In verband met een erasmus-beurs om te gaan studeren in Rome kan ik gratis (!) een taalcursus van een maand gaan doen in ofwel Perugia ofwel Sienna.
Aangezien ik in beide steden niet (echt) bekend ben hier een oproep om mij te vertellen wat de leukste/mooiste stad is om te studeren voor een maand!
Ik denk hierbij aan sfeer, openbaar vervoer, klimaat ed. Het geeft niet als het irrationele of persoonlijke redenen zijn, vertel mij je voorkeur!
groetjes Rianne
Hallo Rianne,
Geluksvogel ! Siena is een juweeltje, maar Perugia vind ik persoonlijk nog mooier, gaaf. En wat rustiger dan Siena. Beide stadjes kennen een bruisend studenten-leven. Kamers in Perugia zijn wat (niet veel)goedkoper dan in Siena. Beide stadjes hebben een heel goed en goedkoop openbaar vervoer.
Eten en drinken in Perugia is goedkoper dan in Siena, maar beide zijn weer veel goedkoper dan bijv. Florence.
Sienna is schitterend, maar om er voor langere tijd te verblijven, vind ik het té toeristisch. Perugia is een parel, die je vooral met Italianen deelt. Maar als student moet je ook aan de academische kwaliteiten van beide universiteiten denken. Ik ken je discipline niet, maar ik geef je de raad om je keuze te bepalen op basis van het wetenschappelijk profiel van de betreffende faculteiten.
Een jaar studeren in het buitenland draag je je leven lang mee.
Good luck,
Geert
Geert heeft groot gelijk en dat aspect was ik vergeten: het wetenschappelijk profiel van de betreffende faculteiten. Dat moet toch ergens op internet te vinden zijn. Heeft Geert misschien een link?
Wat ik mij herinner zijn krantenartikelen hierover in de Corriere della Sera en daar stonden beide uni’s op het gebied van taal- en cultuurcursussen voor stranieri/buitenlanders op een gedeelde eerste plaats binnen geheel Italie.
Dus op grond daarvan de keuze maken is m.i. onmogelijk… <_<
Distinti Saluti
Arturo
Ciao!
Inderdaad… op basis van ‘academisch niveau’ een keuze maken blijkt ook na nader onderzoek onmogelijk! Beide instellingen behoren tot de top…
Dan maar voor de stad kiezen! en dat wordt waarschijnlijk toch Perugia, heb namelijk nog meer heel erg positieve verhalen over die stad gehoord. ![]()
Bedankt voor de reacties in ieder geval!
Saluti!
Rianne
Ciao Rianne,
Vraag mij af wat jouw ervaringen in Perugia geweest zijn.
Of werd het toch Siena?
Distinti Saluti
Art(h)ur(o)
Ik zou ook voor Perugia kiezen. Ik heb in de herfst, 2004 een rondreis gemaakt door Toscane en Umbrië, maar Perugia vond ikzelf toch een veel sfeervoller en gezelliger plaatsje als Sienna.