Hallo,
Na een onvergetelijke fenomenale motorreis naar de Noordkaap in 2007 zijn mijn broer en ik van plan om in 2012 wederom naar het noorden te rijden. Alleen willen we, i.p.v. door Finland langs de Russische westgrens omhoog, nu vanaf Helsinki richting Rusland en dan door Moedertje Russia naar het ‘pittoreske’ Murmansk rijden. Vandaar trekken we weer verder naar de Noordkaap en dan langs de westkust van Noorwegen terug naar huis.
Heeft iemand ervaring v.w.b. visa, overnachtingen, veiligheid, bevolking, taal, route, kosten, etc.?
Ik ga over en maand met de motor naar wit rusland en rusland, dus al het een en ander voorbereid.
Visa regel ik via www.rusreis.nl, zij verzorgen ook de uitnodigingsbrieven.
hierbij heb je ook een rusland verklaring nodig van je ziektenkosten verzekeraar of reisverzekering. Wellicht staat in 2012 rusland op je groene kaart van je voertuig verzekering, zoniet kun je voor Rusland een aparte verzekering afsluiten bij bijv Ingosur of alessie. Een verplichte voertuig verzekering kun je ook aan de grens regelen, alleen is de dekking maar heel beperkt.
Over de veiligheid zou ik maar geen zorgen maken, wegen kunnen slecht zijn dat wel (heb niet het gevoel dat Rusland gevaarlijker is dan de meeste europese landen). Overnachten kun je het goedkoopst in Hostels, Russen zijn gastvrij zeker buiten de grote steden dus wellicht een keer bij iemand thuis logeren of je komt een motorclub tegen.
In de Hostels kun je zelf koken en van Wasmachines gebruik maken, hoe dat gaat daar kan ik in Augustus meer over vertellen.
Bedankt voor je reactie. Ik ben zeer benieuwd hoe jouw reis is verlopen.
Is het nou ook zo dat je heel specifiek de reis moet plannen en doorgeven aan Vadertje Rusland, of mag je ook een beetje *ins blauen hinein *kan rijden? Ik vraag me af of wij door- en in Kaliningrad kunnen komen. Voorheen was het volgens mij een militair gebied. In 2007 hebben mijn broer en ik een, voor ons onvergetelijke reis gemaakt naar de Noordkaap. Wellicht niet zo spectaculair, maar wel 4 weken volcontinu genieten. Zie http://fietsbel-biesje.reismee.nl/ voor het reisverslag.
Dieselbiker doet mij toch wel sterk denken aan een diesel motor. Is dat zo’n Indiase fiets?
Groet,
:RUSSIA:
Ik ben bezig met het bouwen van de diesel zijspan op basis van een Daihatsu 3 cyl motor.
Voor Rusland hoef je geen reispan in te dienen, op de visum aanvraag moet je wel aangeven welke steden je gaat bezoeken, Voor Belarus is een hotelboeking of zoiets vereist.
Ik heb nu wel een reisplan voor mezelf, dit omdat ik grote steden kom en niet teveel wil zoeken. Ik ben zo verzekerd van goedkope overnachtings adressen, meestal een Hostel of zoiets.
Noordkaap ben ik ook geweest in februari 2008 met een aantal vrienden en 4 zijspannen, toen zo’n 5000Km alleen over sneeuw en ijs gereden en toch nog een gemiddelde van 70km/h (spikes rules)