Hulp gevraagd m.b.t TransSiberieExpress etc.!

Hey,

Ik wil vanaf Oktober/November een mooie reis gaan maken!
Mijn plan is als volgt:

Ik begin in Leiden (Nederland) en wil vanaf daar liftend naar Moskou.
Onderweg wil ik graag nog een paar mooie Oostblok steden meepikken (Krakow/Lviv/Minsk/Sint Petersburg) en vanaf daar dan de TransMongolie Express nemen richting Peking! Daarna gewoon zien waar het schip strandt en lekker alles op me af laten komen.

Maar goed, het leek me handig om alvast maar met de praktische voorbereidingen te beginnen, dus heb ik bij deze een aantal vragen:

Over VISUMS:

1. Ik zal aardig wat visums nodig hebben: Wat moet ik precies doen om die aan te vragen, hier in Nederland naar de ambassade of kan het ook anders?

2. Moet ik dat visa dan ophalen in het land zelf? of krijg ik het hier in Nederland al?

3. Als ik bijvoorbeeld een visum van 30 dagen voor Wit-Rusland heb van 21 Oktober tot 20 November, mag ik dan ook gewoon 27 Oktober Wit-Rusland in? en geldt dit ook voor andere landen?

4. Ik lees veel dat je bij je hotel je visum kunt op kunt halen? hoe gaat dat in zijn werk?

Als jullie verdere tips hebben hoor ik ze heel graag!

Over de TREINREIS:

1. Waar kan ik de goedkoopste tickets krijgen?

2. Ik wil graag in zowel Irkoetsk als Oelan Bator minstens een aantal dagen stoppen, kan ik per station een nieuw kaartje kopen en is het handig om dat al in Nederland te regelen? en hoe verhoudt zich dit tot de visums die ik nodig heb?

3. Is het raadzaam om vroeg van te voren te reserveren enzo!?

Over LIFTEN:

1. Heb jullie nog tips m.b.t tot liften in Oost-Europa/Rusland?

Heeeel veel vragen maar als je er ook al eentje kunt beantwoorden ben ik al erg blij!

Ik ben zelf natuurlijk ook research aan het doen naar het hoe en wat van die visums/trein enzo, dus niet dat je denkt dat ik me alles laat aanleunen met al die vragen, maar het lijkt me erg handig en nuttig om van ervaringsdeskundigen te horen!

Alvast bedankt!

1
visumdienst.nl
2
krijg je dan in nederland.
3
Ja dat mag.
4
bij mij niet bekend.
5
het goedkoopste is zelf in het land regelen, maar in rusland raad ik dat niet aan.
ik heb de tickets geregeld via mevoreizen.nl
6
ik zal de tickets vooraf regelen, je moet dan wel vooraf weten waar en hoelang je ergens wilt stoppen. tip: stop in mongolie zeker een dikke week!
7
Moet jezelf weten. Maar waarom wachten als je het al weet? Geregeld is geregeld.
8
Ik zal niet liften, maar gewoon het openbaar vervoer nemen.

Succes met de voorbereidingen.
Mocht je nog meer vragen hebben dan hoor ik het graag.

Oké bedankt! :slight_smile:

Ik heb nog een vraag:
Hoe veel maanden hou ik het ongeveer vol met 3500 euro? Inclusief de kosten van de TransMongolie Express (450-500 euro ong.), vliegticket terug vanuit een Aziatische hoofdstad en de binnenlandse treinritjes etc?
Ervan uitgaande dat ik in (goedkope) hostels slaap, geen excessieve bedragen uitgeef aan drank en souvenirs, en gewoon verantwoord met mn geld omga maar wel de leuke dingen meepik?

+/- 2 maanden moet zeker lukken.
kan 2 weken langer, kan ook 2 weken korter…

Oeeh dat valt me wel een beetje tegen, had gehoopt dat ik met 3500 toch zeker wel 3-4 maanden zou halen!
Het moet toch wel goedkoper kunnen?
(een vriend van me heeft 10 maanden zuid-amerika inclusief alles met 5000 euro gered!) dat moet in azie toch ook mogelijk zijn?

10 maanden voor 5000 euro doe ik hem niet na.
ik houd altijd 800-1000 per maand aan excl. tickets, dit kan nog wel ingekort worden.

Oké!

Bedankt in ieder geval, ik zal de vraag ook nog even stellen op het azie forum, kijken wat anderen er over te zeggen hebben!

1. Bij een visumbureau regelen inderdaad.
  2. Visa krijg je in Nederland
  3. Meestal ben je gebonden aan de periode die je voor je visum hebt aangevraagd. Als je later het land in komt, kan het zijn dat de douane moeilijk gaat doen. Vooral in landen als Wit Rusland. Als je safe wil spelen, gebruik je gewoon je visa voor de periode die je hebt aangevraagd.
  4. Je kunt je visum niet bij het hotel afhalen. Niet in Rusland en in Wit Rusland. Wel moet je je in je hotel registreren.
  5. Het goedkoopst is in het land zelf regelen. Maar als je geen woord Russisch spreekt kun je dat vergeten.
  6. Kaartjes op de plaats zelf kun je alleen regelen als je ook Russisch spreekt. Anders gewoon van te voren in Nederland doen.
  7. Reserveren is beter
  8. Liften in Rusland, zeker in de niet toeristische gebieden achter de Oeral is af te raden. Wegen met gaten en chauffeurs met teveel wodka. En als je geen Russisch spreekt heb je helemaal een probleem.