In augustus ga ik met de auto drie weken reizen in en rondom de rocky mountains.
De slaapplek is hetgeen waar ik nog over twijfel.
Ik blijf daarna nog 4 maanden in Calgary om te studeren dus heb al voldoende bagage. Om te kamperen zal ik in Canada een tent moeten aanschaffen (en de rest). Zijn hostels/motels aan te bevelen wanneer deze niet van tevoren zijn geboekt en wat is de gemiddelde prijs of heeft kamperen jullie voorkeur en waarom?
Beren worden vaak genoemd als gevaarlijke factor, iemand ervaringen?
ik heb geen ervaring met hostels/motels noch met kamperen (in een tent) in Canada. We zijn zelf tot dusver met een camper op stap geweest maar wat we wel hebben gemerkt is dat de mensen die de camping beheren (vrijwel) altijd weten of er een beer in de buurt rondzwerft. Kamperen met een tent wordt, als er een beer in de buurt is, doorgaans niet toegestaan totdat ze de beer hebben gevangen en gerealloceerd. Op de campgrounds die wij hebben aangedaan stonden eigenlijk altijd wel een paar tenten, ook in gebieden waar veel beren zijn (maar dan dus niet in de nabije omgeving). Als je gaat camperen zorg er dan voor dat je etenswaren ed in beerbestendige kluisjes (aanwezig op de campgrounds) opbergt (of in je auto).
Mijns inziens kun je de keus dus maken op basis van persoonlijke voorkeur.
Twee jaar geleden een fly/drive vakantie gedaan en als je er maar voor zorgde om rond 17.00 uur een slaapplek op te zoeken heb je nog voldoende keus. Wij gingen altijd eerst een Turistkantoor binnen en daar wordt je altijd vriendelijk geholpen; of je nu een B&B wil; of een motel; er is altijd wel iets. Ook jeugdherbergen zijn overal. Ze hebben bij het toeristenbureau een speciale brochure met motels en B&B’s. Deze hebben wij heel wat keren gebruikt. Ook in Jasper hebben we in het hoogseizoen op deze manier een leuk B&B adres gehad. Onderweg hebben we zelfs nog een liftende studente meegenomen die al liftend van de ene naar de andere jeugdherberg ging. Je hoeft dan niet elke keer je tentje op en af te breken. Veel suc6.
Reserveren is in Canada echt niet nodig, ook niet in het hoogseizoen en als je met eigen auto reist. Zorg inderdaad wel dat je een beetje op tijd een motel of kamer zoekt en niet wacht tot het donker wordt…
Er zijn meer dan genoeg Motel die je passeert langs de hoofdwegen met de uithangborden “(no) Vacancy”, maar ook in de plaatsen zoals Banff en Jasper zijn meestal nog wel kamers over. Wij kiezen echter veelal voor de motels net is buiten het plaatsje. Die zijn doorgaans goedkoper en met je huurauto kun je altijd ’s avonds de plaats in.
Zodra je overigens een staat (BC, Albderta, etc.) inrijdt, kun je het beste even stoppen bij een “Tourist Information” langs de highway (of in de luchthaven). Daar hebben ze gratis boekjes met alle motel, hotels of campings in die staat met de (standaard) kamerprijzen erbij en de telefoonnummers.
Heb dr een week over gedaan om van Jasper naar Banff te reizen, op het gemak, gewoon een auto gehuurd. Die kun je in de ene plek huren en inleveren in de andere. Ben het wel eens met Gejo01, heb toen van te voren ook niks vastgelegd en dat was goed te doen. Maar inderdaad niet wachten totdat het donker is. Beter tegen de middag ergens in een hostel ofzo je spullen droppen en dan nog wat gaan doen. Kamperen weet ik niet, heb in hostels geslapen. Heb daar toen wel veel gewandeld en ben geen beer tegengekomen. Heb wel continu met twee stenen tegen elkaar getikt :paranoid: schijnt dat je ze daarmee op afstand houdt omdat ze je dan horen aankomen. Maar echt overal liggen boekjes met info over wat te doen als je een beer tegenkomt, dus no worries.