Ik reis in feb 2010 voor vijf maanden af naar Zuid Amerika en heb een paar vraagjes:
Wie kan mij vertellen hoe het in Zuid Amerika (lees: Argentinië, Chili, Brazilië, Bolivia, Peru en Ecuador) zit met de mogelijkheden in internetcafé’s om te skypen met het thuisfront?
En prepaid simkaarten, zijn die makkelijk/goedkoop te krijgen?
Ten slotte vraag ik me af hoe het zit qua cash, zijn er overal ATM’s (of in ieder geval in de grote steden), of is het nog altijd aan te raden om ook travellers cheques mee te nemen.
Ik verneem graag jullie tips. En ook andere (route) tips zijn welkom!! :zon02:
Ik heb alleen ervaring met de eerste 4 landen.
Skypen: makkelijk
SIM: makkelijk te verkrijgen bij kiosken, maar bijv in Brazilië gelden tarieven per staat. Als je een nummer uit Rio hebt en je wordt gebeld in Pantanal, dan betaal je zelf de kosten Rio-Pantanal. Het is dus alleen praktisch als je langere tijd in 1 plaats bent.
ATM: Zijn overal, alleen pinnen is niet bij elke bank mogelijk. Ik had wat reserve euro’s bij me, maar niet hoeven te gebruiken. Wel is een cc (visa) heel handig, bij bijvoorbeeld betalen van excursies, tickets etc (de grotere bedragen). Maar ik kon ook gewoon met mijn postbankpasje pinnen in de supermakt in BR.
Inmiddels nadert de datum van vertrek (nog 28 daagjes ;-)) en ik loop tegen steeds meer vragen aan, zoals:
Wat voor stopcontacten zijn er in Z-Amerika? Kan ik gewoon mij opladers gebruiken of moet ik een "vertaal"stekker meenemen?
Kan ik het best wat extra cash meenemen in Euro’s of in Dollars?
Is het echt aan te raden om een klamboe mee te nemen of kan je ook zonder? Mijn ervaring in Azie was dat er meestal wel al eentje hing als het echt nodig was… maar hoe het in Z-Amerika is, geen idee.
Kunnen jullie mij ook adviseren over bovenstaande? Ik hoop het.
In zuid amerika hebben ze gewoon europese of op enkele plaatsen amerikaanse stekkers. Je zult geen problemen ondervinden als je niets meeneemt.
Ik zou ongeveer 50 dollar meenemen voor het geval dat de pinautomaat een keer niet werkt of leeg is.
Nagenoeg overal kun je gewoon plaatselijk geld pinnen. Op veel plaatsen kun je ook dollars pinnen.
Klamboe is niet nodig. Het valt ontzettend mee met de muggen in zuid-Amerika.
succes.
Jij bent ook in Brazilie, Bolivia geweest toch? In Pantanal was klamboe dus ook niet nodig? En in Amazonegebied?
Verder zal mijn vriend ook een paar weken aansluiten. Hij zal naar Buenos Aires komen en heeft dan ruim 3,5 week. Dan gaan we samen van BA naar Igazu Falls (vliegen), dan door naar Pantanal (waar we (jungle)tour willen doen) en dan naar Bolivia.
Mijn idee was voor hem om dan terug te vliegen uit La Paz. Hij heeft echter zoiets van ik ben dan toch wel heeeel dicht bij Cuzco en wil Machu Picchu ook nog meepakken en dan vanuit Cuzco terugvliegen.
Denk jij dat dat haalbaar is? Mij lijkt het een beetje veel afstand in zo’n korte periode… (ik zal het laatste stuk dan ook niet meegaan).
50 dollar of 50 euro maakt niet zoveel uit als je maar iets bij hebt.
De meeste lodges in de pantanal hebben airco en zijn niet zo duur. Met airco heb je geen last van muggen.
In het amazonegebied heb ik amper een mug gezien, wel zandvlooien.
Ik heb zes maanden door Zuid-Amerika getrokken en heb al die tijd mijn klamboe meegesleurd. Uiteindelijk heb ik het twee nachten gebruikt, aan de kust in Mancora, Peru. Dus een echte must is het zeker niet ;). Eerlijkheidshalve moet ik wel zeggen dat ik niet echt in het Amazonegebied ben geweest en naar ik heb horen vertellen is het daar wel handig om een klamboe in je rugzak te hebben.
ATM’s, pinnen, … alles wat met geld te maken heeft is daar in elk land wel vrij gemakkelijk. Neem 50 euro cash mee en je broodje is gebakken ;). Ik had ook een visa-kaart mee, maar heb die slechts eenmaal gebruikt om een grote betaling te doen. Maak wel dat je bankkaart geactiveerd is om in het buitenland geld te kunnen afhalen, althans als je in België¨woont.
Wat daarentegen wel nuttig bleek te zijn, was een ‘vertaalstekker’. Klein, weegt niet veel en altijd handig als je het nodig hebt.
Ik begrijp dat je naar Iguazu gaat. Goeie keuze!!! Echt fenomenaal. Maar wat je daarna gaat doen, of althans je vriend, lijkt me wel heel ambitieus. Je moet de afstanden daar echt niet onderschatten en door een land rushen is ook niet echt aangenaam.
La Paz - Cusco is per bus een halve dag reizen, dus dat is wel te doen. Maar je trip naar Macchu Picchu organiseren kost ook wat tijd en naar MP zelf reizen ook weer … En iedereen die er geweest is zal wel kunnen beamen dat Cusco een heel aangenaam verblijf te bieden heeft, dus dat je daar het beste van geniet.
Als je meer gerichte vragen hebt over verblijf en zo, mag je me altijd een bericht sturen.
In Argentina heb je wel andere stekkers nodig. Met 3 polen 2platte en 1dunne ronde. Net zoals de stekkers in Australië schijnt het. Ik heb ze in Nederland ergens besteld, maar je kunt ze ook wel op straat/marktjes in Buenos Aires kopen
Suerte
Schoentje, goed kijken dan… ik zit zoveel mogelijk als het kan in BA en heb ze wel degelijk nodig!
Heel soms zijn er ook hele kleine ronde openingen waar de platte polen eigenlijk in horen en event. past daar een adaptor in voor een mobiel. Maar stekkers van fohn, computer etc. passen echt niet hoor!
Ik heb dus altijd een stekker bij me.
En een Amerikaanse stekker waar jij het over had? Waar heb je die dan gebruikt?
Hoi Gallina,
Nou een fohn en computer neem ik nooit mee als ik ga backpacken.
Misschien zijn we op andere plaatsen geweest. Ik heb geen reden om erover te liegen. Ik heb overal gewoon mijn NL stekker kunnen gebruiken.
Volgens mij kwam ik die US stekker ergens in Chili tegen. Weet dit niet zeker.
PS mijn ogen zijn prima.