Binnen een maand vertrek ik naar Lapland (Fins) om er gedurende de wintermaanden te werken op een hondenboerderij.
Als er terug wat meer zonlicht is en de temperatuur de hoogte in schiet, wil ik een trip maken richting Noordelijk Oeral-gebergte.
Wat is de aangewezen manier om me te verplaatsen in Noord-Siberie?
Is liften een optie?
Ik vind weinig specifieke informatie.
Ik reis wel met m’n hond…
En hoe krijg ik een visum voor meer dan 30 dagen?
De lente en de zomer (van maart tot september)heb ik in Alaska en noord-Canada (Yujon) doorgebracht.
Is siberie daarmee te vergelijken? (moerassen, muggen)
1.visum krijg je niet-daar moet je heel wat voor doen en betalen. Het is vrijwel onmogelijk om het in de EU (=Finld) buiten NL te regelen, hoewel soms Estland/Litouwen daarvoor worden genoemd. Helsinki vrijwel zeker niet-dus dat betekent dat je vooraf in NL moet regelen-en dat levert weer problems op-omdat het meest pas 3 mnd voor entree wordt afgegeven (dwz-je moet Rusld binnen 3 mnd na afgifte binnenreizen). Visa voor Rusld zijn DATUM specifiek-je moet op de 1e dag-of later erin-en op de laatste-of eerder-eruit.
meer info; bekijk specifieke sites-zoals waytorussia.net of iets als rusreis voor NL
2.er zijn in dat deel van Rossye vrijwel geen wegen-en als die er zijn-vrijwel geen verkeer. LIften is niet ongebruikelijk-als er geen bus rijdt-maar dan betaal je gewoon de busprijs aan de driver. en je moet zeer, zeer vaardig in het russies spreken zijn. ik schat in dat die hond dan niet graag gezien wordt-en reden tot voorbijracen zal zijn. Voor bus/treinreizen met dog zijn er ZEER strikte regels-muilkorf, soms in korf oid.
3,hou er ook rekening mee dat flinke gebieden daar nog steeds voor die rare kapitalistiki westniki gesloten zijn. Hou ook rekening mee dat de zeer weinige kleine hotels die daar zijn je gaan weigeren-omdat ze de ook noodzakelijke registratie niet kunnen verzorgen. Hou rekening met corrupte geldbeluste politie=militsia en andere geldzoekers die alles waar ze een slaatje uit denken te kunnen slaan niet laten liggen. Hou-voor fair balance-ook rekening met vele mensen met harten van goud en zeer gastvrij tegen westerners. Ik zou het niet proberen als je niet tenminste basic Russky-of slavic spreekt-en zeker het kan lezen/ontcijferen.
Ja-klimaat, moerassen, muggen, etc zijn grotendeels vergelijkbaar met Yukon etc. Winter eindigt pas april-de periode erna-met dooi+vorst nog snachts is trouwens het verraderlijkst en meest ergerniswekkend.
op de grens Canada-USA zijn er veel routes die je kan volgen om de grensposten te vermijden,
kan je dat ook naar Rusland proberen? Of wordt dat gevaarlijk?
ben je wel goed wijs?
een site/forum als deze zal vast wel en ‘‘policy’’ hebben van dat onwettelijke dingen niet mogen etc. begin eerst eens met te vertellen hoe goed je kennis van Russky is-lezen en praten.
vraag pa eens over de soviet-unie (of eventueel DDR) te vertellen-dat gaat daar in grote lijnen nog steeds zo. ooit van een ijzeren gordijn gehoord?
als je toch enkele maanden op die dogfarm in Suomi bent-de Finnen weten ongetwijfeld beter antwoord op dit soort vragen.
Als je je ideeen wat hebt gematigd-en Siberie ook maar hebt vergeten-begin dan met wat orientatie op Kareli"e=dat deel van Russye, noord van Piterburg, tot aan Moermansk, wat nog het meest toegankelijk is en ook zelfs nog wat bezienswaardigheden heeft.
Dag Sander,
Misschien zijn er wel bepaalde routes om van Finland naar Rusland te geraken zonder grenscontroles.
Echter, zonder visum ben je illegaal in Rusland.
De Russen kunnen daar niet mee lachen. Zeker als je van plan bent om rond te trekken, is de kans erg groot dat je opgemerkt wordt door politie die je papieren willen controleren. Zoals ook al opgemerkt is, geen enkel hotel zal je willen registreren.
Als de autoriteiten je pakken zonder een visum (en de kans dat dat gebeurt is zeer groot), dan zit je pas in dikke problemen. Je wordt niet gedeporteerd (zoals in andere landen), maar je raakt Rusland niet meer uit zonder een speciaal uitreisvisum!
Dat uitreisvisum bekomen kan tot 3 weken duren.
Je gaat dus hulp nodig hebben van het Nederlands Consulaat. Ik kan je garanderen dat dat een dure grap zal worden.
Bottom line; wil je naar Rusland komen, zorg dan dat alles legaal is en dat je papieren in orde zijn.
(Russisch spreekwoord - Bez bumashka, ti kakashka / zonder papiertje ben je xxx - wat kakashka is kan je wellicht zelf wel raden`
Ik zal een van deze dagen in Brussel (woon in Belgie) naar de Russische ambassade gaan en het bepraten.
Als er geen mogelijkheid is om een visum in Helsinki te verkijgen, kan ik het vergeten.
Heb ik in het Europese deel (ten westen van de oeral) een russisch sprekende reispartner nodig of kan ik me daar redden met duits, frans, engels (en gebarentaal)?
M’n doel is om de noordelijke Oeral te verkennen en normaal maak ik (ook als ik onderweg ben) geen gebruik van Hotels e.d…