Slaapmat

Graag had ik geweten welke slaapmat jullie gebruiken (opblaasbaar of niet?). Vanaf welke prijs heb je een goede mat, die je zowel warm houdt als klein is om in je rugzak te steken?

Alvast bedankt.

Ps.: ook advies van een tent is welkom. Ik vind die Quechua 2seconds tentjes of de Nomad pop-ups wel praktisch, maar je kan dat niet meenemen uiteraard. Dus mijn vraag: iets licht, snel opzetbaar en niet te duur.

Waarvoor ga je hem gebruiken? Ga je veel wandeltochten maken (dus is gewicht heel belangrijk) of ga je gewoon op reis met openbaar vervoer of een auto en wil je daar kamperen? Naar welke landen dan?

Wat voor veel extra warmte van een slaapmat zorgt, is een onderleg-matje met aluminium, dat is ook te koop bij buitensportwinkels (bv. Perry Sport of Bever).

Bedankt voor je snelle reactie.
Wel ik van plan veel te wandelen icm openbaar vervoer, dus gewicht en volume zijn zeker belangrijke factoren.
Bedankt ook voor de tip van dat aluminium matje. Wordt dit dan gebruikt icm een slaapmat (dat het dus gewoon een stuk aluminium folie is)?

Ja je legt zo’n aluminium matje onder je slaapmatje. Het houdt veel kou van de grond tegen.

Hier een voorbeeld. Het weegt haast niks maar neemt wel wat ruimte in.

http://www.leerentveldvrijetijd.nl/productafbeelding/240999001.jpg/-/-/-/1/800/800/240999001.jpg

Maar naar welke landen ga je dan? Want bv. in Zuidoost Azië zijn hotels en hostels zo goedkoop dat het echt niet loont om te kamperen.

Oei sorry, vergeten te vermelden.
Ik verkies wel steeds om te kamperen en liefst wildkamperen dan, ook al is een kamer goedkoop.
Ik ga deze zomer op trekking in Noorwegen en volgend jaar zal het ofwel Canada of Nieuw-Zeeland worden. Het is dus geen wereldreis in een stuk, maar wist niet waar ik dit anders moest zetten.
Het kan dus 's nachts wel koud worden in die landen.

Oh ja, in die landen is kamperen wel veel goedkoper.
Een goede slaapzak is dan ook essentieel en dat wordt de balans vinden tussen warm genoeg, en licht genoeg qua gewicht. Een zijden lakenzak schijnt 5 graden extra warmte te geven en weegt niet zoveel (is wel duur, 90 euro ofzo… maar gaat heel lang mee en is ook ideaal in hete landen). Zelf ben ik heel blij met mijn Wildebeast 4 seizoenen slaapzak: de bovenste laag bestaat uit een dikke afritsbare laag, en een dunne afritsbare laag. Dus er zijn 3 combi’s mogelijk: alleen de dunne laag, alleen de dikke laag, of zelfs beide lagen voor als het echt koud is. Maar die is wel 2 kilo! Ik gebruik hem dan ook alleen als ik met de auto ergens heen ga.

Wat matjes betreft, dat ene bekende merk waarvan ik even niet op de naam kan komen, geeft levenslange garantie. Dus dat is de investering wel waard denk ik.

Hier kom ik overigens tips over slaapmatten tegen.

Qua tentjes zou je het beste kunnen laten adviseren in een winkel denk ik. Let even op of je een verkoper hebt die er verstand van heeft. Ook bij Perry Sport hebben ze best wel goede spullen, ik heb nog nooit klachten gehad over mijn Wildebeast rugzak, ander tasje, of slaapzak… gewoon stevig en goed.

Gisteren was ik trouwens bij de winkel De Vakantiefietser, Westerstraat, Amsterdam. Is uiteraard bedoeld voor fietsers maar die verkopen ook tentjes. En natuurlijk ook zo licht mogelijk en makkelijk op te zetten. Daar werken alleen maar mensen met veel ervaring met fietsvakanties.

Misschien staat er in het Kamperen-forum wel veel nuttige info… of bestaan er wel speciale forums voor mensen die graag trekkings met backpack & tent maken.

1 like

Bedankt voor de info en de link, ik ben er een pak wijzer uit geworden.
Wat betreft de slaapzak, hoop ik zo’n Nomad te mogen uitproberen. Zoniet lijkt die Wildebeast me wel interessant.

Nogmaals bedankt!

Oh ja ik weet het merk alweer van die slaapmatten met garantie: Therm-a-Rest.

Ze zeggen dat een mummie-slaapzak (met smal voeteneinde en een capuchon) warmer is dan een vierkante.
Ooit hoorde ik ook dat als het koud is, je gek genoeg naakt in de slaapzak zou moeten liggen. Maar bij mij helpt dat echt niet!! Bij mij helpt het juist om lange thermische onderbroek aan te hebben, sokken, en een muts op.
Wat ik ook een keer las, is dat het helpt om zoveel mogelijk kleding in de slaapzak te verdelen, dus naast je benen enzo. Heb ik nooit geprobeerd en lijkt mij niet zo comfortabel.

Wat het allerbest helpt tegen kou is om tegen een ander persoon aan te slapen (zonder slaapzak ertussen… of in twee aan elkaar geritste zakken… zorg dan wel dat jullie slaapzakken daar geschikt voor zijn… kan ook met mummies, linker en rechter ritsen!), maar die persoon moet je dan maar net voorhanden hebben. :slight_smile:

Ja Inderdaad, het beste lijkt me nog altijd veel aantrekken en de slaapzak goed aansnoeren zodat de warmte niet wegkan. En ook het slaapmatje is zeer belangrijk, want je mag de beste slaapzak hebben, zonder
Een goed matje, kan je nog steeds koud hebben.
Bedankt nogmaals voor de tips!

Nog advies nodig?

Mijn uitrusting is redelijk betaalbaar, aardig licht en compact:
Tent: Quecha T2 Ultralight Pro (1 à 2 persoons tentje, 1.7kg, snel op te zetten, je kan er rechtop in zitten). 110 euro http://www.decathlon.nl/NL/t2-ultralight-pro-11652269/

Slaapmat: Exped Synmat UL S (7 cm dik matras, 470gram, isoleert ook nog!, 163cm (ik ben zelf 183cm), opgerold 't formaat van een halve literfles). 90 euro http://www.outdorado.com/Exped_Synmat_UL_7.jsp
(Perry heeft ook een simpel luchtbed voor 35 euro)

Slaapzak: Cumulus Lite Line 400 (750 gram, te proppen tot een balletje ter grootte van een handbal). 190 euro http://www.sleepingbags-cumulus.com/Lite-Line-400,down-sleeping-bags,4.html

Bedankt om dit te delen.
Zeker dat matje vind ik interessant qua volume. Ook die tent ziet er interessant uit, zeker wat betreft gewicht. Hoe zit het met de waterdichtheid daarvan?
Nu moet ik eerlijk zeggen dat ik niet meteen geneigd ben 200 euro neer te tellen voor een slaapzak. Studenten en hun budget hé :wink:

Voorheen heb ik trouwens een thermarest prolite gehad. Die mat is even zwaar, maar opgerold 2x zo groot en een stuk dunner. Ik heb heerlijk geslapen op mijn Exped. Het is wel de UltraLight versie, deze is kwetsbaarder. Er is ook een niet-ULversie die sterker&zwaarder is.
Let op: twee matten van 163cm passen wel in de tent. Twee keer de langere versie past niet.

De tent is gewoon waterdicht. Als je op één plek gaat staan, dan zou ik wel een dun grondzeil meenemen. De voortent heeft namelijk geen grondzeil. Als je gaat trekken, dan zou ik zelf een footprint maken van wat steviger zeil dat langer meegaat (neem er een zonder weekmakers en knip die in de juiste maat).
Er zitten lichte alu haringen bij, koop één echt sterke stalen haring zodat je kan ‘voorboren’ als je een harde ondergrond hebt.

De slaapzak is echt heerlijk. Mocht je ooit naar een goede compacte en warme slaapzak willen kijken. Deze gaf voor mij de beste prijs/kwaliteit verhouding. De echte merken zijn duurder en minder goed. Maar inderdaad niet echt goedkoop. Mocht je trouwens een inkoopactie willen doen: hierdoor had in 'm thuis voor €165.
Een even compacte slaapzak (maar véél dunner en kouder) ligt nu bij de Xenos voor €25.
Voorheen had ik een perry-slaapzak (damara) die 1,5 kg is en compact lijkt… ook niet zo warm.

Mocht je ook nog gaan koken:
Benzinebrander: Hexon Edelrid, erg lichte benzinebrander die nog op mijn wenslijst staat. EDELRID
Gas: blikjes van de action voor 80 cent, een adapter om er een schroefaansluiting op te zetten voor €15-€20 en een MSR pocketrocket
Pan: primus Litech Kettle. 1 persoonspan

Nogmaals bedankt voor de tips. Aangezien ik slechts een beginneling ben, zijn alle tips welkom.

Ik had misschien nog een vraagje (misschien een domme vraag, maar ik vraag het me al even af): Is zo’n brander steeds nodig? Ik had gedacht enkel een kookpot mee te nemen om water in te koken en dingen in te bereiden en dit gewoon op een houtvuur. Om op die manier zowel het gewicht als het ingenomen volume te beperken.

Ook bedankt voor de tip over dat grondzeil. Ik had er nog niet aan gedacht, maar het beschermt de tent natuurlijk goed en isoleert nog eens ondanks het verlies in ruimte in de rugzak.

Houtvuur zou ik niet doen als je beginner bent. Je hebt er namelijk wel wat dingen voor nodig: droog hout, aanmaakhout, vuurtje, tijd om te sprokkelen, zin om te sprokkelen, bijl, ervaring, geduld, had ik al gezegd dat er ook droog hout aanwezig moet zijn.
Wil je echt goedkoop: gasblikjes van action + een gewone campinggasbrander die op prikblikjes werkt.

Grondzeil is ter bescherming. Hij isoleert echt niet hoor.

Ok bedankt voor je antwoord. Alweer een pak wijzer geworden.

Maar zo’n gasbrander die op prikblikjes werkt kan je niet demonteren en in je rugzak steken, aangezien je die gasfles niet kan dichtdoen. Wel goedkoop, maar niet echt ideaal dus.

uhuh, daarom deze adapter: EDELRID (voorheen heette dit merk Markill)

Ha op die manier. Ok bedankt dan weet ik (voorlopig) voldoende.