijk toen we al in Ushuaia waren heeft Kumuka voor de rest een vlucht geboekt maar weigerde voor ons (3/4 van de groep) omdat wij er zelf voor gekozen hadden een vlucht te boeken. Dit terwijl ze duurdere vluchten voor de rest van de groep geboekt hadden. Ze hadden toch al kosten moeten maken om ons naar BA te krijgen aangezien daar de tour officieel zou eindigen.
Tijdens de reis hebben we (de groep) al contact gehad met het hoofdkantoor in London en het enige dat ze aanboden aan compensatie was een korting op de volgende reis. Je begrijpt dat ik nooit meer met deze organisatie te maken wil hebben en zo’n korting dan ook geen reeel bod is. Kumuka wilde op geen enkele wijze tegemoet komen en de toonzetting was allerminst klantvriendelijk.
Voor degenen die hier meer over willen weten, wil ik daar best persoonlijk meer informatie over verschaffen. Stuur een mailtje en je krijgt een reactie.
groetjes Esther