Ik ben op het plan aan het broeden om komende lente de trans siberie expres te nemen.
Wie heeft er ervaring met de t s expres?
Zijn honden toegelaten?
Welke site gebruik ik het best om m’n reis te plannen?
Heeft er iemand een lijst met de interessantste plaatsen om te stoppen…Ik ga 99% voor de natuur…
Mn plan is om de heenreis aan te vatten wanneer siberie nog steeds bedekt is met een laag sneeuw, maar de dagen al lang genoeg zijn om van het landschap te kunnen genieten…Wanneer vertrek ik dan best?
Ik zou dan terugkeren in de zomer.
Vermits ik alleen (met mn hond) ga, wil ik in de komende maanden intensief Russiscvh leren, zodat ik me er verstaanbaar kan maken.
Zijn er verschillende soorten Russisch? Moet ik lessen volgen of kan ik het zelf leren met n boek+dvd?
Omdat ik plannen heb om ooit met de auto naar Japan te rijden heb ik al het een en ander aan onderzoek gedaan wat betreft klimaat en daglengte in het zuiden van Siberië.
Als je op de routekaart van Trans-Siberian Railway - Wikipedia kijkt zie je dat (met uitzondering van het laatste stuk naar Vladivostok) de route in de buurt van de 55 graden noord ligt.
Wat betreft temperatuur gaat het dagelijks gemiddelde in Novosibirsk en Irkutsk naar boven nul tussen maart en april, zie:
Als je dan voor die tijd van het jaar en die breedtegraad de lengte van de dag opzoekt op dit kaartje File:Hours of daylight vs latitude vs day of year.png - Wikipedia dan zie je dat de lengte van de dag dan zo’n 12 uur is, daarbij kan je dan de schemertijden nog optellen.
Verder weet ik weinig van de transsiberië expres af, maar ik dacht dat je alle stops vooraf moet plannen. De hond zal wel een heel gedoe worden, in oost Europa heeft men een hele andere kijk op honden dan hier in NL. Oh ja, een normaal toeristen visum is max 30 dagen.
jn er verschillende soorten Russisch? Moet ik lessen volgen of kan ik het zelf leren met n boek+dvd?
Er is maar 1 soort Russisch. Russen spreken geen dialecten. Er is wel een licht accentverschil tussen Noord+Oost en Zuid, maar er geen noemenswaardige verschillen in woordenschat of grammatica. Russisch is best wel een moeilijke taal, dus met boek en DVD zul je het niet leren.
in oost Europa heeft men een hele andere kijk op honden dan hier in NL. Oh ja, een normaal toeristen visum is max 30 dagen.
hm, dan is het in mijn geval wss beter om tot bijv. het oeralgebergte op de trein te zitten en dat gebied dan te verkennen…Dat is sowieso het gebied dat me het meeste interesseert