Ik ben niel 23 jaar en vertrek op 5 februari samen met mijn goede vriend koen voor 5 maanden op doorreis in Argentinië/Chili en Peru…
Daar ik vooral mijn kopke breek over allerlei praktische zaken zou ik op jullie raad willen rekenen.
Daarom doe ik een oproep aan personen die reeds in z-Amerika hebben verbleven en te maken hebben gehad met volgende concrete situaties…
Eerst en vooral…telefonie, koop ik best daar een gsm met een kaart en al den battalaclan (dat zou al zeker niet werken over verschillende landen!?),
neem ik mijne gismo mee? (maar ik heb vernomen dat dat al niet zo’n goed plan is vermits andere frequenties, netspanningen en dure verbindingen),
Of is kan je een mobieltje best laten voor wat het is (vermits een goed uitgebouwd telefoonnetwerk) maar wat als ik mijn reisbuddy verlies of als er zich andere misérie voordoet?
Ten tweede…
Betalingen…Ik heb een visakaart ter beschikking, daarme zit je wel goed naar het schijnt, maar wat als ik de visa kaart kwijtspeel of als deze gestolen wordt? Kan je gemakkelijk aan een nieuwe geraken (in de bank wisten ze het ook niet meteen!) of neem ik er verschillende op voorhand mee? (helemaal geen goed idee!?)
***Ten Derde…***Chili is mijn geboorteland, concepcíon mijn geboortestad,
ik ga misschien op zoek naar leden van mijn biologische familie, is er iemand die momenteel in die stad verblijft of daar zal zijn in de maand april/mei? die ons kan opvangen en eventueel rondleiden… Als blijk van goede wil zouden we wat karweitjes kunnen doen (natura) of zijn we bereid om wat van onze spaarcentjes af te staan (dineros)! Het zou leuk zijn om ginds in de grote stad onder gelijkgezinden te vertoeven…
Ook als er mensen zijn die zich gedurende dezelfde periode (05feb - 31juni) in Z-amerika vertoeven…het zou leuk zijn om van gedachtengang te wisselen betreft het reizen!
Als je reactie niet au sérieux is of je weet er zelf het fijne niet van…don’t bother!
Hoi,
Antwoorden op vragen zou ik ook graag horen, want de ervaring heb ik zelf nog niet. Ben wel ook van 2 februari tot 7 juli in Zuid-Amerika te vinden voor een mooie rondreis: http://zuidamerika.punt.nl.
Heb geen ervaring in Zuid-Amerika maar ik kan je het volgende adviseren:
Een mobiele telefoon neem je misschien alleen het beste mee als het er eentje is met zo weinig mogelijk functies. Wordt die dan een keer gestolen of raak je die kwijt is er niet zo veel aan de hand. Het makkelijkst lijkt me of daar ter plekke een SIM kaart aan te schaffen en die erin te stoppen. Een SIM kaart van thuis is leuk en handig, maar heel erg duur in de gesprekken die je maakt (Z-Amerika naar Belgie, maar ook om je reisbuddy te bellen binnen Z-Amerika). Voor gesprekken naar Belgie gebruik je best internettelefonie in zowat alle internetcafés.
Ik heb al jaren twee Mastercards (hoewel ik graag een Visa zou willen) en het is soms goed van pas gekomen om er 2 te hebben als er eentje weer net niet werkt in de betaalautomaat. Normaal kan je bank bij kwijtspelen een nieuwe pas sturen die je binnen een week hebt, vermits de bank dit snel wil opsturen natuurlijk. Maar het beste is gewoon een normale bankpas (debetkaart), 1 of 2 creditkaarten en een beetje geld in dollars voor de noodgevallen.
Ik heb het een paar keer meegemaakt dat de pinautomaten leeg waren. Geen cash dus. En ik heb het een keer meegemaakt dat bij de eerste poging geen geld uit de automaat kwam en bij de tweede keer wel. Maar bij thuiskomst bleek het dus wel twee keer te zijn afgeschreven! En het ging niet om zo’n lullig bedrag ook. Het werkte overigens prima met de bankpas. Creditcard niet eens geprobeerd. De Postbank heeft het overigens wel netjes opgelost met de Chileense bank. Alles weer netjes gestorneerd.